Det giver ikke mening at lave miljøvurdering på en halv bro og love en afklaring på resten senere.
Det siger professor i miljøret ved Københavns Universitet Peter Pagh, når han skal forklare, hvorfor VVM-processen for Lynetteholm, en ny kunstig ø ud for København, er imod reglerne.
»Ingen ædruelige personer ville lave miljøvurdering af en halv bro. Det er fuldstændig det samme her. Skal man anlægge Lynetteholm, skal de ting, som kræves for at den kan fungere, med, heriblandt infrastruktur. Man kan ikke lave VVM for et projekt, man ikke kender,« siger Peter Pagh.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Så komme vi endnu engang til at høre fra politikerne at nu har vi brugt så mange penge på øen så nu er vi nødt til at fortsætte. Hvem sagde et nyt IC4 projekt?
Jordeponiet er rent faktisk et separat projekt, som sagtens kan fungere uafhængigt af, om der kommer byudvikling, vej og metro til Lynetteholmen. Så vil det blot levere stormflodssikring og deponeringskapacitet for jord. Man ville med andre ord godt kunne lave øen for sig, og så senere tage stilling til udbygning. Og derfor er det helt ok, at miljøvurdere øen for sig.
Fordi ideen var at bygge et dige og sammen med sluseporte at lukkehavnen af for stormflod.
Til at financiere dette ville man så sælge byggegrunde ved diget.
På en eller anden måde er det blevet til at byggegrundene skal betale for metro, havnetunnel mv. så nu er planen at bygge en ø der strækker sig ud i Kongedybet. Se søkort hos Krak: https://map.krak.dk/?c=55.709658,12.627668&z=13&l=nautical
Jeg er chokeret over at byggeriet af en kustig ø overhovedet er på tegnebrættet. For mig virker det som det stik modsatte af grøn omstilling. De energimængder der skal til må være enorme. Hvorfor kan resten af sjælland ikke bruges til industri? Det ville vel egentlig også være godt for belastningen af alle indfaldsvejene til københavn.
"Ministeriet tilføjer, at udbygning af metroen og Østlig Ringvej er selvstændige projekter, og at jorddeponi i sig selv er »et meningsfuldt projekt«, som også tjener som klimasikring."
..så lige her giver det rigtig meget mening at se på denne ene del for sig selv. København SKAL beskyttes mod vand uanset om der kommer boliger, metro, ringvej eller andet...
National infrastruktur
Re: " ..By & Havn, der står for at etablere og udvikle Lynetteholm, havde håbet at lukke VVM-undersøgelsen til efteråret for at kunne nå høring og politisk proces før årets udgang. .. "
En metro (maglev/jernbane) mellem København og Malmø vil gå igennem området - så det er 100 % sikkert et projektområde som skal undersøges med fokus på både nationale og internationale godkendelses processer.
Ingen i B&H skal have lov til afskære vores demoktariske processer, med et forsøg på et "lille kup" af et område.
Mon ikke styringen af B&H bør i fokus - er der embedsmænd som har misforstået deres rolle ?
... desværre vist sig at være den danske stats tilgang til de fleste ting - stort set uanset hvilken farve regeringen har. Hvis reglerne er i vejen, besværlige eller dyre så ignorere man dem bare. Vi lever på mange områder efterhånden i en bananrepublik.