Grafik: Så meget teknik indeholder Skype-stifternes robot

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvordan er den tyveri-sikret? Kan man bare samle den op (10kg) og tage den med hjem? Al den teknologi kan vel friste svage sjæle .. som vel kan finde ud af deaktivere GPS'en som ellers kunne spore tyven.

  • 3
  • 0

Hvis den sender billeder live så vil man jo kunne se hvem der har stjålet den. Hvis vi er ude i at maskerede tyve kommer og hiver den ind i varevogne for straks at deaktivere GPS softwaren, så er vi ude i så alvorlig kriminalitet at politiet (forhåbentligt) vil gribe ind med reel efterforskning.

Det er jo ikke vildt meget anderledes end en moderne motorcykel eller bil. Dem lader man jo også stå ude selvom folk kan komme og stjæle dem.

Jeg synes det er en fantastisk ide, langt mere realistisk end dronerne - Og med kæmpe potentiale. Postlastbilen kommer og sætter dem af om morgenen og henter dem igen om aftenen og de robot fyldes på en central natten over.

  • 1
  • 0

En anden mulighed var måske at begynde med udbringning af måltider til gamle der bor hjemme. Maden skal bare sættes foran døren og så et kraftigt tut i hornet så den halvdøve gamling kan høre. Desuden en automatisk sms til rette telefonnr. og så videre med det samme til næste gamling.

I dag udbringes pakker typisk med en varebil med plads til 3-6kbm og 1,3 ton last. For at erstatte denne varebil skal der 100 Starships til (målt på vægten). De skal desuden kunne køre ret langt - op til 2 x 10 km (!?). Hvis det skal give mening er det altså nødvendigt, at levetidsomkostningen (inkl. køb, vedligehold og drivmiddel) på 100 Starship-droner er mindre end ditto for en Ford Transit. Upside skal der også være, så det kunne måske være den sparede chauffør. Lad os antage at en Ford Transit ALT inkl. koster kr. 10.000/måned. En Starshipflåde på 100 stk. til erstatning skal altså koste 100 kr./måned i 48 måneder. Hvis det er muligt, så tror jeg på projektet.

  • 1
  • 0

En anden mulighed var måske at begynde med udbringning af måltider til gamle der bor hjemme. Maden skal bare sættes foran døren og så et kraftigt tut i hornet så den halvdøve gamling kan høre. Desuden en automatisk sms til rette telefonnr. og så videre med det samme til næste gamling.

Jeg går ind for meget automatisering for de ældre, men lige netop der, kan der være det problem for mange ældre, at madbuddet er dagens eneste samtale med andre mennesker.

Man kan håbe, at ældre i fremtiden vil være bedre til brug af teknologi, som internet chats, skype, osv., men der skal tænkes livskvalitet ind i automatiseringen.

Sådan en dims kan dog være fremragende på lukkede områder, f.eks. sygehuse.

  • 1
  • 0

Når man ser den lille robot, giver det bare så meget mening øjeblikkeligt.

Jeg er ikke vild med idéen om, at små robotter kører rundt med kameraer over det hele, men man kan måske trøste sig med, at deres optagelser er for random til at kunne bruges til decideret overvågning.

Der er interessante perspektiver i, at dette bliver første gang de fleste mennesker skal interagere med autonome robotter. Så der ligger et socialt eksperiment deri.

I Børsen har en repræsentant for Starship udtalt, at udbringning af varer er et underværdigt job for mennesker. Den slags udtalelser er jeg ikke vild med. Ikke alle mennesker har lyst/mulighed/potentiale til at realisere sig selv gennem et spændende, produktivt arbejde. For nogen er det fint at udføre manuelt arbejde imens de dagdrømmer om, hvad de skal lave i ferien. Det kan jeg sagtens sætte mig ind i. Nogen gange er det dejligt befriende at udføre arbejde, der kun kræver 4 hjerneceller, så man kan bruge resten på sig selv. Jeg har haft en morgenavisrute, hvor jeg havde masser af tid til at planlægge min fremtid og finde ud af, at jeg skulle være ingeniør...

Hvor længe kan vi blive ved med at finde på meningsfyldt arbejde til alle, når robotterne overtager mere og mere.

Et fællestræk for mange af de 'distruptive' løsninger, der kommer frem (FB, Skype, Uber, AirBnB, Hotels.com etc.) er, at de centraliserer indtægterne på nogle få mennsker (som tiljubles som geniale, innovative, osv) der kom først med idéen. I første omgang ser forbrugerne, at de får nogle gode løsninger billigt. Men prisen er, at mange mennsker der før levede af at levere disse ydelser mister deres arbejde og ender i arbejdsløshedskøen. Og ja, jeg er udmærket klar over at frigørelse af arbejdskraft til mere ædle formål står bag den enorme udvikling vi har haft siden industrialiseringen.

Når robotterne overtager al det manuelle arbejde, hvad skal vi så finde på til dem, der er bedre til at udføre ting med hænderne end at løse differentialligninger eller lave business planer?

Nå, men tilbage til de små robotter, som ser meget veludførte og gennemtænkte ud. Det er sjovt, at 6 km/t virker ret langsomt, men når der ikke er mennesker involveret, betyder tiden ikke ret meget. Og med decentrale 'robot-garager', skal de aldrig køre ret langt. Når jeg skal have leveret pakker med GLS, lægger jeg mærke til at deres udleveringssteder ligger mindre end 20 min fra hinanden med 6 km/t. Det minder mig om, hvad man siger om robotter: de behøver hverken gøre arbejdet bedre eller billigere end mennesker - det faktum at de kan udføre det 24/7 uden løn ender med at vinde 9 gange ud af 10.

PS. Det enorme potentiale i overskriften refererer til ejerne af robotterne. De skal nok vinde.

  • 9
  • 0

Hvor mange, uden særlige behov, ville ikke selv gå Max 3 km for at afhente deres pakke? På den måde spare man en hel del.

Men som infrastuktur på eks. Skibe og byggepladser syntes jeg det er en genial lille ting. Men til egentlig forbruger distribution tror jeg radius og hastigheden(hvis vi antager gennemsnit 1,5 km til leveringspunkter skal der 30 min transport plus opladning mellem hver levering) er for lav.

  • 0
  • 1

Står ikke mål med virkelighed. Robotlevering har fremtid, dette produkt har ikke.

  • 0
  • 0

Når robotterne overtager al det manuelle arbejde, hvad skal vi så finde på til dem, der er bedre til at udføre ting med hænderne end at løse differentialligninger eller lave business planer?

Tankevækkende indlæg. Jeg har selv tumlet med det og prøvet at forlige mig med det at være maskinstormer... Det rimer ligesom ikke på ingeniør.

Måske kan man blive klogere ved en analogi: Meget af det der produceres i dag ligger nu i Kina. Indtil nu har der ikke været særlige sociale konsekvenser af det, men vent nogle år: Jeg tror der bliver færre der har og flere der ikke har.

Robotter forstærker kun den tendens.

  • 1
  • 0

Vi er på vej ind i et samfund med ubegrænset materiel velstand som følge af produktionsteknologier og kunstig intelligens. Det er ganske tæt på bortset fra den visdom det kræver.

Der er to aspekter i det: vores intelligens vil stige efter behov og udfordringen i fremtiden bliver på sigt af åndelig natur. Fra jeres perspektiv uden viden om det område kan I tænke på det som at vi alle bliver præster men slet ikke den hovedløse variant vi kender fra folkekirken. Den tætteste intuition I har er nok engle. Forestil Jer vismænd der går langsomt og har råstyrke i øjnene. Det lyder uden tvivl yderst fremmet for Jer men således er vores virkelighed. Det åndelige er virkeligt og kan let ses ved at forstå at noget så simpelt som smerte i bevidsthed ikke kan gøres i noget mekanistisk system, såsom en robot. Det sker heller ikke i vores kroppe eller hjerner. At I ikke har tænkt tanken eller hørt om det betyder ikke at jeg tager fejl. I kan forstå hvis I forsøger at forstå.

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten