Grønland: Ingen parsejlads for krydstogtskibe mellem isbjergene
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Grønland: Ingen parsejlads for krydstogtskibe mellem isbjergene

Selv om sikker sejlads i Arktis officielt er højt på den politiske dagsorden, har krav om parsejlads, isprojektører og en kategorisering af skibe efter skrogstyrke og udrustning lange udsigter.

Danmarks forslag om, at krydstogtskibene skal koordinere deres sejlads for at kunne få hjælp fra andre skibe, hvis de kommer i nød, er aktualiseret af stigningen i antallet af besøg fra krydstogtskibe i Grønland. Årligt besøger omkring 40 krydstogtskibe fra forskellige rederier Grønland.

Men for Jens B. Frederiksen, der er medlem af selvstyret for bolig og infrastruktur, vejer turisterhvervets modstand mod parsejlads tungere end hensynet til sikkerhed. Og på et møde med erhvervsminister Ole Sohn (SF) lykkedes det ifølge den grønlandske politiker Sermitsiaq at overbevise Ole Sohn om, at de nuværende sikkerhedsregler for krydstogtskibe i grønlandsk farvand er i orden.

For Søfartsstyrelsen har konvojsejlads i isfyldte farvande derimod længe været et forslag, som styrelsen ihærdigt har arbejdet på at få international opbakning til i FN's søfartsorganisation, IMO.

Men bliver det krav gennemført, frygter den lokale turistbranche, at det vil føre til færre krydstogtskibe i de grønlandske farvande, og den frygt har selvstyret forståelse for:

»Det er en rigtig dårlig idé, der vil være til stor skade for den krydstogtsturisme, vi har opbygget her i landet. Man kunne frygte, at regler om parsejlads vil betyde, at krydstogtselskaberne simpelthen bliver væk fra grønlandske farvande, og det vil være rigtig skidt for vores turistbranche,« siger Jens B. Frederiksen til Sermitsiaq.

Og på mødet med Ole Sohn udviste ministeren ifølge Jens B. Frederiksen forståelse for de grønlandske synspunkter og erklærede sig enig i, at de foreslåede regler om parsejlads ikke er nødvendige i øjeblikket.

Officielt indgår kravet om parsejlads stadig i arbejdet med den kommende polarkode. Det fremgår af Søfartsstyrelsens referat fra det seneste møde i IMO's underkomité for design og udstyr.

Af referatet fremgår også, at ønsket om, at alle skibe, der sejler i polare farvande, skal være udstyret med isprojektører, så de er i stand til at se isen, er sparket til hjørne. Det samme gælder et krav om at inddele de skibe, der sejler i polare farvande, i tre kategorier med afsæt i deres skrogstyrke og udrustning, spændende fra skibe, der sejler om sommeren i isfrit farvand, til skibe, der sejler i polaris året rundt.

For et udkast til en polarkode har lange udsigter og ventes først lagt frem til godkendelse i IMO's søsikkerhedskomité i foråret 2014.

Emner : Skibe
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er da utroligt hvor kynisk man kan være. Som der står i artiklen :
"Men for Jens B. Frederiksen, der er medlem af selvstyret for bolig og infrastruktur, vejer turisterhvervets modstand mod parsejlads tungere end hensynet til sikkerhed". Man kan jo være kynisk den anden vej og konkluderer at der skal åbenbart en skibs katastrofe til før der sker noget , sådan 1000-2000 druknede , det plejer at hjælpe. Og så kan jeg da love den gode Hr. jens B. Frederiksen at så er det slut med krydstogts torister til Grønland.
At man intet har lært af ulykkerne fra Taitanic og frem ( ihvertfald ikke ret meget ) er den største katastrofe. Vi snakker om et ekstremt farligt farvand der er meget dårligt kortlagt og samtidigt er infesteret med is. Og nu nægter man desuden skibene det udstyr der skal bruges til is- sejlads, det er jo ligefrem tåbeligt.

Mon ikke har Ole Sohn skulle træde i karakter som minister og træffe en beslutning der kan forhindre tab af menneskeliv.

Det kan lige bemærkes, at jeg har i min tid til søs sejlet i is ,og været med til at forberede rederiets skibe til sikker is-sejlads.

  • 0
  • 0

Tak til INGENIØREN for denne rettidige artikel og debaten.

Og til Søfartsstyrelsen for deres forslag om "parsejlads" og ekstra udstyr.

Flere bøger om "Hans Hedtofts" forlis, den 30/1 1959, bl. a. af Thomas Rockwell og brødrene Morten & Lars Halskov, beskriver, at datidens Grønlandsminister Johannes Kjærbøl og mange grønlandske og danske embedsmænd, i lighed med Ole Sohn og Jens B. Frederiksen, overhørte mange, og meget stærke, advarsler fra KGH's skibskaptajner, journalister og den grønlandsk folketingspolitiker, Augo Lynge.

Selvom den grønlandske "statsminister" Kubik Kleist også går ind for "konvojsejlads" bliver han stemt ned i hjemmestyret, hensynet til turist-indtægter har prioritet.

Så Ken Helle Jensens foragt for den udviste kynisme og gode råd til minister Ole Sohn har min fulde opbakning.

Oluf Husted

  • 0
  • 0

Og på mødet med Ole Sohn udviste ministeren ......og erklærede sig enig i, at de foreslåede regler om parsejlads ikke er nødvendige i øjeblikket.

Ja, det er vel først, når ulykken er sket!
- og hvilken uddannelse er det lige ministeren har, når han kan konkludere sådan?

:_((

  • 0
  • 0

Parsejlads er uomgængeligt. Det vil være den mindst dårlige sikringsforanstaltning. Men det vil formentligt ikke kunne forhindre den store katastrofe, når den sker i isfyldt farvand, storm og grundstødning på et skær.

Den til rådighed værende besætning på krydstogtskibene vil typisk være dårligt uddannede filippinere og lgd. og officerskorpset vil ikke være erfarne i sejlads i arktiske farvande.

Jeg undrer mig iøvrigt lidt. Jeg troede, at krav om isprojektører, issikrede skrog og kendtmand ombord var indført? Det er jeg faktisk sikker på? Men det er måske drømmetænkning?

Den i tråden ovenfor parallesisering til "Hans Hedtoft"s forlis i sin tid er særdeles relevant. Historien gentager sig ulykkeligvis.

"Ministerien" er politibetjent. Han er skam et rart og velmenende menneske.

Jeg vil hellere rette skytset mod det grønlandske embedsapparat, som han er afhængig af.

  • 0
  • 0

... og skulle efter min mening aldrig have haft det udprægede selvstyre de har nu.

Lad mig forklare: Grønland er så svag og lille økonomisk og udviklingsmæssigt set, at de tænker strategisk som et u-land. De "har ikke råd" til at tænke langsigtet og vil forsøge alt for at gøre sig lækre overfor den internationale kapital. Men jeg har ingen tiltro til at de magter at tøjre denne vilde hest og drage fordel af det. De vil blive udbyttet og efterladt med politiker-had, miljøødelæggelser og en sluken statskasse. Sådan er det gået så mange mange gange rundt om i verden. Det er så sørgeligt. Men hvordan skal grønlands befolkning og politikere også forstå at deres tankegang og økonomiske strategi, fører til alverdens skidt? De har jo ingen erfaring eller uddannelse, der kan vise dem hvordan globaliseringen og u-land/i-land konflikterne fungerer i praksis. Det har været uansvarligt af Danmark at give dem dette selvstyre. Vi har alle tabt meget ved det. Både grønlænderne og danskerne. Ak oh ve. Det har været en stor stor fejl. Alt for naivt.

  • 0
  • 0

Velvidende at hun er noget større, kunne det være interessant at spørge Ole Sohn om hvordan han forestiller sig at Costa Concordias forlis ville være forløbet, hvis det var sket midt i Diskobugten?

  • 0
  • 0

det ville have været ret nemt idet alle druknede eller frøs ihjel

ironi i ovenstående kan forekomme

Men et sådan havari vil øge øens befolor dsted hvkning med måske 5-7% ... så kan man jo tænke hvordan man får 2-4000 mennesker ind på et sted hvor der måske bor 200.

Men i første omgang og anden omgang er det kaptajnens ansvar. Hvis han har et skib der ikke er klasset til issejlads så ...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten