GRAFIK: Sådan bygges den nye højbro ved Frederikssund
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

GRAFIK: Sådan bygges den nye højbro ved Frederikssund

Illustration: MI Grafik
Illustration: MI Grafik
Illustration: MI Grafik
Illustration: MI Grafik

Hulrummet bliver brugt til kabler, som jeg går ud fra skal kunne serviceres og efterses. At lave så lang en cykel-tunnel vil kræve lys 24/7, ventilation, sikkerhedsforanstaltninger osv. Der skal vel også være et behov, og så vidt jeg kan se på kortet ligger den eksisterende bro fint ifht. bebyggelse.

  • 4
  • 0

Jeg prøver en gang til.Meget fint projekt,men hvis man har problemer med oversvømmelse i bunden af Roskilde fjord hvorfor, indbygger man så ikke broen med sluseporte som kan lukkes ned ved stormflod, a la samme system som er bygget ved udmundingen af Themsen og andre steder i Holland.

  • 1
  • 0

Andet end at cykle.

Slå telt op, spise frokost mm., det stiller krav til vedligehold. Ellers er det kun fantasien der sætter grænser.

Da Storebæltforbindelsen blev projekteret var der mange der pressede på for at der skulle hægtes cyclestier på broen. Fra projektet var svaret at det ville være for dyrt. Jeg kendte en person i ministeriet som fortalt mig at den reelle begrundelse var en alenlang liste af mulige sikkerhedsproblemer. Der var naturligvis frygt for at broen kunne tiltrække folk med selvmordstanker, men jeg kan også huske at man bl. a. frygtede at diverse aktivister kunne kaste molotovcocktails ned på skibe som passerede under broen. Det var før den tid hvor folk begyndte at smide betonsten ned på sagesløse personbiler fra broer over motorveje!

Jolhn Larsson

  • 1
  • 0

Tja - hvis man ville kunne man nok godt designe midten så den kunne bruges både til cykelsti og teknik. Men det ville så måske heller ikke være nogen vildt fed oplevelse at cykle 1,3 km gennem et lukket rør. Så ville det nok være sjovere (og billigere) at bruge den eksisterende bro, som det nok er en lidt større oplevelse at cykle over. Især hvis der kommer færre biler på den - eller man måske lukker helt for biltrafik, så den kun må bruges af cyklister og gående.

  • 0
  • 0