GRAFIK: Verdens længste undervandstunnel på over 135 km
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

GRAFIK: Verdens længste undervandstunnel på over 135 km

Illustration: saoirse2013/Bigstock

»Det vil blive en af de største og mest udfordrende bygningsingeniørprojekter i det 21. århundrede.«

Sådan lyder den ambitiøse spådom om verdens længste undervandstunnel til tog mellem Kina og Taiwan, der vil blive 135 kilometer lang, over 20 meter bred og ligge 150 meter under havoverfladen. Hvis den da nogensinde bliver til noget.

Indtil videre står politiske spændinger mellem Kina og Taiwan i vejen for byggeprojektet, men teoretisk set er skitsen klar til at blive løftet fra tegnebordet og ud i den virkelige verden. Det skriver South China Morning Post.

100 år undervejs

Idéen om en tunnel tværs over Taiwan-strædet har været undervejs i næsten 100 år, men i 2016 kom projektet igen under bevågenhed, da den kinesiske regering inkluderede projektet i deres femårsplan.

Nu er yderligere to år gået, og forskere og ingeniører har endelig fundet ud af, hvordan man bygger en 135 kilometer lang undervandstunnel.

Illustration: Lasse Gorm Jensen

Tunnelen skal starte fra øen Pingtan, der ligger cirka halvvejs mellem Shanghai og Hongkong i det østlige Kina. Derfra skal den dykke næsten 200 meter gennem komplekse stenlag med lerskifer, sandsten og ekstremt hård granit.

Derefter skal den igennem to forkastningszoner, før den igen vil stige mod havniveau. Efter 135 kilometer vil den dukke op til overfladen i byen Hsinchu i det nordvestlige Taiwan.

Kunstige øer

Tunnelen skal bestå af tre individuelle tunneller. De to yderste skal bruges til tog, der kører i hver sin retning, mens røret i midten skal tjene som servicetunnel med strøm- og kommunikationskabler og indeholde nødudgange.

Togtunnelerne skal være 10 meter brede, hvilket er en tredjedel større end Kanaltunnelernes bredde i Europa. Det skal give plads til, at togene kan køre hurtigere og med større last.

Udover byggearbejdet med selve tunnelen skal der også anlægges to kunstige øer i Taiwan-strædet til luftbehandlingsstationer, der skal pumpe frisk luft ned i den 135 kilometer lange tunnel.

Kan stå færdig i 2050 - hvis Taiwan og Kina bliver enige

Selve konstruktionen af tunnelen vil tage 30 år, vurderer Sun Jun, seniorekspert i underjordisk byggeri ved Chinese Academy of Sciences. Han understreger overfor South China Morning Post, at de 30 år forudsætter, at Kina og Taiwan kan blive enige om overhovedet at få tunnelen bygget.

Det er en noget længere tidshorisont, end den Beijing forestillede sig i femårsplanen fra 2016, hvor de forudsagde, at tunnelen kunne stå færdig i 2030.

Kritikere mener ikke, tunnelen vil blive brugt

Uanset hvornår tunnelen bliver færdig - hvis den nogensinde bliver bygget - kan projektet blive et økonomisk flop, hvis der ikke er nok, der kommer til at bruge tunnelen, mener Zhao Jian. Han er økonomiprofessor på Beijing Jiaotong University og har forsket i de økonomiske efterdønninger af Kinas store transportprojekter.

Mange taiwanesere flyver, hvis de skal arbejde eller andet i Kina, og det bliver højst sandsynligt dyrere at transportere gods med tog igennem undervandstunnelen, end det er at sende det på overfladen med containerskibe.

»Der kommer ikke til at være mange passagerer eller meget last til togene,« siger Zhao Jian.