GRAFIK: Se teknologierne, der indtager byerne

18. september 2015 kl. 06:002
GRAFIK: Se teknologierne, der indtager byerne
Illustration: MI Grafik.
Indien, Vejle og Barcelona. Over hele verden er bliver teknologierne under Smart City-begrebet set som en vej til en mere effektiv, bæredygtig og sund by. Se et udpluk af de igangværende initiativer her.
Artiklen er ældre end 30 dage

Illustration: MI Grafik.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Følg udviklingen og nyheder inden for Smart Cities på vores tendens-side her.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
18. september 2015 kl. 18:02

Der findes en lille kreds af magnetbane-entusiaster her i landet, der lancerer fantasifulde forslag om magnettog her og der og alle vegne. Egentlig har jeg stor sympati for folk, der bider sig fast i én ide - men det gør nu ikke noget, at der også er en smule realisme i de mange forslag, og det savnes her.

Det første krav, der må stilles til magnettogene, er at der skal være et tilstrækkeligt stort passager-underlag til at kunne forrente de betydelige investeringer. Når tyskerne for år tilbage skrottede deres planer om magnettog ml. Hamburg og Berlin, hvor passagerunderlaget dog er en del større, end her i vores del af Europa, hvordan vil Ole Rasmussen og hans meningsfæller, så få magnettogene til at løbe rundt?

Det næste krav er at tilhængerne skal gøre rede for, hvorfor det haster så pokkkers meget med at komme rundt mellem de nævnte storbyer, at der skal investeres i en dyr teknik, der kun kan benyttes af ganske få af de rejsende. Hvor mange stop skal der fx være mellem København og Århus, og hvor mange mellem København og Göteborg/Stockholm.

1
18. september 2015 kl. 08:31

...... Busser er næsten udfaset i 20x0 - Magnet fortov og Magnetbaner dominerer i og mellem de smarte byer. Udviklingen af Magnettog - som Japan og Kina har idag fortsætter - og nye materialer gør disse tog og baner yderligere energieffektive således investeringen bliver endog meget god.

Rejseruter mellem storbyer som Oslo - Göteborg - Kbh - Århus kan blive et af de første store Magnetbane systemer i Europa - med de meget store fordele som det kan give. Udviklingen og optimeringen af Magnettog´s helhederne giver industri og konkurrence fordele mange år frem. .......

Lidt links vedr. noget af den viden som findes idag:

https://www.thyssenkrupp.com/documents/Publikationen/Techforum/techforum_2_14_en.pdf

og lidt Magnettog´s links

Nyhedsbrev på Engelsk

https://www.ft.dk/samling/20141/almdel/eru/bilag/100/1440298.pdfhttps://www.ft.dk/samling/20141/almdel/eru/bilag/76/1434019.pdfhttps://www.ft.dk/samling/20141/almdel/tru/bilag/30/1416449.pdfhttps://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/260/1365974.pdfhttps://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/220/1348700.pdfhttps://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/220/1348701.pdfhttps://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/256/1363419.pdf

(stor fil ) Rapport på Engelsk

https://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/188/1341701.pdf

( OH fil ) Overheads vist i Folketinget i 2014

https://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/256/1363418.pdf