GRAFIK: Sådan kan racercyklen dopes mekanisk

Snyd med 'mekanisk doping' ved VM i cykelcross for nylig har sendt chokbølger gennem cykelverdenen. Nu ønsker blandt andre Tour de France-vinder Chris Froome en større indsats mod snydemekanismer i cykler. Ifølge rygter i cykelverdenen har den ‘gængse form’ for mekanisk assistance, hvor en motor er indbygget i stellet, fået konkurrence af en langt mere avanceret løsning, hvor hele baghjulet fungerer som rotor. Se princippet bag de to typer snydemekanismer her.

Kommentarer (17)

Jeg startede med din wiki side, og det er da "bare" en børsteløs motor? Det forklarer da ikke hvad der skal rende ledninger rundt i hjulet imellem magneter for?

Nu læser jeg lige dit andet link, men det var første refleksion. Og tak for mulig forklaring...

  • 0
  • 0

Nu har jeg læst den oprindelige artikel. Jeg vil medgive, at hvis det ER spoler, og ikke faste magneter der sidder i hjulet, ligesom spoler sidder på stellet, så kræver det ledninger. Men der er ikke meget at arbejde med ud fra det billede.

Jeg fastholder, at hvis det som i ing's illustration er faste magneter i hjulet, så har ledningerne ingen funktion.

Det er bare en børsteløs motor, som enhver respektabel kamikaze-RC-pilot bruger og programmerer.

  • 1
  • 0

Nu har jeg læst meget mere, og læser kun en kombination af italiensk varm luft, en smart italiener der har hørt en halv vind fra sin tech-ven, der faktisk har en pointe i at det vil kunne lade sig gøre, og derefter har varmtluft-italieneren startet sit eventyr. Det MEST konkrete jeg har kunne finde omkring teknik er dette:

"Gazzetta used a graphic of a wheel to show how electric wires are hidden in a deep section carbon fiber wheel to create an electromagnetic source of between 20-60 watts, suggesting the power produced by the wheels is enough to “transform an average level professional rider into a phenomenon.’

There were suspicions and reports that electromagnetic wheels were being used last season but they were never proven or discovered"

Jeg trækker IC4 kortet!

  • 3
  • 0

Jeg troede at vægten af batteri og motor, altid har afholdt cykelryttere fra at snyde på denne måde

Tom - både og! For det første har cyklen en minimumsvægt på 6,8kg - så hvis man kan komme under denne i cykelkonstruktionen, kan man gøre batteri+motor vægtmæssig straffri.

Hvis! man nu kunne lave noget opladning af batteriet som det ses i F1 under nedbremsning (KERS/ ERS) kan man godt komme i plus på energikontoen

  • 2
  • 0

Jeg ved intet om elektronik, og de links jeg fandt tidligere i tråden.

Men er det teknisk muligt, som beskrevet?

De omtalte ~50W er et stort tilskud, så formoder ikke dette kan ydes mere end 1-2 minutter?

Vil en sådan motor larme/blive varm (tænker her på om hvordan den kan spores)?

  • 0
  • 0

1.5 mill kr, er en ret hamper pris.. !
Hvis det drejer sig om, at lægge magneter i baghjulet og spoler i stellet, vil jeg da gætte på, at en habil elektroingeniør, evt med hjælp fra en cykelsmed, vil kunne designe og bygge hele systemet på en måneds tid. ?

.. men dem der ønsker systemet er måske ligeglade med prisen, hvis bare de går stille med dørene ;)

  • 1
  • 1

for at blokere for disse muligheder bør sporten omfavne dem.

Gør man det, vil der udvikles smarte løsninger, som sidenhen kan implementeres i den virkelige verden.

  • 0
  • 2