GRAFIK: Tesla Model 3 - elbilen vi har ventet på?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

GRAFIK: Tesla Model 3 - elbilen vi har ventet på?

Illustration: MI Grafik
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er cw værdien på 0,21 blevet bekræftet?

Jeg kan godt huske at Elon Musk flere gange har hentydet til en cw=0,21 men jeg synes ikke at have set det bekræftet nogen steder siden bilen er blevet færdig.
Nogen der ved om værdien kom til at holde for Model 3?

  • 4
  • 0

Det er ikke elbilen vi har ventet på da den stadig ikke kan levere samme ydelse og egenskaber som en 20 år gammel benzin bil kan.
Hvor er det famøse anhængertræk? hvor er pladsen til en ordentlig størrelse hund? hvor er optankningstiden fra tom til fuld på 5 min? hvor er 600km rækkevide? Hvor er er prisen der er til at betale for en alm indkomst i DK uden at skulle sælge første fødte?
Desuden hvad med rustbeskyttelse og garanti? og den der op til rækkevidde.. elastik i metermål eller bare samme som benzinbiler dvs. utilregnelig data?

Så nej det er stadig ikke elbilen som vi har ventet på, vi har brug for en ganske almindelig, kedelig praktisk, til-at-betale elbil hvis der bare skal overvejes at skifte til el.

  • 20
  • 72

Model 3 vil være den bil der tipper vægten. Hvis den sælger i styktal på 500.000 årligt, så er de andre fabrikanter tvunget til at konkurrere med den, og så får vi endelig de elbiler vi vil have.

Model 3 får iøvrigt anhængertræk.

  • 57
  • 6

Det ser ud til at 3'eren vil passe godt til mine behov, på nær plads til den store hund som Jesper Jepsen omtaler - er der nogen der ved om der også kommer en stationcar udgave?

Hvad er buddet på en gadepris i DK? Det seneste jeg har hørt er knap 300.000 hvis man kan købe den som en af de 5.000 biler uden ekstra afgift.

  • 8
  • 0

Rækkevidden er for dårlig, særlig ved motorvejs hastighed. Teslaer kommer ikke susende med 130 km/t når man krydser landet, de holder samme hastighed som lastbiler.

  • 7
  • 56

Nogen, mig selv inklusiv, ville godt have ønsket at de havde gået efter en neddroslet model x istedet for model s. Men mon ikke den kommer næste gang?

Rygtet er at Model Y bliver en budget Model X med Model 3 chassis, og at den også får falkevingedøre.

Iøvrigt har 7-sædevarianten af Model X nu fået foldbare midterrække af sæder, så der nu er rigtig meget lagerplads i de nyeste modeller.

Men inden Model Y får vi nok først Tesla Semi.

  • 3
  • 1

Trist at sammenligne med en benzinbil for værdi. Man kunne også vende den om (har selv en S) men lad os holde os til 3eren:

<6s 0-100 (det kan din bil du har købt uden at sælge din første fødte nok ikke
Indbygget "oliefyr"..også til køling
Halv pris på "benzinen"
Meget mere behagelig kørsel (frem og tilbage, Ingen ryk)
Alt hardware til autonom kørsel (merpris for aktivering når tilgængelig men skal ikke købe en ny bil)
Mere plads
Mere sikker uden stor motor i front

Selv har jeg ikke været på en tankstation i 2år. Well, ikke helt sandt. Har købt franske hotdogs. Man ligner et fjols når man kommer :)

Vi kan jo lave en tilsvarende liste med ulemper ved en benzin/diesel bil :)

  • 49
  • 9

Det er muligvis ikke nogen nyhed, men i betragtning af dansk vintervejr og mængder af salt er det lidt øv at se at den bliver bygget af stål.

  • 17
  • 0

"Jesper Jensens indlæg ser ikke populært ud. Er der nogen der vil skære ud i pap hvor han tager fejl?"

Tillader mig at gentage Henrik Mikael Kristensens svar da det dækker dit spørgsmål godt, desuden vil den til fulde kunne dække 90% af danskernes behov:

"Svaret er ja
Model 3 vil være den bil der tipper vægten. Hvis den sælger i styktal på 500.000 årligt, så er de andre fabrikanter tvunget til at konkurrere med den, og så får vi endelig de elbiler vi vil have.

Model 3 får iøvrigt anhængertræk."

  • 23
  • 3

Det er vel nok til at konkludere at det er bilen mange har ventet på. Har ikke kørt om nogen bil tidligere har præsteret det. Om det er danskere med afgifterne er nok et andet og mere irrelevant spørgsmål

  • 9
  • 0

Jeg skal gerne prøve at svare på det, om det så dækker folks holdning skal jeg lade være usagt, og jeg vil pointere jeg ikke har givet ham en negativ vurdering. JJ vurderer en elbil på en ICE bils præmiser, ja du skal lade en elbil og ja du skal planlægge lidt mere, men umiddelbart bruger man mindre tid på at tanke en elbil end en gennemsnitlig ICE, da en elbil altid er tanket. Herudover er problemet med rækkevidden mere teoretisk end praktisk, overvej selv hvor ofte du kører over 350km på en dag uden at stoppe! Hvad angår rækkevidden er den ihvertfald for Tesla baseret på den amerikanske standard, som ligger tættere på dagligdags brug, og ja de kører normalt efter hastigheds begrænsningen, da en stor del af dem kører på autopilot når du ser dem på motorvejen og overtræder derfor ikke hastighedsbegrænsningen. At de skulle køre så langsomt som lastbiler, det siger vidst mere om de lastbiler der kører i samme område som Mads Bendixen :-)
Når det kommer til rust og garanti, ja så er det vidst som med alle biler at de kan ruste, men for elbiler er der langt færre bevægelige dele, så der er en del mindre der kan gå i stykker.
Hvad angår anhængertræk har både Tesla X og E har mulighed for anhængertræk, så det er blot forkert.
Tilgengæld er jeg overrasket over hvor Ing.dk har information om bilens karosseri, umiddelbart er der vidst ikke nogen, der på nuværende tidspunkt ved noget om hvad det er fremstillet af, kan vi ikke så et link??

  • 29
  • 4

Nogen der har et kvaliceret bud på den danske pris? Jeg tænker et sted mellem Skoda Octavia pris og Audi A4 pris.

  • 0
  • 0

Det er som om de kære modstandere af elbiler ikke har forstået konceptet med at vågne op, hver morgen med at fuldt opladet batteri, lige klar til at køre ~300 km. 😊
Det er vist de færreste der har behov for at køre 600 km hverdag.
Til almindelig husbehov er 300km vist rigeligt.

lidt øv at se at den bliver bygget af stål.

Det er kun chassiet der bliver af stål.

  • 19
  • 2

Mange glemmer også hvor hurtigt/langsomt man rent faktisk lader når man så har behov for at køre mere end 300km (Model 3) - 4xxkm (Model s/x). Man lader typisk nok til at komme hjem. Ikke helt op (med mindre det er gratis) Selv lader jeg ca 100km på 13 minutter hos tesla når jeg er ved at løbe tør. Det er typisk nok til at komme hjem når jeg allerede har kørt 400km (ca 2 gange om året)

Og ja, det at have en tank station hjemme ændrer en del ting. Eller rettere, samtlige hustande har en tankstation. Nogen hurtigere end andre

  • 37
  • 1

Det er muligvis ikke nogen nyhed, men i betragtning af dansk vintervejr og mængder af salt er det lidt øv at se at den bliver bygget af stål.

Ja men pris.

Jeg ville køre den direkte til rustbeskyttelsesbehandling, ligesom jeg ville gøre med enhver anden ny bil.
Vores løse granitsten på flydende asfalt om sommeren, genialt kombineret med salt-sne-sjap om vinteren, er en udfordring for enhver bils undervogn
Selv en Tesla S vil jeg holde lidt øje med, mange aluminiumlegeringer kan også tære i salttåger

  • 12
  • 0

Skal vi ikke bare nøjes med at konstatere at folk er forskellige og har forskellige behov og prioriteter.

I min verden er det meget mere lyksaliggørende at bruge to timers solskin på at pendle på arbejde, end at have anhængertræk og plads til stor hund. Men jeg synes at det er essentielt at man respekterer både fortalere og modstanders anderledes præferencer. Det er jo næppe overraskende at Model 3 passer til nogles men ikke alles behov.

Model S, X, og 3 er spændende fordi de ikke kun taler til fanatikere, men er løsninger som en voksende del af befolkningen samlet set kan betragte som mere interessante end en bil med forbrændingsmotor.

Så kan der opstå en positiv feedback cyklus med faldende priser, større udvalg og bedre specifikationer - og en dag også en elbil som Jesper finder mere tiltalende end benzinbilen :-)

  • 24
  • 0

Faktisk tror jeg ikke at de fleste 'rige' gider at købe en benzinbil om 15 år - med undtagelse af eks. vintage biler og sportsvogne fra fordums tid hvor lyd, lugt og betjening er en æstetisk oplevelse for folk.

Når pris og rækkevidde (eller opladningstid) er forbedret, ser jeg ikke mange fordele ved brændstofbiler. Og efter 1½ år på el er motorstøj, gearkasse, motorolie og udstødningsrør ikke noget jeg savner.

Tror at der vil ske et skred hos de fleste når først VW, BMW, Kia etc har mange gode elbiler på hylderne - og ikke mindst, hvis bilen er noget man tilkalder istedet for at eje.

  • 20
  • 0

Ja artiklen du linker til er fra april 2016, og nu får man vist osse 1700,- kr / kWh rabat op til de første 45 kWh batteri, hvis jeg husker korrekt.
Men der er vel ingen der ved, hvad den kommer til at koster før de første eksemplarer begynder at komme til dk, og om de kan nå det inden afgiften stiger igen.

  • 4
  • 0

Herudover er problemet med rækkevidden mere teoretisk end praktisk, overvej selv hvor ofte du kører over 350km på en dag uden at stoppe!

For mit vedkommende er det 20-25% af gangene og den primære årsag til jeg har bil. Men nu er Danmark kun et lille land, selvom afstandene føles større end de er. I andre lande er det blot en almindelig søndagstur, f.eks. når amerikanerne skal se football.

Men glimrende hvis Model 3 får en krog, der mindre vindmodstand når man transporterer cykler bag på, fremfor på taget.

  • 1
  • 3

Hvis rækkevidde er ca. 345 fra ny, hvad er den så efter 6-7 år en kold vinterdag hvor batterierne er sløve, og der kører A/C og sædevarme? Hvad koster det at skifte batterierne? Kan den trække en normal trailer eller blot en über mikro som visse hybridbiler?

Jeg synes Model 3 er fantastisk og kunne sagtens finde på at købe den om nogle år, men synes der er nogle spørgsmål man som dødelig kunde savner gode svar på før man som dansker, hvor afgifterne jo er tårnhøje, tør investere i ny teknologi uden en lang track record.

  • 7
  • 4

Da vi både har behov for jævnligt at lave turen på 4-500 Km og daglig pendling på 100-150 Km, så er svaret Nej. For begge biler altså, men den ene kunne sagtens være på EL.

Min strategi lige nu, er lade dieselhakkerne holde nogle år endnu, til EL teknologien er mere sikker. Og en Volvo holder jo mindst 20 år, så der god tid endnu, hvis min kone ikke har en anden holdning.

  • 4
  • 4

Det er vist noget pjat at sige.
Jeg altid 110 eller 130 km/t i min S model på motorvejen.

Alt efter afstand skal jeg så bare ind og have strøm på i en 30 min tid, på et eller andet tidspkt.

Kører jeg rundt i storkbh. i dagligdagen,så kører jeg fuldstændig som jeg ville have gjort i min ICE bil.

  • 15
  • 1

og ja de kører normalt efter hastigheds begrænsningen, da en stor del af dem kører på autopilot når du ser dem på motorvejen og overtræder derfor ikke hastighedsbegrænsningen. At de skulle køre så langsomt som lastbiler, det siger vidst mere om de lastbiler der kører i samme område som Mads Bendixen :-)


En del af forklaringen er muligvis også, at den har adaptiv fartpilot.

Efter at jeg har fået en (diesel)bil med adaptiv fartpilot, bruger jeg også mere tid i indersporet, end jeg gjorde før.

Det lyder sikkert underligt, hvis man ikke har prøvet det, men jeg kan prøve at forklare:
Når man kører på motorvej i en bil med almindelig fartpilot, er der hele tiden noget at tage stilling til. Hver gang man kommer op til en langsommere bil, skal man beslutte sig til, om man vil/kan trække ud i en overhaling uden at genere bagfrakommende, eller om man skal sænke fartpilotens sætpunkt, så den passer med bilen foran, eller om man skal slå fartpiloten helt fra og følge bilen foran ved hjælp af speederen.

Når man i en bil med adaptiv fartpilot kommer op til en langsommere bil, er valget anderledes: Enten kaster man sig ud i en overhaling med de samme overvejelser som før, eller også holder man sin bane og lader bilen passe farten.

Derved bliver indersporet pludselig meget mere attraktivt, selv om turen så kommer til at tage nogle minutter mere. Der er simpelthen mindre bøvl i indersporet.

  • 30
  • 0

Det er med 65% afgift og ikke med de 20% de er nu og der har de heller ikke regnet med de 1700,- kr / kWh rabat op til de første 45 kWh batteri,
Hvis man går ud fra at der er minimum et 45 kWh batteri bliver prisen 316969.6 kr uden de 1700,- kr / kWh rabat bliver prisen 331360 kr. Hvis de andre tal passer fra dit link, kan ikke lige lure hvor de for 140000 kr i fradrag fra ?

Men hvis det passer at den bliver "så" billige kunne jeg godt finde på at købe at købe en, jeg bruger ca. 1800kr på benzin om måneden, så der ville da være lidt at spar, hvis jeg alligevel gik og kigget efter en ny bil i det prisleje

  • 4
  • 0

Derved bliver indersporet pludselig meget mere attraktivt, selv om turen så kommer til at tage nogle minutter mere. Der er simpelthen mindre bøvl i indersporet.

Heh - det er simpelthen fordi så få kører i indersporet :-)

Vi har kun autopilot i den ene af vore biler og den bruger jeg primært når jeg kører med trailer eller campingvogn. Normalt kører jeg i den anden som ikke har autopilot. På vejen til arbejdet giver en autopilot ikke meget mening på grund af trafikken, vejbump m.m.

  • 0
  • 9

Du har en tankstation. Det er et langt nok kabel der mangler :)

Lejlighedsproblemet må være en oplagt mulighed for at kunne tjene en ekstra skilling på parkeringsafgifter ved at tilbyde strøm ved alle båse. Lidt afhængig af hvem der ejer pladserne. Så er det også nemmere at stå oppe i lejligheden en vintermorgen og tænde for varmen i bilen uden at bruge batteriet.

Jeg har dog ofte kun ladet ugenligt.

Men ja hvis jeg kørte 500km om dagen ville jeg da aldrig købe en elbil nu. Men tror heller dette segment behøver for at få solgt flere end der kan produceres de næste par år.

  • 8
  • 2

Skal vi ikke lige få lagt det i graven med, at elbiler ikke kan trække trailere:

Det kan elbiler vel godt da de netop har et godt moment. Spørgsmålet er vel om de er godkendt til en krog. Det er næppe et emne der har fyldt på Elon Musk's kontor, da elbiler hidtil har henvendt sig til indkomssegmenter, hvor folk ikke har campingvogn og hvor man har folk til at tage sig af affaldet til deponiet. Jeg har endnu til gode at se en elbil der.

  • 3
  • 7

Vi har kun autopilot i den ene af vore biler og den bruger jeg primært når jeg kører med trailer eller campingvogn. Normalt kører jeg i den anden som ikke har autopilot. På vejen til arbejdet giver en autopilot ikke meget mening på grund af trafikken, vejbump m.m.


Jeg går ud fra, at du mener fartpilot, ikke autopilot. Og med mit kendskab til din smag i biler går jeg også ud fra, at der er tale om en gammeldags, ikke-adaptiv fartpilot.

Og det understreger jo netop det, jeg siger: En gammeldags, ikke-adaptiv fartpilot er så bøvlet at bruge i tæt trafik, at man mere eller mindre tvinges til at lade være.

  • 12
  • 0

Hvis den ender med at koste under 350.000 kr. så skal den nok sælge godt, også falder salget brat igen, når de når de (er det 5000 biler de kan sælge før afgiften stiger)
Også er vi tilbage til 0 igen.
hvis man kun har 1 bil og ofte kører lange ture, er det ikke noget super alternativ til benzinbilen, men har man 2 biler som mange har, så er det netop en god løsning, hos os ville det fungere fint, vi kører sjældent over 300 km i nogen af vores biler, så den ene kunne nemt være en elbil, også selvom rækkevidden kun er 200 km..

  • 3
  • 1

Det virker til at næsten ingen der udtaler sig om, om man kan leve med en elbil hvis man kører længere turer, aldrig har har været på road-trip i en Tesla. I min gode vens Model S 90D tror jeg vi samlede ladede 30 minutter til at nå Berlin fra København, og næste dag måske samlet en time for at nå Prag, sidstnævnte tog kun så lang tid da vi ikke kunne lade på hotellet i Berlin, havde der været destination charger, så måske også 30 min ladetid for at nå Prag. Man kan idag kører fra nord Norge til til Rom med Tesla's supercharger netværk, og overalt i USA, hvor bilen fortæller dig hvor du skal lade, og hvor lang tid det kommer til at ta.

Lidt mærkeligt at den alle vigtigste ting ved bilen slet ikke er nævnt i artikkelen. Det mest interessante er ikke at de er elektriske, men derimod at alle biler bliver leveret med hardware til at blive fuldt selvkørende.

  • 24
  • 1

Jesper Jensens indlæg ser ikke populært ud. Er der nogen der vil skære ud i pap hvor han tager fejl?

Som jeg ser der er det en god bil - 300km (eller mere) er i min verden rigeligt til en uges kørsel til arbejde, og bykørsel. Hvis man har 100 km til arbejde, så er der stadig nok, så jeg kan ikke se Jespers problem

Anhængertræk - det skal jeg have.
Min løsning er allerede nu at have 2 biler, en Westfalia (VW transporter) til større og længere kørsler. Og den har krog på, så - jeg ser gerne en elbil med krog, men jeg klare mig uden.

Så det er kun prisen og sådanne ting der stopper mig fra at købe en elbil.
Jeg vil stadig have en anden (og større) bil til lange ture.
Selv foretrække jeg at cykle til arbejde når det er muligt.

Jeg kan ikke se problemet, men løsningen.

  • 8
  • 2

Som med den "gamle" 50er "taxi" version, som Chrysler lavede for nogle år tilbage , i mangel af en amerikansk klassiker som VW, Mini og 2CV, så er den nye bil nok heller ikke lavet med tanke på rustbeskyttelse og europæiske forhold, hvis den er lavet af stål?

  • 1
  • 0

Der er masser af danske Teslaejere der på teslaforum.dk eller i lukkede grupper på Facebook beretter om problemfrie roadtrips til Sydeuropa.
Men mit gæt er at de fleste nuværende elbilsejere erkender at deres enthusiasme gør dem farvede og at det der fungerer fint for dem ikke nødvendigvis vil gøre det for andre.
Efter 250-350 km skal alle i min familie alligevel have en pause, og kun i ca. 10% af gangene har vi ventet på opladningen. Men jeg kender mennesker som er imponerende gode til at tage autobahn i 6-8 timers stræk. For dem vil det nok være et irritationsmoment at skulle lade. Hvis det er en halvårlig tur kan man gøre en dyd ud af nødvendighed, men jeg forstår udmærket at folk med regelmæssigt behov for at køre >300-400 km vælger elbilen fra.

  • 13
  • 1

Jesper tager fejl fordi han giver et binært svar. Der er et marked for el-biler. Det kan man jo bare se ved at kikke ud af vinduet når man kørerhvor man løbende ser model S. Model 3 er ikke en revolution, men en stille rolig evolution. I og med den er billigere vil den have et større markeds segment, og formentlig blive solgt i endnu flere eksemplarer end Model S. Men selvfølgelig forsvinder benzin biler ikke i morgen, men model 4 og 5kommer nok til at gære endnu større indhug på benzin bilerne

  • 13
  • 1

Hvis rækkevidde er ca. 345 fra ny, hvad er den så efter 6-7 år en kold vinterdag hvor batterierne er sløve, og der kører A/C og sædevarme?


(1) Som du selv er inde på er et nyt batteri dyrt (80->120.000 kr afhængig af kilde), og i det lys var det altafgørende for os at man kunne stole på at det holdt fornuftigt i 10 år. Der er efterhånden en del overslag (eks. her: http://blog.evandmore.com/lets-talk-about-... og her: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/ba... ) og data fra dagligdags brug (eks. omtalt her: https://electrek.co/2016/11/01/tesla-batte... ), der peger på at der går adskillige hundrede tusinde km før end kapaciteten kommer under 80-90% af den oprindelige. Så det er ikke en mental issue for mig længere, og det ville overraske mig hvis ikke batteriet i nyere og kommende modeller har endnu bedre levetid.
(2) Om vinteren bruger man ofte en 10-30% ekstra til opvarmning afhængigt af turens længde, hastighed og temperatur. På langsomme, kortere ture hvor kabinen kun lige når at blive varm, er merforbruget naturligvis størst. Det forhold er sikkert det samme om 6-7 år.
Så summasumarum så vil jeg forvente at de 360 km som vores 70 kWh batteri giver bliver til 230 km på en kold vinterdag om 8 år, og at Model 3 kan matche eller overgå dette.

  • 11
  • 0

Jeg er en af dem der kunne lægge Tyskland bag mig på rekordfart i den gamle dieselbil. Jeg skiftede til El-bil for et par år siden og har kørt til Østrig og Italien flere gange. Det har krævet tilvænning! Min fart er blevet lavere, hovedsageligt på grund af autopiloten som maksimalt vil køre 150km/t, men også på grund af forbruget. Jeg er efterhånden blevet skarp til kun at lade det jeg skal bruge og komme ind på ladestationerne med tæt på 0 kilometer tilbage på batteriet. Alligevel tager en tur til Toscana 4-5 timer længere end i min gamle bil. Ville jeg gerne have større batteri og færre opladninger ? - Ja, helt sikkert.
Ville jeg nogensinde overveje en diesel- eller benzinbil igen? Helt sikkert ikke.
I min dagligdag er der ingen rækkevidde problemer. Bilen er fuldt tanket om morgenen og jeg savner ikke tankstationerne.
Jeg håber at Tesla Model 3 bliver en stor succes og at andre producenter kommer med mange nye elbiler.

  • 24
  • 0

Så summasumarum så vil jeg forvente at de 360 km som vores 70 kWh batteri giver bliver til 230 km på en kold vinterdag om 8 år, og at Model 3 kan matche eller overgå dette.

Det der for alvor kan give elbilen en bedre brugtværdi er muligheden for at skifte batteriet ud om 7-8 år med et der er 25% større og koster 25% mindre.

Om Tesla vil gøre alvor af det bliver svært at sige, men batterier bliver konstant bedre, og Tesla er alligevel ikke i en position til at udøve "planned obsolescence" på deres biler endnu, så det vil være i deres gode interesse at holde så mange biler på vejene som muligt.

  • 6
  • 0

Det der for alvor kan give elbilen en bedre brugtværdi er muligheden for at skifte batteriet ud om 7-8 år med et der er 25% større og koster 25% mindre.

Lige præcis. Bortset fra at jeg tror, at 25% er lidt for konservativt anslået, når vi taler om 7-8 år.
Samtidig er det nu også den hurtige batteriudvikling der er med til at forringe elbilens værdi. Hvis du efter 10 år oplever, at dit 80 kWh nu kun holder 65 kWh, og derfor ønsker at skifte/opgradere det, så har dit gamle batteri ganske vist 65 kWh kapacitet, som du kan sælge til genbrug f.eks. i stationært lager. Men om 10 år, er prisen på 65 kWh batterikapacitet, under halvdelen af hvad du giver for det idag.

Men det giver jo ikke mening at udskyde at få fordelene ved en elbil, bare fordi fordelene er endnu større næste år.

  • 13
  • 2

Lige præcis. Bortset fra at jeg tror, at 25% er lidt for konservativt anslået, når vi taler om 7-8 år.


Hvis udviklingen i de kommende år bliver ligesom de foregående, så taler vi nærmere om at prisen om 8 år er reduceret mindre end 25% af prisen i dag: https://www.bloomberg.com/news/articles/20... og https://electrek.co/2017/01/30/electric-ve...
...Og med den massive opskalering af produktionskapaciteten, som selv VW og Mercedes erkender der er behov for, ville det være underligt hvis udviklingen ikke fortsatte.

  • 3
  • 0

de skriver om en halvering af priserne bare 2014 til 2016
(...)
det lyder da for .....?


En lidt gammel graf fra 2015 viser at produktionskapaciteten forventes at vokse 3x fra 2016 til 2020 (http://www.visualcapitalist.com/the-lithiu...). Siden da har mange etablerede bilproducenter bebudet seriøs volumen produktion omkring 2020, så der kommer endnu større vækst end grafen lægger op til. Med forbehold for min amatøragtige viden på området, så er der vist ikke noget der kan drive priserne ned som voksende produktionsvolumener - derudover skal der nok blive investeret en hel del mere i R&D fremover.

  • 4
  • 0

Debatten bølger frem og tilbage med fokus på selve bilen. Jeg ville mene , at for at kunne overveje køb af et produkt, så spiller det en rolle , hvor nemt det er at få den lavet, hvis den går i stykker. Jeg ville heller ikke bryde mig om at skulle rejse alt for langt for en prøvetur. I Tyskland bliver det lidt af en udflugt, her ville jeg få 20 km til en Super Charger og 170 km til et service center........

  • 0
  • 2

345km rækkevidde og 70kWh batteri må være en vrøvlet sammenblanding af informationer. Det svarer til 22kWh pr. 100km, og det kan umuligt passe med cw-værdi på 0,21.

Jeg gætter på at 345km vil være rækkevidden for en 50kWh-variant af bilen.

Det vil svare til 14kWh pr. 100km hvilket er helt realistisk for en så aerodynamisk bil hvis man kører nogenlunde fornuftigt.

  • 4
  • 0

Hvis din Tesla bliver stjålet ringer du til hovedkontoret og beder dem spore den. Der er sket at en teslaejer fik bilen sporet op i god behold, takket være den indbyggede GPS som også kan følges via hovedkontor i USA.
Men KUN hvis bilen er meldt stjålet

  • 4
  • 0

I mange år kørte jeg til Belgien 7 - 8 gange om året. Det var ca 2000 km i en weekend og selv om jeg kørte dieselbiler, så måtte jeg ind og tanke undervejs. Havde det været den fine Better Place ordning, så kunne det have ladet sig gøre også i en elbil, ved at køre ind og skifte batterierne på samme tid som en optankning, dog nok adskilligt flere gange? Men Better Place tabte jo hurtigt pusten efter en enorm investering i tankstationer, men kun med én bilmodel ,som fabrikken jo oven i købet tidligt oplyste, ikke ville blive fulgt af flere og andre modeller. Og kører man tør for strøm, så kan man ikke lige ringe efter mand med en dunk strøm, men må have transporteret hele bilen videre. Jeg kender også en mand som næsten dagligt kører fra Køge til København i en elbil, og han fortæller at under vanskelige forhold, så kan han have besvær med at nå frem - varme til forrude og lignende.

  • 2
  • 11

Jeg kender også en mand som næsten dagligt kører fra Køge til København i en elbil, og han fortæller at under vanskelige forhold, så kan han have besvær med at nå frem


Sådan en benzinbil har jeg også haft... Det var dog mellem Kolding og Esbjerg og i den sidste periode var det altid spændende om jeg kom på job eller kom hjem igen... Jeg valgte at købe en mere driftssikker bil :)

Ifølge Google maps er der 45 km mellem Køge og København... Hvis en elbil ikke kan klare den tur, så skal man nok kigge efter en elbil med et lidt større batteri..

  • 10
  • 1

Ifølge den grafik er wheelbase samme størrelse som Model S og kabinen betydeligt større end Model S!
I hvert fald i profil. måske lidt smallere.

Det kunne se lidt ud som om Elon Musk ikke kunne lade være med at oppuste bilens parametre som i tidligere tilfælde. Det har den fordel at bilen nok bliver opfattet som mere luksus end ellers men samtidigt den typiske Tesla risiko for priskryb.
Teslas biler har det med at ende på ca dobbelt pris.

  • 0
  • 0

Hej.

Jeg er 52 år. Derfor kan jeg huske de første danske forsøg med elbiler. Og et af mine første mindre "bekendtskaber" med elektriske fartøjer var den såkaldte Ellert, der jo ikke var en rigtig bil. Når jeg tænker fra dengang frem til idag 2017 tænker jeg ; sikken en glædelig udvikling. Elbilerne er blevet betydelig bedre siden dengang. Og mange elbiler er også blevet betydelige flottere. Flere elbiler ligner jo idag "rigtige" biler. Og man kan sidde 4-5 personer i mange af dagens elbiler. Jeg ved ikke, hvor mange personer, man kunne sidde i datidens elbiler, men de lignede ikke altid rigtige biler.

Jeg har været - og er - lidt negativ overfor flere af Teslas elbiler. Men det er ikke relevant for denne debattråd. Så det vil jeg ikke komme ind på. Istedet vil jeg sige, at jeg synes, at flere af Teslas elbiler er flotte. Tesla S synes jeg har et utrolig godt udseende. Og Tesla 3 er også en pæn bil. Jeg tror, at udseendet på biler betyder mere end mange tror. Hvis man har nok penge, er der jo mange mennesker, der ikke kun køber med fornuften men også med følelserne. Så hvis Tesla skal have salg i fremtidige elbiler, skal de blive ved med at lave flotte biler.

Jeg har været i kontakt med Tesla, hvor jeg bl.a. bad om data på Tesla 3. Men på dette tidspunkt havde de endnu ikke fået disse oplysninger. Det bliver spændende at få lidt flere data, så man kan se, hvad det er for en fætter.

I Klimarådets kendte rapport fra 2017 er rådet relativ positive overfor elbiler. Og DCE National Center For Miljø og Energi skriver kort, at eldrevne fartøjer kan være en del af en god og miljøvenlig løsning. Og i rapporten " Energistatistik 2017 " samt det lille ark "Energinoter 2017 " kan man læse, hvor ufattelige store mængder benzin og diesel, der bruges til personbiler og andre køretøjer. Det er skræmmende læsning. Rapporten og notaterne er fra EOF - Olie Og Energi Forum, som har en masse medlemmer fra industrien, så man skal vide at der er økonomiske interesser på spil.

Derfor er det enormt positivt at se, at almindelige elbiler er relativ attraktive og gode idag. Her tænker jeg bl.a. på Opel Ampera E og VW E Golf. Derfor har jeg med stor interesse læst en ny test af elbilen VW E Golf, der nu har fået en spændende rækkevidde. Det er en test fra hjemmesiden Elbiltest. Indehaveren af denne hjemmeside er også aktiv på Facebook-siderne FDEL Åben eller FDEL Medlem. FDEL er Forende Danske Elbilister. Den forening blev jeg medlem af i år.

I artiklen fra Ingeniøren spørges der, om Tesla S er elbilen, som vi har ventet på. Hmm. Jeg tror, at Opel Ampera E med den relativ lange rækkevidde lige så godt kan være elbilen, som man har ventet på. Og for mit eget vedkommende vil VW e Golf, der nu fås med en relativ lang rækkevidde, opfylde de fleste af mine behov og ønsker. Desværre er VW e Golf for dyr for mig og andre i lavindkomst-grupperne.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 2

I Klimarådets kendte rapport fra 2017 er rådet relativ positive overfor elbiler.

Det var da godt, det skal nok rykke vildt, må jeg klappe lidt i mine små hænder af fryd?

[/quote]
Og DCE National Center For Miljø og Energi skriver kort, at eldrevne fartøjer kan være en del af en god og miljøvenlig løsning.
[/quote]

Mon de har fat i noget der

.

.

Hvorfor hører man hele tiden, meget af det selv her på ing.dk:

Hvorfor skal elbilerne have mindre afgift

Elbilerne er jo tunge, så de kan da ikke være særligt grønne

Hvorfor skal jeg være med til at betale for dem

Elbilerne kører og sviner jo på sort strøm

Kun de rige der har råd til Tesla

Elbil er for dyr for mig

Elbil kører ikke langt nok til mig

Elbil kan ikke fåes i min yndlingsfarve ...osv.

Det er til at brække sig over et så uintelligent og snævertsynet ego mange folk er belemret med

Hvad med at glæde sig over den renere luft, når du cykler eller går, og du møder en Tesla, giv føreren en thumb up og et smil, han er endda med til at du hurtigere får mulighed for at købe en elbil der tilfredsstiller netop dine behov, samt ydermere er bedre og billigere end de fossilbiler vi har nu

Er det virkeligt så svært at se bare lidt længere ud i fremtiden, ud over sin egen næse

  • 9
  • 1

Hvorfor hører man hele tiden, meget af det selv her på ing.dk:

”. . . selv på ing.dk”. Måske fordi man på ing.dk netop møder debattører, som fejer disse ganske relevante spørgsmål til side.

Hvorfor skal elbilerne have mindre afgift

Personligt mener jeg at elbiler blot skulle pålægges moms ganske som alle andre varer deriblandt alle andre biler. Så er der argumentet med de manglende milliarder til statskassen, men pengene forsvinder jo ikke. De bruges bare på andre områder, som holder samfundet i gang.

Elbilerne er jo tunge, så de kan da ikke være særligt grønne

For det første er ”grøn” et mærkeligt udtryk at anvende. Hvorfor ikke bare miljøvenligt. Grøn er en farve, som kan fremkomme af at blande gul og blå. Det er vist ligesom udtrykket ”bæredygtig”, som man burde forbinde med for eksempel kraner. Det engelske ordforråd indeholder tre gange så mange ord som det danske. Opfind nye !
Elbilers vægt går ud over køreegenskaberne. Påstå andet og du lægger dig ud med fysikkens love. I konteksten må man vel hellere nævne at køreegenskaber IKKE skal forveksles med komfort.

Hvorfor skal jeg være med til at betale for dem

Selvom du køber din elbil afgiftsfri føler jeg ikke at jeg betaler til den. Hvis du køber en Tesla til en million, så signalerer du altså ikke at du behøver yderligere støtte fra mig.

Elbilerne kører og sviner jo på sort strøm

Her i mit hus har jeg ikke en switch, som kan skifte mellem generatorer. Hvem ved hvordan den strøm du bruger er produceret? Mon ikke strømmen er frembragt i en uoverskuelig kombination?

Kun de rige der har råd til Tesla

Skrev du virkelig det? Måske vi lige skal have defineret hvor grænsen realistisk set går med hensyn til indkomstgrupper og adgangen til Teslaens stille stue. Jeg selv har aldrig ejet en bil, som koster over en tiendedel af prisen på en Tesla.

Elbil er for dyr for mig

Se ovenstående svar.

Elbil kører ikke langt nok til mig

Til daglig brug kunne jeg leve med 300+ kilometer per opladning, men jeg ville have en benzin- eller dieselbil ved siden af.

Elbil kan ikke fåes i min yndlingsfarve ...osv.

Som brugtbilskøber (har aldrig prøvet andet) må man tage hvad markedet byder. Til gengæld er designet prioritet nummer eet, og her er Tesla ganske godt med mens andre ser mere ”fodformet” ud.

Det er til at brække sig over et så uintelligent og snævertsynet ego mange folk er belemret med

Hvis du vil køre elbil så har jeg ingen indvendinger. Tillykke med at du har denne mulighed.Jeg oplever dog at du fordømmer folks utilstrækkelige økonomiske formåen !

Hvad med at glæde sig over den renere luft, når du cykler eller går, og du møder en Tesla, giv føreren en thumb up og et smil, han er endda med til at du hurtigere får mulighed for at købe en elbil der tilfredsstiller netop dine behov, samt ydermere er bedre og billigere end de fossilbiler vi har nu

Personligt har jeg IRL aldrig (som i aldrig) mødt nogen som rynker på næsen over mine biler med hensyn til udstødning. Det skal jeg netop på ing.dk for at møde. Jeg skal til gengæld gerne give dig thumbs up for at bane vejen til min første elbil om - - jeg ved ikke hvornår.
Jeg giver også gerne thumbs up til andre bilister, men det gælder i reglen for gamle veteraner.[/quote]

Er det virkeligt så svært at se ud over sin egen næse (lettere redigeret :-) )
[/quote]

Á propos :-)

  • 0
  • 4

Jeg er rystet over at du udstiller dit ego, mentale niveau, ligegyldighed og snæversynethed i samtlige af dine cementeringer af mine samlede ovenstående kommentarer fra andre egoister

Det er ikke DIG! DIG! DIG! verden drejer rundt om

Hvor mange personer kunne du tænke dig at jeg skulle mobilisere som kan give udtryk for samme synspunkter ??? Piece of cake!

Dit "DIG! DIG! DIG!" lyder ret skingert.
Jeg er naturligvis hovedpersonen i mit liv, men jeg har da netop givet udtryk for at jeg, modsat dig IKKE vil pådutte dig en bestemt livsstil.

Du har dit univers, og jeg har mit. Det kunne tyde på at der ikke er et særligt stort overlap, men hvem skal gøre sig til dommer over hvad der er mest korrekt?

Jeg kan da opfordre andre iagttagere af denne diskussion om at tilkendegive hvem der optræder mest rummelig ??

  • 1
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten