GRAFIK: Nyt hjulkoncept til el-biler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

GRAFIK: Nyt hjulkoncept til el-biler

Hvis man ser på elbilernes hjul, er de ofte høje og smalle. Eksempelvis på BMW i3. Den forøgede hjuldiameter betyder imidlertid også, at bilens bremser skal dimensioneres større og tungere. Traditionelt sidder bremseskiven inderst ved hjulets aksel, og bremseklodserne (kaliberen) griber udefra. Det problem mener Continental at have løst med et koncept, hvor bremseskiven er en ring kun lidt mindre end dækket, som kaliberen griber indefra. Se detaljerne i det nye princip herunder.

OBS: Nedenstående grafik virker ikke på mobile enheder

Brugen af aluminium virker mærkelig.
Det er et blødt materiale.
Bremser bliver varme, og aluminium tåler ikke høje temperaturer
Aluminium er ikke korrosionsfast. Det tåler ikke saltvand særligt godt.

  • 3
  • 2

Aluminiumslegeringer kan have god styrke, og det leder varmen hurtigt væk

(Alu fåes bl.a. i en søvandsbestandig (saltvand) standard kvalitet)

På nogle højtudviklede bremseskiver har man et tyndt lag rustfri stål på begge sider, det giver stor langtids holdbarhed, og god varmeafledning med alu i midten

  • 11
  • 0