Grafik: Sådan kan verdens største skibstunnel i Norge ende med at se ud
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Grafik: Sådan kan verdens største skibstunnel i Norge ende med at se ud

Jordbundsundersøgelser har vist, at der er mere jord end først antaget hvor tunnelens åbninger skal graves. Derfor må åbningerne bygges større end oprindeligt planlagt. (Illustration: Snøhetta) Illustration: KYSTVERKET/SNØHETTA

Hvordan vil åbningen til verdens største skibstunnel se ud? Det giver tegnestuen Snøhetta nu et bud på i en række grafikker udsendt af kystmyndigheden Kystverket, der skal opføre tunnelen gennem halvøen Stad i det nordvestlige Norge.

Læs også: Simulatorforsøg baner vej for unik skibstunnel

Fordi jordbundsundersøgelser har vist, at der er mere jord end først antaget, hvor tunnelens åbninger skal graves, er åbningerne nødt til at blive større end oprindeligt planlagt. Ifølge Kystverket går det dog ikke ud over det naturskønne område, snarere tværtimod.

Artiklen fortsætter efter grafikken

Illustration: MI Grafik

»Det betyder, at selve portalerne kan formes i fritlagt fjeld eller i terrasser. Det vil også bidrage til, at portalernes visuelle udtryk vil glide bedre ind i landskabet,« siger projektleder hos Kystverket Terje Andreassen.

Bygget direkte i klippe

Ifølge Terje Andreassen egner omstændighederne sig ikke til at bygge tunnelen i beton. I stedet skal den sandsynligvis sprænges direkte igennem fjeldet.

»Vi leder efter en løsning, der tager hensyn til både en effektiv opførelse, drift, sikkerhed, æstetik og økonomi. Og det opfylder løsningen, hvor tunnelen bygges direkte i klippen, siger Terje Andreassen.

Kan stå klar i 2022

Det er endnu uvist, hvornår tunnelen vil stå færdig, men forprojektet afleveres til det norske transportministerium i maj 2017, hvorefter det vil være op til de norske politikere at prioritere projektet og få det kvalitetssikret af en ekstern virksomhed.

»Vi regner med at bruge mellem tre og fire år på byggeriet, afhængigt af hvordan det hele skrider frem. Hvis alt går glat kan vi være færdige med at bygge forbindelsen mellem 2022 og 2023,« siger Terje Andreassen.

Kun halvanden meter vil containerskibe have til siderne, når de i en nær fremtid sejler gennem en Stad Skipstunnel. Illustration: KYSTVERKET/SNØHETTA
Ved at vælge den 1,7 km lange vej gennem den kommende tunnel, undgår skibe at skulle sejle uden om halvøen Stad – gennem det bølgehærgede farvand Stadhavet. Illustration: KYSTVERKET/SNØHETTA
Tunnelen bringer skibene direkte fra Moldefjorden til Kjødepollen. Illustration: KYSTVERKET/SNØHETTA
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er jeg den eneste der godt gad at være til stede når "propperne" i enderne tages, og havet strømmer ind..?

Et imponerende projekt!

  • 11
  • 0

Jeg "elsker" når man bruger tid på at at lave en infografik. Så giver mulighed for se en større version, men den bliver lige så stor (i safari på OS X). Man kan få den større ved åbne i anden tab, men ikke særligt brugervenligt

  • 0
  • 0

Hvor mange skibe regner man med at der vil sejle igennem skibstunnelen ?

De containerskibe som kun har 1½ meter til hver side hvilken størrelse er de ? Panamax?

  • 0
  • 1

Af ren nysgerrighed kunne jeg godt tænke at vide hvordan de forventes at blive.

Da fjordene er ret lange vil forskelle i tiderne for høj/lavvande give forskellige dybder i hver af fjordene.

Når vinden blæser vil der presses vand ind i den ene fjord, men der suges også vand ud af den anden, vindbaseret høj/lavvande.

Når fjordene så forbindes med en tunnel vil disse forskelle give vand gennemstrømning, men hvor meget ?

  • 1
  • 0

@Lasse L.G.

Et Panamax skib har ifgl. Wikipedia en max bredde på 32,31 m. Så de kan ikke gå igennem tunnelen.

  • 2
  • 0

Næppe heller aktuelt? - Dels vil et Panamax sikkert fint kunne klare "krusningerne" ude i det store blå, og dels er der formentlig overhovedet ingen Panamax-relateret containertraffik på de kanter ;o)

Mon ikke den helt store kunde / motivator for projektet er Hurtigruten?

mvh Flemming

  • 3
  • 0

.. Sad og tænkte på om ikke man også kunne få lov til et par gange om året at blæse igennem i en speedbåd for fuld skrald..!
.. En god V8'er med max omdrejninger vil sikkert have en ret fin lyd derinde..)

Kunne blive en fin turistattraktion med et årligt løb igennem tundelen og rundt om bjerget/halvøen..!

Et blæret opløb, når de med et brøl kommer ud af tundelen kort før målstregen, som skudt ud af en kanon..! :)

  • 0
  • 0

ser ud som om der er helt åbent for vind plus det danner en slags tragt vil det ikke skabe problemer

  • 0
  • 0