Gruppeeksamen: Dumpet i Aalborg - et hit i Calcutta

Med en god portion skepsis. Sådan beskriver den indiske professor Ramjee Prasad sin reaktion, da han blev præsenteret for sin første gruppeeksamen ved ankomsten til Aalborg Universitet for otte år siden.
Nu indfører han eksamensmodellen på indiske universiteter - for mens regeringen herhjemme har sat en stopper for gruppebaserede eksaminer, er adskillige udenlandske universiteter begyndt at vise interesse for den fælles eksamensform.

»Den nordjyske model gav ingen mening, da jeg oplevede den første gang. Hele mit liv havde jeg set på, hvad folk individuelt kunne præstere. Jeg troede ikke på, at man kunne dykke ned og vide, hvem der arbejder, og hvem der ikke arbejder i en gruppe,« siger Ramjee Prasad, professor i telekommunikation og direktør for Center for TeleInFrastruktur på Aalborg Universitet (CTIF).

Mistilliden holdt sig hele det første år. Men derefter følte han sig overbevist - den gruppebaserede eksamen havde sine klare fordele.

»Det var vigtigt for mig at opdage, at især yngre og udenlandske studerende bliver nødt til at lære at arbejde i teams. For så behøver en dansker, en kineser og en franskmand ikke at starte forfra, når de skal til at arbejde sammen i det virkelige liv. De har allerede lært det under uddannelsen.«

Den 7. december rejser han med rektor Finn Kjærsdam og en mindre delegation fra Aalborg Universitet til Indien for at oprette en afdeling af CTIF på University of Calcutta. Samtidig begynder et eksperiment med at indføre gruppe-eksamen efter Aalborg-modellen på det indiske universitet.

30 studerende fordelt på fem-seks grupper går i gang fra næste år. Han regner med at blive i Indien i en uges tid for at tale med lærere og studerende.

»Men gruppearbejde og gruppeeksamen er så fremmed i et land som Indien, at jeg også må tale med forældrene. Alle parter vil tvivle på, om de kan blive ordentligt undervist og retfærdigt eksamineret,« siger Ramjee Prasad.

Det er meningen, at flere indiske universiteter skal kobles på, hvis eksperimentet på University of Calcutta bliver en succes.

»Det bliver svært, men jeg tror bestemt på, at det kan gennemføres,« siger Ramjee Prasad.

Danmark er allerede på verdenskortet med gruppeeksamen. Brasilien, Australien, Kina, Thailand og Malaysia har studeret formen, og flere kommer til.

»Lige nu har jeg invitationer liggende på bordet fra universiteter i Cuba, Saudi-arabien, Rusland og flere andre lande,« siger Anette Kolmos, professor på Institut for Samfundsudvikling og Planlægning på AAU.

Hun tror ikke på, at man helt kan kopiere modellen fra Danmark, fordi kulturen og den grundlæggende undervisningsform i de enkelte lande kan være for langt fra den danske.

»De fleste har været vant til en individuel læringsform, hvor de studerende bare skal bestå, men flere og flere institutioner, også i udlandet, indser efterhånden, at det handler om at få et produkt færdig. Og den slags kræver teamwork,« siger Anette Kolmos.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Interessant læsning. Som "barn" af gruppeeksamen på Aalborg Universitet kan jeg bekræfte at systemet har både fordele og ulemper. Jeg har desuden prøvet den individuelle (mundtlige) eksamensform. En dag ender vi nok med en forståelse af at man bør mixe de to former således at ingeniørstuderende udsættes for begge typer eksamen.

Mvh Claus

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten