Grønt lys for søfly mellem Danmarks største byer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Grønt lys for søfly mellem Danmarks største byer

Tilladelser på plads – nu mangler der bare nogle penge.

Det er status for en utrættelig Samsø-pilots mangeårige projekt med at etablere en rute mellem København og Aarhus baseret på søfly.

Kystdirektoratet har netop givet grønt lys til, at et søfly kan lægge til kaj ved en flydebro 150 meter syd for Den Lille Havfrue. I Aarhus bliver der ankomst ved en flydebro 3 kilometer nordøst for Marselisborg Havn.

Den 46-årige pilot, Rune Balle, er projektets bagmand og siger til Metroxpress:

»Vi satser på, at ruten åbner til april næste år.«

Søflyet skal i København lægge til ved en flydebro 150 meter syd for Den Lille Havfrue, mens den aarhusianske holdeplads bliver 3 km nordøst for Marselisborg Havn. Flyet kan have ni passagerer med, og det er meningen, at der skal være fem daglige ture. Nu gælder det for Rune Balle om at få rejst nok penge til projektet.

Sidste knast, før projektet kan blive til virkelighed, er nu opgaven med at rejse kapital til startomkostninger, herunder ikke mindst anskaffelsen af det nødvendige Cessna Caravan-fly.

Rune Balle oplyser, at prisen bliver ca. 1.800 kroner for en enkeltbillet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ruten er i høj grad fremmet af at Tirstrup ligger så langt uden for Århus som det gør. Iflg. Google maps tager det 36 minutter at køre fra det centrale Århus til Tirstrup - og derudover kommer er rejsetiden med fly på 40 minutter med fly samt checkin.

Hvis man kigger på afstanden og en Cessna caravans cruise speed skulle det kun tage en halv time. Dette er selvfølgelig blot en uopnåeligt undergrænse, men det er alligevel en del at det skal tage en halv time ekstra at flyveomveje, taxie og lette og lande.

  • 0
  • 0

Den lange tid bunder primært i hastighedsbegrænsninger i københavns havn så vidt jeg kan huske, og at der er langt hen til landing og startområde.

  • 0
  • 0

Iflg. BT (!) http://www.bt.dk/danmark/aarhus-koebenhavn...
kommer turen til at tage 45 minutter..
Med det klientel han sigter efter (advokater, revisorer o.a) så tror jeg godt han kunne få succes, da kunden kommer til at spare penge ved at sende ham af sø-vandvejen.
Derudover må man forventer at ind-/udcheckning etc bliver overstået ret så hurtigt ifht. normal fly. Derudover ligger den jo ganske godt i København i hvert fald.

  • 0
  • 0

Hvis man skal betale en konsulent for at komme, og man også skal betale samme timepris for rejsetiden, så er det 2*400 for togbilletter, 2*3 timers rejsetid af 1000.

echo $(( (400+1000*3)*2 ))

6800

med fly er det så:

echo $(( (1800+1000*1)*2 ))

5600

Så afhængig af hvem der skal betale timepris for transport og hvor høj timeprisen er, så er der klart en mulighed for fly.

Private der regner deres fritid for nul kroner i timen har ikke glæde af det.

(hmm, gangetegn * skal have en \ foran)

  • 1
  • 0

"den aarhusianske holdeplads bliver tre km nordøst for Marselisborg Havn."
Er det muligt at komme det lidt nærmere hvor i Århus havn flyet ligger til ??

  • 0
  • 0
  • og hvad bliver vejrbegrænsningerne for landing (start)??

VFR i henhold til luftrumsklassen, derudover er der begrænsninger på bølgehøjden, 3ft ifølge:

http://www.seaplaneadventure.com/psai/faqs...

For at bygge videre på konceptets idegrundlag:

Vil han kun flyve, hvis flyet er fyldt? Kan det betale sig for en advokat at satse på regularitetsusikkerheden vejr/bølger, hvis han kan flyve med SAS i stedet og nå CPH/TIR med ~99% sikkerhed?

  • 0
  • 0

Er det ikke bare en oversættelsesfejl af Seaplane?. Gruppen af fly som kan lande på vand hedder vandflyvere, som er delt op i to grupper pontonfly og flyvebåde. :o)

Et spændende projekt. Der må være andre muligheder for søfly i DK. Her tænker jeg ø ferie, til de danske småøer som deler et eller flere søfly. En pakkeløsning med feriehus/båd, og transport som flyvetur. Hvor flyveturen er en del af oplevelsen.

En klassiker som Grumman G-21 Goose vandflyver fra 30'erne, blev genproduceret på ny af Antilles seaplane til at dække behovet for søfly.
http://www.antillesseaplanes.com/history.htm
eller ultralet søfly kunne også anvende oplevelsesferie på små øerne http://www.cebuclassifieds.com/detail.php?...

  • 0
  • 0

Hvis bølgerne er for høje (hvilket de vel tit er om vinteren i Danmark?), så lander han vel i de respektive lufthavne og sikrer på den måde at man altid kan komme lige så hurtigt frem, som SAS, men med god chance for en del hurtigere end SAS. Prisforskellen er jo ikke abnorm, hvis man kun ser på flybilletter og vi selvfølgelig antager at klientellet er af den købestærke type.

Et endnu federe koncept:

http://www.iconaircraft.com/

Opsumering: lille sports vandflyver til ca. 6-800k. Kræver sportscertifikat på 20-30 timer (i USA, men ser ud til at dette også kommer til Europa).

Køb to mellemstore flåder af disse fly til Århus og kbh. Sats på udlejning til sport og sjov, foruden til direktøren der skal mellem disse to byer. Dette åbner også op for at en direktør kan tage den til en hvilken som helst sø i Jylland eller fjorden i Ålborg. Han kan selv bestemme hvornår han skal flyve, da han selv er pilot. Det bliver lidt dyrere, men mon ikke der er mange der kan få firmaet til at betale for deres licens og en meget større grad af fleksibilitet?

  • 1
  • 0

@ Ole Stabel
Siden dag 1 af flyvningens historie har Danmark sagt blankt nej til Søfly. At man så altid har sagt nej til anvende samme type fly til starte og lande fra nærmeste stykke asfalt/beton, hensyn banelængde, er ikke blot en Århus Historie men en Danmarks-Historie.
Canadas Bush er vel mere klipper end det er vand ;-) Hele Australien er vel en eneste stor landingsbane.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten