Haldor Topsøe fanger fremtidens medarbejdere i folkeskolen

Haldor Topsøe tilbyder i samarbejde med Flakkebjerg Efterskole et syv ugers undervisningsforløb, hvor elever på skolen får lov at prøve kræfter med en række cases, der tager udgangspunkt i virkelige opgaver i virksomheden. Illustration: Flakkebjerg Efterskole

»Hej Ole, nu er jeg her. Kan du huske mig?« Det spørgsmål støder Ole Stahl ikke sjældent på, når han møder nyansatte medarbejdere på gangene i Haldor Topsøes hovedkontor i Ravnholm ved Kongens Lyngby, hvor han er specialist i employer branding.

Sommetider kan han, men ofte kniber det af naturlige årsager med hukommelsen. Hvert år træffer Ole Stahl og hans team nemlig flere hundrede unge mennesker gennem Haldor Topsøes samarbejde med grundskoler, gymnasier og universiteter. Unge mennesker, hvoraf nogle senere får job i den hæderkronede ingeniørvirksomhed.

Hold øje med dine jobmuligheder på Jobfinder.

Samarbejdet med skoler, gymnasier og universiteter er en vigtig del af Haldor Topsøes employer branding-strategi, og de seneste ti år har Ole Stahl arbejdet med at udvide og udvikle virksomhedens indsats på området.

Målsætningen er enkel: Få flere unge mennesker til at interessere sig for naturfag og teknologi, så de vælger en uddannelse og får job inden for samme felt – gerne hos Haldor Topsøe.

Og indsatsen for at fange de unges opmærksomhed ser ud til at bære frugt, når man ser på dette års resultater i Profilanalysen, hvor Haldor Topsøe springer otte pladser frem til nummer 12 blandt de ingeniørstuderende; virksomhedens bedste placering nogensinde.

»Jeg er ikke i tvivl om, at det, vi gør, er med til at få de unge mennesker til at komme og ringe på vores dør senere,« siger Ole Stahl.

Et stykke med virkelighed

Haldor Topsøes samarbejde med skoler spænder fra grundskolens udskoling til de sidste semestre på universitetsuddannelserne, men alle samarbejder har et særligt fælles karaktertræk: De serverer eleverne et stykke med virkelighed.

Derfor foretrækker Ole Stahl også ofte, at eleverne kommer ud af deres skoleklasser og på besøg hos Haldor Topsøe, frem for at virksomheden sender medarbejdere den anden vej.

»De skal kunne dufte og mærke virkeligheden. Og så skal de selvfølgelig have et indtryk af, hvem vi er som virksomhed,« siger han.

Når en skoleklasse kommer, bliver eleverne inddelt i tilfældige grupper og skal samarbejde om at nå frem til en løsning på en case fra virkelighedens hverdag hos Haldor Topsøe. Dog får eleverne hverken lov at få katalysatorer eller reaktorer mellem hænderne. Undervisningen foregår i stedet med et af virksomhedens specialudviklede spil med eksempelvis Duplo-klodser eller hønseringe.

»Så griner vi lidt af det, og de finder ud af, at det er ret svært alligevel,« siger Ole Stahl.

Ringer efter et par år

Ud over faste og løse samarbejder med skoler deltager Haldor Topsøe blandt andet også i den årligt tilbagevendende talentkonkurrence Unge Forskere, som kulminerer med en tredages messe og finale i Forum i København.

Her udlover virksomheden særprisen Topsøe Innovation Challenge til et særligt nyskabende projekt. Præmien er en uges praktik på Haldor Topsøes globale forskningscenter, hvor vinderen får lov at arbejde tæt sammen med virksomhedens forskere.

I 2014 vandt 3.g-elev Søren Sørensen fra Nørresundby Gymnasium prisen. I dag læser han til kemiingeniør på Aalborg Universitet, og for et par uger siden ringede han til Haldor Topsøe for at høre, om han måtte tage turen til Lyngby for at lave projekt hos virksomheden.

»Det er et typisk billede. Vi møder de unge i forbindelse med vores aktiviteter, og par år senere hører vi fra dem igen,« siger Ole Stahl.

Ingen rutiner

Arbejdet med at etablere kontakt til skoler, gymnasier og universiteter er ingen ny åbenbaring hos Haldor Topsøe. Det ligger i virksomhedens gener. De seneste ti år er der dog blevet lagt ekstra mange kræfter i at udvide og strukturere skole-virksomhed­ssamarbejdet.

En del af strategien udspringer af erkendelsen af, at det kan være noget af en udfordring at skulle sælge ideen om at arbejde med katalysatorer til unge mennesker.

»Vi kan ikke pege på en hylde i Brugsen og sige: 'Den sodavand laver vi'. Vi må begynde med at forklare, hvad en katalysator er – og det i sig selv er en opgave,« siger Ole Stahl.

Derfor er der heller aldrig noget, der får lov at blive rutine. Hver gang Haldor Topsøe inviterer en gruppe elever indenfor, begynder forløbet med en række pre-meetings i det team, der skal stå for undervisningen. Her bliver det blandt andet diskuteret, hvad der er oppe i tiden: Hvad snakker de unge om? Hvilket emne kunne være sjovt at fokusere på? Hvad gjorde vi godt, sidst vi havde en lignende gruppe på besøg, og hvor skal vi have rettet til?

To af de varmeste emner i den seneste tid har været henholdsvis VW-skandalen, som Ole Stahl og hans team har brugt som afsæt for at lære eleverne om rensning af udstødningsgasser, og smog-krisen i Kina, hvor Hal­dor Topsøe har en nyopført fabrik, der produ­cerer katalysatorer, som skal være med til at dæmme op for den kinesiske luftforurening.

»Det må aldrig blive rutine. Så mister vi jo gnisten og skarpheden i det, vi gør,« siger Ole Stahl.

Skaber helhed i virksomheden

Stadigt flere af Haldor Topsøes medarbejdere er engageret i skole-virksomhedssamarbejdet.

»Vi er et stort team, der hele tiden bliver udvidet, fordi folk fra alle afdelinger med ledelsens støtte melder sig frivilligt til at være med,« fortæller han.

Den brede opbakning har den fordel, at ingen enkelte medarbejdere bliver overbelastet af en voldsom arbejdsbyrde. Men det største gode ved det evigt voksende team er det faglige og sociale udbytte, som følger med.

»Vi oplever, at folk i vidt forskellige afdelinger som salg og forskning finder hinanden på en helt ny måde over mødebordet. Det er med til at skabe helhed i virksom­heden,« siger Ole Stahl.

Det er hans oplevelse, at den enkelte medarbejder vokser med opgaven, når han eller hun lader sig udfordre af at stå foran en skoleklasse og præsentere sit daglige virke eller virksomheden.

»De går ofte fra at være usikre i starten til at være enormt selvsikre omkring deres egen formåen. Vi kan se, hvordan lyset skinner i deres øjne, når de får lov at fortælle om deres arbejde,« siger Ole Stahl.

Et samfundsansvar

Hele indsatsen for at udbrede Haldor Topsøes samarbejde med grundskoler, gymnasier og universiteter kræver selvfølgelig solid opbakning fra ledelsen. Heldigvis er det intet problem, når målsætningen om at engagere sig i uddannelsessystemet er en del af virksomhedens dna. Afdøde Haldor Topsøe omtalte selv opgaven som en del af virksomhedens samfundsansvar.

»Det handler jo i bund og grund om troen på, at vi er med til at løfte en vigtig opgave i samfundet, når vi forsøger at inspirere de unge til at gå den naturvidenskabelige vej,« siger Ole Stahl, der erkender, at det er en stor opgave ‘at være derude i uddannelsessystemet’:

»Vi bliver bombarderet med henvendelser fra unge mennesker, som vi gør os meget umage for at svare på. Men det er bare det hele værd, når vi sidder til en jobsamtale, og de fortæller, hvordan de har mødt os måske to-tre-fire gange i løbet af deres uddannelsestid.«

Læs magasinet Profil 2016
Profil 2016

Download Excel-ark med Profilanalysen 2016 HER

Emner : Karriereguide