Grundfos: At se ind i pumper med VR er som en digital fortælling
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Grundfos: At se ind i pumper med VR er som en digital fortælling

Pumpen findes allerede som en 3D-computermodel. Men hvordan kommer man derfra og til et træningsforløb, der bruger virtual reality? Det har den danske industrikoncern Grundfos arbejdet på at udforske gennem forsøg med forskellige teknologier til virtual reality og augmented reality, senest Microsofts Hololens.

»Virtual reality er klart den mest modne af teknologierne. Augmented eller Mixed Reality er nyest, så der møder vi flere barrierer,« fortæller senior engineer Søren Steen Nielsen fra Grundfos til Ingeniøren.

Læs også: Hands-on: Microsofts Hololens er dyr for udviklere - men overbevisende augmented reality

Virtual Reality er de teknologier, hvor det hele er computergenereret, og som kendes fra eksempelvis Occulus Rift og HTC Vive. Augmented og Mixed Reality er begge lag ovenpå den fysiske virkelighed, hvor forskellen mellem de to er, hvorvidt de virtuelle elementer kan forholde sig til fysiske objekter. Mixed Reality kan eksempelvis være at placere en virtuel 3D-model på et bord og være i stand til at gå rundt om bordet og betragte modellen fra forskellige vinkler.

Grundfos har arbejdet på en række pilotprojekter med de forskellige teknologier. Selskabet vil i denne tidlige fase ikke fortælle konkrete detaljer om projekterne, men teknologierne kan blandt andet bruges til trænings- og uddannelsesforløb og understøttelse af operatører og teknikere.

Virtuel mentor

Augmented reality kan for eksempel være hjælp til identificering af komponenter og korrekt håndtering og montage. Der findes et plugin til Hololens-udviklingsværktøjet, som giver mulighed for at genkende objekter. På den måde kan en medarbejder, der arbejder med at samle en pumpe, få hjælp til at vælge de rette komponenter og sætte dem korrekt sammen.

Læs også: Den fjerde digitale revolution: VR kan hacke din hjerne

»De kan samtidig få verificering af, at de gør det rigtige,« siger Søren Steen Nielsen.

Skal træne i virtuel virkelighed

Grundfos' arbejde med forskellige former for virtual reality har indtil videre været ren udforskning, men selskabet forventer at tage teknologierne i brug som en del af virksomhedens arbejdsprocesser i løbet af 2017.

»Vi har erkendt, at det er ukendt farvand, hvor vi skal ud og lege med teknologierne og lære af vores fejl og gode erfaringer,« fortæller Søren Steen Nielsen.

I første omgang ser især virtual reality ud til at kunne anvendes til træning af medarbejdere, hvor de kan arbejde med nogle arbejdsprocesser i virtual reality, hvor fejl med det fysiske udstyr ville være vanskeligt.

Fik hjælp til at skabe fortællinger

Computerskabt virkelighed er mere end blot teknologien til at vise nogle 3D-modeller. For at det skal have et formål, skal man kunne gøre noget, og det man gør, skal man få ét eller andet ud af.

Hvis der er tale om et læringsforløb, så skal applikationen understøtte læring på den rigtige måde, og det er ikke nødvendigvis en kernekompetence i ingeniørvirksomheder.

»Vi har mange CAD-data, så vi har modeller, vi kan vise. Men for at få det ind i en applikation, har vi fået hjælp af blandt andre Unity Studios, så vores indhold bliver sat ind i en fortælling,« siger Søren Steen Nielsen.

VR vil speede oplæring op

En ting er at kunne se en virtuel, forstørret udgave af CAD-modellen og eksempelvis kigge ind i komponenter, der er utilgængelig på den fysiske maskine. Noget andet er at sørge for, den måde man interagerer med de virtuelle objekter sker i et meningsfuldt forløb, og det er derfor, at udviklere med erfaring inden for digitale fortællinger er vigtige til virtual reality.

»Det er meget drevet af hastigheden i oplæring. Det er mit bud, vi vil kunne flytte den markant med virtual og augmented reality,« siger Søren Steen Nielsen.

Samtidig giver digitale læringsforløb med computermodeller mulighed for at sikre, at forløbene bliver ensartede.

Læs også: VR-brillerne bliver produktions­medarbejderens virtuelle hjælper

Selve computermodellerne fra CAD-applikationerne er heller ikke altid lige til at trække over i den virtuelle verden. CAD-modellerne er ofte ekstremt detaljerede og ville være umulige at håndtere for den nuværende hardware. Derfor er det nødvendigt at kortlægge, hvilke dele der skal bevares i høj detaljegrad til den konkrete fortælling, og hvilke der kan nøjes med at være overfladiske.

VR er mest modent

Lige nu er virtual reality længst fremme, men augmented og mixed reality har også stort potentiale i industrien. Der bruges eksempelvis allerede forskellige instrumenter til optisk inspektion, der anvendes til blandt andet kvalitetssikring, og tablets med tekniske tegninger og modeller hjælper også teknikere, der er ude for at reparere en maskine, og giver dem mulighed for at kommunikere med eksperter på et centralt supportkontor.

Læs også: Robotter og VR-Briller er byggesjakkets nye medlemmer

Virtual reality kan i sin mest enkle form blot være en 360 graders video, men der kan være begrænsninger, hvis brugeren skal kunne bevæge sig frit rundt i et virtuelt rum. Det kan enten kræve en controller, eller et rum, der er indrettet med sensorer til at lokalisere brugerens bevægelser.

Savner større synsfelt

Det undgår man med Microsofts Hololens, der i princippet fungerer overalt. Den er dog stadig i en forholdsvis tidlig udviklingsfase.

»Position tracking må godt være hurtigere, hvis man skal bruge det ude i marken, og vi kunne også godt ønske os et større synsfelt,« forklarer Søren Steen Nielsen.

Et andet problem, hvis udstyret skal bruges i industrimiljøer, er støj. I den nuværende udgave er der højttalere, men hvis man er i et støjende miljø, er der brug for et lydsystem, der kan udligne baggrundsstøjen.

Virtuel succes kræver virkelig opbakning

Ud over at teknologien skal være moden, så skal organisationen også være klar til at bruge den. For at skabe fornuftige applikationer, der bruger computergenereret virkelighed, så skal der opbygges en viden om anvendelse af teknologien på tværs af organisationen.

»Alle skal vide, hvor det potentielle indhold til virtual og augmented reality ligger,« siger Søren Steen Nielsen.

Det kan også betyde, at teknologierne ikke kun bliver brugt til at visualisere det tekniske, men også kan bruges til at visualisere de datamængder, andre dele af forretningen arbejder med at analysere.

»Vi kan med augmented reality se, at vi hurtigt kan få relevant data der, hvor vi behøver det. Visualisering og ibrugtagning af data, vil fremover udgøre en vigtig kompetence, og det kan augmented reality potentielt understøtte,« siger Søren Steen Nielsen.

Flere store produktionsvirksomheder i stil med Grundfos genererer store datamængder fra sensorer på det udstyr, der står hos deres kunder. Det kunne både bruges til at give virksomheden et samlet overblik, men det kunne også give mulighed for at vise ikke bare en virtuel 3D-model af en pumpe, men vise temperatur, tryk og indstillinger for lige netop dén pumpe, en kunde har problemer med.