Grøn laserstråle skyder fugle på Flyvestation Aalborg
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Grøn laserstråle skyder fugle på Flyvestation Aalborg

Da en flok gæs lammede begge motorer på den Airbus 320, som senere nødlandede på Hudsonfloden i New York, var det bare det seneste alvorlige birdstrike.

Fugle på start- og landingsbaner er et alvorligt problem for flysikkerheden. På flyvestation Aalborg er der årligt 25-30 såkaldte birdstrikes.

Nu er mågejægerne på flyvestationen i Aalborg gået i gang med at undersøge, om laserstråler muligvis er et bedre våben mod fugleflokke, end varselskrig, løse og skarpe skud hidtil har været.

Laserudstyret af modellen TOM500 fra det franske firma Lord Ingénierie består af en næsten to meter høj sender med en roterende laser i toppen. Den grønne laserstråle er 3 km lang og 152 millimeter tyk og rækker ud over næsten hele Flyvestation Aalborgs start- og landingsareal.

Laserstrålen fejer nærmest fuglene væk, når den roterer. Det har mågejægerne i Aalborg allerede kunnet mærke. Normalt registrerer de op til 7.000 fugle dagligt:

»Men i denne uge, hvor vi har haft laseren, har vi kun talt omkring 300 fugle,« siger Tommy Hagen, der i prøveperioden også er udstyret med en mindre håndholdt laser, han kan fjerne fuglene med.

»Den fungerer akkurat lige så effektivt som de skud, jeg normalt affyrer. Man skal dog være varsom med ikke at ramme reflekterende genstande med laseren, da den bestemt ikke er rar at få tilbage i øjnene,« siger den ålborgensiske mågejæger.

Fugleskræmmesystemet blev oprindelig udviklet for de franske luftfartsmyndigheder, DGAC, der valgte den grønne laserstråle, fordi DGAC's chefornitolog ved forsøg kunne dokumentere, at fugles øjne er mest følsomme over for den grønne farve.

Dokumentation

Læs mere på Lord Ingénierie's hjemmeside

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nå da, er den bestemt ikke rar at få i øjnene...det var godt nok synd for dig lille hr. mågejæger...

Måske skulle man overdrysse Flyvestation Aalborg med små spejlkuber så de satans toben der tror de ejer verden ku lære det.

Vi andre bliver blinde af det !

Harald Havmåge.

  • 0
  • 0

Jeg kunne bare godt tænke mig at vide hvor man køber laserstråler på længdemål. Og hvordan er en 3 km lang en af slagsen emballeret, når man køber den. Den købes måske på ruller? I en tykkelse på 152 mm i diameter er det alligevel over 54 m3 laserstråle der skal pakkes sammen.

  • 0
  • 0

Der står at laserstrålen er 3 km lang... mener du at man bliver nødt til at pakke laserstrålen ind når man køber laseren ??
Hvis du skal købe en lommelygte som har en rækkevidde på 10 meter, skal den så pakkes ind i en 10 meters pakning !! ::::...
inginører nu om dage.....:-(

  • 0
  • 0

Hvis du skal købe en lommelygte som har en rækkevidde på 10 meter...

Det er jo uden krav til lysstyrke ude på de 10 meter - meningsløs specifikation.
Ligeså med "3 km. laseren"

Iøvrigt lidt ligesom de idioter, som køber højttalere med fx. et påstået frekvensområde på 20Hz-20kHz - men hvor dB tolerencen ikke er angivet.
Enhver billig 200 kroners PC skodhøjttaler kan gengive 20-20kHz, bare lydtrykstolerencen er stor nok!

Mvh Rune

P.S. til J. Carter - Ordkløverier er en del af charmen ved ing.dk ;-)

  • 0
  • 0

Ordkløverne glemte at brokke sig over at ingen laserstråle har en konstant diameter. Diameteren er en funktion af afstanden fra kilden, og selv den mest velkollimerede laser vil med tiden (afstanden) få en enorm strålebredde. Derfor:
Mon ikke der menes at strålen (og dvs. nok i virkeligheden to standardafvigelser af den Gaussiske intensitetsfordeling, altså ca. 67% af intensiteten) er 152 mm i 3 kilometers afstand af kilden?

Derudover kunne intensiteten være rar at kende. Samt hvor vidt fuglene vænner sig til systemet efterhånden.

  • 0
  • 0

Hvis fuglene blindes, hvad sker der så med piloterne - bliver de også blindet?

Det menneskelige øje er sjovt nok også mest følsom overfor grønt lys.

Hvad gør man for at undgå at piloterne bliver blindt under indflyvning eller når de letter?

  • 0
  • 0

Hvis fuglene blindes, hvad sker der så med piloterne - bliver de også blindet?

Det menneskelige øje er sjovt nok også mest følsom overfor grønt lys.

Hvad gør man for at undgå at piloterne bliver blindt under indflyvning eller når de letter?

Har du ikke set topgun?
Ikke engang solen får lov til at ramme piloters øjne for de obligatoriske solbriller!
...medmindre de skal kigge en pige dybt i øjene ;-)

  • 0
  • 0

Hvad gør man for at undgå at piloterne bliver blindt under indflyvning eller når de letter?

Man slukker vel bare for skidtet når flyet når tæt nok ned på jorden til at der er en chance for at piloterne bliver blændet eller inden de letter?

Det er dog en spøjs nyhed taget i betragtning at den foregående netop behandlede emnet om blænde ved laser lys

  • 0
  • 0

http://nrkbeta.no/luftkrig-paa-bittorrent/

Tom Edvindsen og Turid Borgen laget i 2007 en dokumentarfilm om dyrelivet på Sola flyplass. Den ble sendt på TV 6. mars samme år. Filmen har nå fått fornyet aktualitet da US Airways Flight 1549 måtte nødlande på Hudson River 15. januar i år. Etter kollisjon med flere fugler.

Den er usedvanlig lekkert fotografert og gjør seg spesielt bra i høy kvalitet. Og da må vi jo legge den ut til dere i full oppløsning på BitTorrent."

Tag dén DR.

  • 0
  • 0

"Man skal dog være varsom med ikke at ramme reflekterende genstande med laseren, da den bestemt ikke er rar at få tilbage i øjnene,« siger den ålborgensiske mågejæger."

Ja mon ikke. En grøn laser på bare 300 mW (håndholdt laser pointer) kan skade øjet på 1/100 sek.
Øjet når ikke at blinke !

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten