GRAFIK: Se Dream Chaser - den nye lastbil til ISS
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

GRAFIK: Se Dream Chaser - den nye lastbil til ISS

Illustration: MI Grafik
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor den skal være beskyttet under opsendelsen?
Den burde vel være pænt aerodynamisk.
Der er sikkert en god grund, da fairingen være en ekstraomkostning men, hvorfor?

  • 1
  • 0

Som jeg husker det var det et tilbagevendende problem på rumfærgerne at kakler kunne blive beskadigede under opsendelsen

Tak for svar, Claus.
Jeg har dog svært ved, at acceptere disse argumenter.
For det første, var problemerne med de tidlige færger svjh, at kaklerne faldt af under re-entry. "Columbia" blev skadet under opsendelse men, det var ikke det normale. (Ikke i en grad, så man anså det som et problem)
For det andet, at kakkelteknologien på de amerikanske færger, var fra 70'erne. Der være sket en "anelse" her, siden.

  • 2
  • 0

Problemet på rumfærgerne var at is og isolering fra den store tank faldt af under de første minutter og på den måde beskadigede kakler

Igen, svjh, de tidlige færger mistede kakler nogenlunde jævnt fordelt på vinger og fuselage.
Det var vist ikke pga is/skum.

Jeg tror nærmere fairing er af aerodynamisk hensyk.

Det er nok nærmere en forklaring.
Altså; at Dream Chaser ikke er aerodynamisk nok. Eller, sidder monteret i en ikkeoptimal vinkel?

  • 2
  • 1

Nu ved jeg godt at der er taget en beslutning om at NASA fremover primært skal bruge private aktører til at stå for deres opsendelser til og fra ISS.

Men det virker lidt fjollet at bede en privat spiller levere noget de amerikanske myndigheder allerede har i deres eget arsenal.

http://i.space.com/images/i/000/038/186/or...

Jeg ved at det er "hemmelig militær teknologi", men stadigvæk. Ud med det mest hemmelige og på med en docking mulighed, så har de da en perfekt mini-rumfærge til transport.

Den kan endda hænge deroppe i over ét år - det har militæret allerede gjort.

  • 1
  • 1

the keyword being svjh ;o)

Jeg kender ikke alle cases, men ved at mindst en skyldtes isolring der brækkede af hovedtanken under start:

https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttl...

Tak for indspark, Flemming.
Det var jo også derfor jeg skrev: ""Columbia" blev skadet under opsendelse men, det var ikke det normale. (Ikke i en grad, så man anså det som et problem)"

;-)

  • 2
  • 0

For det tredje: Dream Chaser har ikke en tank, som kan 'tabe' is/isolering ned på den.

Jeg vidste, jeg havde glemt noget. ;-)

  • 1
  • 0

Igen, svjh, de tidlige færger mistede kakler nogenlunde jævnt fordelt på vinger og fuselage.
Det var vist ikke pga is/skum.

Rumfærgen havde kun kakler på næsen, på undersiden af vingerne (der også dækker bunden) og på vingernes "leading edge". Kakler rystede som regel af tilfældigt fordelt.

Jeg tror at den gemmer sig under en fairing fordi den ikke er aerodynamisk neutral: den vil i atmosfære trække løfteraketten skævt. Den skulle jo gerne præstere noget lift under reentry.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten