Grounded: Seks af forsvarets EH-101-helikoptere har motorbøvl

Seks af forsvarets dyre helikoptere er i øjeblikket bundet til landjorden, fordi der er fare for, at motorerne stopper, og helikopterne falder ned. Det skriver Metroxpress.

Oplysningerne om de skandaleramte helikoptere fremgår af et notat, som forsvarsminister Nicolai Wammen (S) præsenterede for Folketinget lige inden påske. I notatet bliver det forklaret, at seks af forsvarets EH-101-helikoptere er taget ud af drift, fordi der er fare for, at motorerne går i stå midt under flyvningen.

EH-101-helikoptere har tidligere været ramt af problemer, og nu mener forsvarsordfører Troels Lund Poulsen (V), at det er på tide at få svar i et samråd med ministeren.

»Helikopterne har udviklet sig til forsvarets svar på en IC4-skandale. Det er meget alvorligt. Vi må have forsvarsministeren til at sikre, at det ikke går ud over beredskabet, hvor de flyver alvorligt syge til sygehuse,« siger Troels Lund Poulsen til Metroxpress.

I en e-mail til Metroxpress forsikrer Nicolai Wammen dog, at både patientflyvning og kystredning ikke bliver sat over styr på grund af de fejlramte helikoptere.

»Det er selvfølgelig beklageligt, at der er tekniske problemer med motorerne, men det er vigtigt at understrege, at forsvaret har oplyst, at situationen ikke har indflydelse på redningsberedskabet, som opretholdes fuldt ud.«

Læs også: Skandalemotorer gør helikoptere ubrugelige efter Afghanistan-mission

Det kan dog knibe med at få sent to til tre helikoptere til Afghanistan, som det ellers er planlagt. Ifølge chef for Forsvarets Materieltjeneste generalløjtnant Per Pugholm bliver der dog arbejdet hårdt på sagen.

»Leverandøren har 130 mand på opgaven, der arbejder, så blodet sprøjter, for at løse motorproblemerne,« siger Per Pugholm.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Helikopterne har udviklet sig til forsvarets svar på en IC4-skandale." - Troels Lund Poulsen har udviklet sig til Venstres svar på Komiske Ali . Heldigt at vi har 14 EH-101, for beredskabet kan fint opretholdes med 5 helikoptere . .

  • 4
  • 2

Må vel betegnes som et 'P3-inspireret' ordvalg!(?)

Men selvfølgelig bedre end DR (+ 'Traktor Troels'), der beretter, at motorerne 'sætter ud'! :)

  • 3
  • 4

Man må imponeres over sælgerne, når de kan sælge et så upålideligt produkt at køberne bliver nød til at købe dobbelt så mange som de behøver. Det mest mærkelige er, at køberne betragter det som normal praksis.

  • 2
  • 0

Hvordan har man egentlig tænkt sig at kunne före krig med de helikoptere, hvis man ikke selv har reservedele, uddannet værkstedspersonale og det rigtige testarrangement? Man må fagligt da kunne lidt mere på værftet end at skifte olje og tömme askebæger.

  • 1
  • 2

AW ejes af Finmeccanica, der også ejer AnsaldoBreda... dem har vi vist hørt om før i forbindelse med IC4-skandalen. Ansaldo har også leveret Københavns Metro.

Bemærkelsesværdigt, hvor meget denne koncern leverer til Danmark.

  • 1
  • 2

Er det mig der ikke har fulgt med ordentligt med i debatten om disse helikoptere, eller er det "kun" motoren der er problemet?

Hvis dette er tilfældet, så synes jeg ikke at denne her sag, tåler sammenligning med IC4 (endnu!).

  • 3
  • 0

Derudover er den ikke specielt dansk, det er "hyldevare" modsat IC4.

Men ja, der har været (grelle) problemer, men modsat IC4 så synes jeg leverandører tager sit ansvar seriøst.

  • 2
  • 0
  • hvorledes er du bekendt med, at 'man' ikke har de nævnte kapaciteter?

Hvis man skal have 14 helikoptere, for at kunne have 3 parat i SAR beredskab, så er det vel tegn på at de 11 helikoptere mere eller mindre er kannibaliseret.

  • 0
  • 3

Hvis man skal have 14 helikoptere, for at kunne have 3 parat i SAR beredskab, så er det vel tegn på at de 11 helikoptere mere eller mindre er kannibaliseret

  • det kunne man mene, såfremt de ikke skulle løse andre opgaver end eftersøgning og redning! Er du sikker på, at de ikke skal det?? :)
  • 2
  • 0

"Det kan dog knibe med at få sent to til tre helikoptere til Afghanistan"

Det er nu nok nærmere her årsagen til "motorproblemerne" skal findes.

Helikopterne skulle have været afsted for 3 år siden da der faktisk var brug for dem dernede . At de nu tilsyneladende må aflyse det der kun kan beskrives som en formålsløs udsendelse, tror jeg ikke for alvor på at man er ked af inde på borgen...tværtimod kunne det her "uheldige" motorbøvl siges at komme meget belejligt. ;-)

  • 1
  • 0

Citat: " •det kunne man mene, såfremt de ikke skulle løse andre opgaver end eftersøgning og redning! Er du sikker på, at de ikke skal det?? :)"

Det skriver Rigsrevisoren.

På Wikipediasiden kan læses: "EH101 i Danmark var mere på værksted end i luften[3]. Årsagen var både tekniske problemer og stor mangel på flymekanikere efter flytningen fra Værløse til Karup."

Det er da i öjnefaldende, at englænderne, som brugte de 6 af Danmark "lånte" helikoptere, kunne klare sig i Afghanistan, mens man fra dansk side endnu ikke er klar med dem. Sådan noget ser ud som et kæmpe managementproblem. Naturligvis kan jeg ikke bedömme, hvorvidt politikere yderligere har haft deres usalige pölser i maskineriet.

  • 0
  • 0

På Wikipediasiden kan læses: "EH101 i Danmark var mere på værksted end i luften[3]. "

Nu vil jeg ikke anse et link til en dr.dk artikel for at være noget sandhedsbevis for at der er noget underligt i det. Så vidt jeg ved er 2-3 timers service pr. flyvetime ikke unormalt for helikoptere.

Det er da i öjnefaldende, at englænderne, som brugte de 6 af Danmark "lånte" helikoptere, kunne klare sig i Afghanistan, mens man fra dansk side endnu ikke er klar med dem.

Jep, det lyder underligt og det har nok næppe noget at gøre med at 78 Squadron, som overtog de danske helikoptere, har erfaringer fra udstationering i Iraq fra 2007-9.

Lidt læsning:

http://www.raf.mod.uk/organisation/78squad... https://www.gov.uk/government/news/british...

M

  • 2
  • 0

Nu vil jeg ikke anse et link til en dr.dk artikel for at være noget sandhedsbevis for at der er noget underligt i det. Så vidt jeg ved er 2-3 timers service pr. flyvetime ikke unormalt for helikoptere

  • ja, det lyder meget plausibelt, synes (også) jeg; jeg ved ikke, om PH har tilsvarende tal for Forbundsværnets helikoptere? :)

(Iøvrigt vil jeg - delvis baseret på egne observationer og med al respekt - ikke anse RR for værende'spidskompetent' på området '(militære) flyoperationer/-vedligeholdelse).

  • 0
  • 0

RR

Hæ, i første omgang tænkte jeg at nu rabler det da for HHH, for Rolls Royce har sgu da om nogen erfaringer med militære flyoperationer og vedligeholdelse, men så gik det op for mig at du mente RigsRevisionen hvorefter du pludselig lød helt fornuftig igen ;-)

M

  • 0
  • 0

Hæ, i første omgang tænkte jeg at nu rabler det da for HHH, for Rolls Royce

  • tak for præciseringen: Du har ret - det blev (en anelse) for indforstået! :)
  • 0
  • 0

Ja og det bedste ved det hele er, at denne koncern også skal servicere vores F-35 når vi køber dem i den helt åbne og fair konkurrece "nye kampfly :-)"

Tankevækkende :-)

  • 0
  • 1

Luftens IC4 skandale?

AW ejes af Finmeccanica, der også ejer AnsaldoBreda... dem har vi vist hørt om før i forbindelse med IC4-skandalen. Ansaldo har også leveret Københavns Metro.

Bemærkelsesværdigt, hvor meget denne koncern leverer til Danmark.

Hvis jeg siger ordet: Italien, så tænker du straks: Mafiaen. Og dette er ikke helt galt da virksomheder jo kan låne billigt hos: Mafiaen. Og derfor kan de underbyde enhver ordre. Og de danske politikker er glade for at blive smurt. Da de har dårligt råd til trusser.

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten