Grundfos udsat for kunde-snyltning

Grundfos har haft irriterende problemer med italienske konkurrenter, der har puttet Grundfos-navnet ind i en såkaldt meta-tag på deres egne hjemmesider, skriver Bjerringbro-firmaet i en pressemeddelelse.

Det medfører, at de store søgemaskiner som Google, Yahoo og lignende aflæser disse meta-tags og fejltolker dem, som om der er tale om en af Grundfos' egne hjemmesider. Men navnet Grundfos fremgår ikke synligt på konkurrentens hjemmeside - meta-tag'en er helt skjult.

Resultatet er, at kunder, der søger Grundfos, måske for at købe en pumpe, bliver ledt hen til konkurrentens hjemmeside i stedet.

Men Grundfos har nu vundet en sag om denne trafik ved fogedretten i Milano og har dermed fået et værktøj til at standse internet-fidusmagerne.

»Grundfos opdager løbende nye krænkelser også blandt virksomheder uden relation til pumpebranchen, men har lagt en nul-tolerance-strategi over for krænkerne. Denne strategi kombineret med vægten af det globalt velkendte varemærke er ved at vinde respekt på internettet, og i langt de fleste tilfælde er det nu nok at udsende varslingsbreve,« siger Christan Hartvig, som er leder af firmaets juridiske afdeling.