GRAFIK: Nyt hjulkoncept til el-biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

GRAFIK: Nyt hjulkoncept til el-biler

Hvis man ser på elbilernes hjul, er de ofte høje og smalle. Eksempelvis på BMW i3. Den forøgede hjuldiameter betyder imidlertid også, at bilens bremser skal dimensioneres større og tungere. Traditionelt sidder bremseskiven inderst ved hjulets aksel, og bremseklodserne (kaliberen) griber udefra. Det problem mener Continental at have løst med et koncept, hvor bremseskiven er en ring kun lidt mindre end dækket, som kaliberen griber indefra. Se detaljerne i det nye princip herunder.

OBS: Nedenstående grafik virker ikke på mobile enheder

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Brugen af aluminium virker mærkelig.
Det er et blødt materiale.
Bremser bliver varme, og aluminium tåler ikke høje temperaturer
Aluminium er ikke korrosionsfast. Det tåler ikke saltvand særligt godt.

  • 3
  • 2

Aluminiumslegeringer kan have god styrke, og det leder varmen hurtigt væk

(Alu fåes bl.a. i en søvandsbestandig (saltvand) standard kvalitet)

På nogle højtudviklede bremseskiver har man et tyndt lag rustfri stål på begge sider, det giver stor langtids holdbarhed, og god varmeafledning med alu i midten

  • 11
  • 0

Hvis man nu tænker konceptet lidt længere og bruger det i en komplet hjulmotor:
Bremseskiven monteres på fælgen, men længere ind mod bilen.
Indvendig i fælgen monteres ringen med magneter til en PMDC-motor.
På den stillestående aksel monteres motorens stator med et leje på begge sider.
På indersiden et beslag der forbinder hjulophæng, aksel og kaliber.

Det er jo ikke første gang hjulmotorer er på tapetet, men udviklingen i PMDC-motorer trækker i en retning hvor både økonomi og vægt, specielt den uaffjedrede, giver fornuft.

  • 2
  • 0

Princippet med at angribe bremseskiven "indefra" som her er gjort før.
Tilbage i slutningen af 1960'erne eller starten af 1970'erne var der et tysk firma, der tilbød ombygningssæt fra tromle- til skivebremser til forhjulene på VW Boble-modellerne, med netop denne udformning.
Audi benyttede også princippet i serieproduktion på Audi V8-modellens forhjulsbremser fra 1988, de såkaldte "UFO-Bremser": http://www.audiv8.com/german/technology/br....
Det er svært at se, hvad fordelen skulle være - når hjulene er større, er der jo også større plads til traditionelt konstruerede skivebremser. Og netop el-biler belaster vel hjulbremserne mindre end forbrændingsmotor-biler i kraft af den regenerative bremsning.
Og lette bremseskiver af alu og små bremsecalipre kan man vel også bruge på traditionelt udformede skivebremser?
Er det hele et reklamegag for at få opmærksomhed?

  • 4
  • 2

Jeg har godt nok også svært ved at se det epokegørende i omtalen.
Er den bragt fordi der fulgte en pæn grafik med?
Her synes jeg ing.dk lige skulle sortere det mest banale fra i den al større nyhedsstrøm.
Men det giver selvfølgelig klicks - det ing.dk andre steder nægter at have betydning.
Nå, nå så siger vi det.

  • 1
  • 7

Elbiler skal allerede bruge bremserne en del mindre end traditionelle biler fordi de kan regenerere strøm til batteriet. Er det helt umuligt at dimensionere det så langt op, at der slet ikke behøver være en traditionel bremse?

Det ville være nødvendigt at have en løsning (stor kølet modstand?) til energi som batteriet af den ene eller anden grund ikke kan optage, men derudover?

  • 2
  • 4

Ja, det må give nogle problemer med korrosion at bremseskiverne bliver slidt så lidt. På min benzinbil skulle jeg have skiftet skiver på de bagerste hjul inden den skulle synes for første gang simpelthen pga. at rusten får mulighed for at bide sig fast når det ikke bliver slidt ordentligt af med jævne mellemrum. De var ikke slidt ned som sådan men rusten havde haft mulighed for at gro fast og lave små huller i overfladen (pitting), og det går ikke til et syn.. Det kunne nok have været afværget ved at man med jævne mellemrum laver nogle hårde opbremsninger så man kan få slidt rusten ordentligt væk på skiverne.

Da bremseeffekten er mindre på baghjulene er det typisk dem der udviser dette problem først (det var min mekanikers erfaring), men det må være et meget større problem generelt på elbiler som velsagtens kan bruge elmotoren til langt størstedelen af opbremsningerne? Alternativt skal bilen brænde lidt energi af med vilje slide skiverne lidt ned med passende mellemrum ligesom man gør med partikelfiltre, men det virker bare lidt som en lappeløsning.

  • 4
  • 0

Elbiler skal allerede bruge bremserne en del mindre end traditionelle biler fordi de kan regenerere strøm til batteriet. Er det helt umuligt at dimensionere det så langt op, at der slet ikke behøver være en traditionel bremse?

Det ville være nødvendigt at have en løsning (stor kølet modstand?) til energi som batteriet af den ene eller anden grund ikke kan optage, men derudover?

Volvos første generation V30 electric (2009) havde en motor i hvert hjul, men ingen mekaniske bremser

Elbiler kan bremse rigtigt kraftigt ved regenereringen, på flere kan man vælge forskellige niveauer, en modstand vil ikke give noget, man skal sende strøm aktivt tilbage gennem motoren for fuld bremseeffekt

  • 2
  • 3

Elbiler kan bremse rigtigt kraftigt ved regenereringen, på flere kan man vælge forskellige niveauer, en modstand vil ikke give noget, man skal sende strøm aktivt tilbage gennem motoren for fuld bremseeffekt


En af de ting der bl.a. gør elbiler tiltalende for mig er netop potentialet i at man markant kan reducere antallet af bevægelige dele og sliddele ifht. traditionelle biler, så at bruge en motor i hvert hjul til drivkraft+bremse virker som en naturlig løsning.

En fuld opbremsning vil altid betyde at den kinetiske energi fra bilen skal afsættes på en eller anden måde, og det kan så enten være som energi i batteriet eller andet energilager og/eller som varme i motor og ledninger. Worst case må derfor være at motoren er på den maksimale driftstemperatur, fuldlastet, batteriet+andre midlertidige energilagre er 100% fyldte og bilen skal nedbremses med maksimal effekt fra tophastighed til stilstand. Det skulle gerne kunne ske uden at motorer tager skade pga. opvarmningen. Man kunne selvfølgeligt have noget sikkerhed implementeret i softwaren som reducerer tophastigheden alt efter motortemperatur og total vægt hvilket vil betyde at margin kan reduceres. Da alle disse parametre allerede må være tilgængelige i de fleste elbiler burde det vel næsten bare være en software-øvelse at implementere det (noget lignende er måske allerede gjort af nogle producenter?).

  • 3
  • 0

Jeg forstår ikke hvorfor fælgen skal deles i to. Man kan da sagtens støbe de tårne som holder skiven direkte i fælgen.

Dernæst er der hele historien omkring hvor meget bremsekraft der skal bruges i en el-bil, så skal man lige huske at regenerering kun virker når batteriet ikke er fuldt. Er batteriet fuldt opladt så reduceres regenerering. Og indtil videre, så er det da nærmest kun bmw i3 som har haft de smalle dæk med stor diameter. Men såfremt man har brug for yderligere bremsekraft, så har BMW nok nogle større skiver liggende på hylden som ville være billigere at integrere end en helt ny fælg.
Iøvrigt - en EZ-GO golfbil bruger udelukkende regenerering som bremse (og kun på bagaksel)

selve opbygningen med en kaliber indenfor skiven benyttes også på vindmøller uden gearkasse - her er der dog bare lidt mere end én kaliber, og diameter er liiidt større :)

Sidste aspekt er at mange bilkøbere ynder at udstyre deres biler med andre fælge, noget som dette system ville hindre, eller som minimum reducere mulighed for.

  • 2
  • 0

En elbil vil vel så godt som aldrig køre med fuld hastighed med et fuldt opladet batteri, der burde som minimum være brugt blevet brugt energi tilsvarende den kinetiske energi, da acceleration ikke kommer gratis.

dermed vil der vel også være plads til den regenererede energi, medmindre bilen er startet fuldt opladet på toppen af et bjerg og er rullet nedad i "frigear".

  • 3
  • 1

Elbiler kan bremse rigtigt kraftigt ved regenereringen, på flere kan man vælge forskellige niveauer, en modstand vil ikke give noget, man skal sende strøm aktivt tilbage gennem motoren for fuld bremseeffekt

Kan du evt. komme med en henvisning til hvordan dette "sende strøm aktivt tilbage gennem motoren" skal foregå, og hvordan det adskiller sig fra at tappe strøm fra motoren ved at bruge den som generator, for det lyder forvirrende?

Derudover, hvis bilen skal køre langsommere, så skal den kinetiske energi et sted hen. Hvis batteriet ikke kan aftage det må det et andet sted hen - varme ligger lige for. Jeg foreslog en modstand, og du ser ud til at foreslå at det skal ende i motoren(?), det kan nok komme ud på et, for uanset hvad må det være nødvendigt at stedet det ender er bygget til at kunne slippe af med varmen.

  • 1
  • 1

Vedr. "Send strøm aktivt tilbage gennem motoren".
Der tænkes nok på at vende plus og minus fra batteriet. Altså sætte bilen kontrolleret i "bakgear" og give "gas" til den er bremset ned.

  • 2
  • 0

En elbil vil vel så godt som aldrig køre med fuld hastighed med et fuldt opladet batteri, der burde som minimum være brugt blevet brugt energi tilsvarende den kinetiske energi, da acceleration ikke kommer gratis.

dermed vil der vel også være plads til den regenererede energi, medmindre bilen er startet fuldt opladet på toppen af et bjerg og er rullet nedad i "frigear".


I princippet har du ret. Praksis siger noget andet for nogle af de elbiler, vi har i dag.

På de første kilometer kan disse elbiler ikke gøre fuldt brug af den regenerative opladning, og derfor har de faktisk et højere nettoforbrug af el, når de er fuldt opladede. Det er et problem, fordi den testcyklus, der afgør beskatningen i Danmark, netop tester forbruget på de første 11 kilometer efter en fuld opladning.

Det er ikke et emne, jeg kender til, men der har været skrevet en del om det i tidligere elbildiskussioner her på ing.dk, og ovenstående er frit fra hukommelsen.

  • 4
  • 1

Ja, det må give nogle problemer med korrosion at bremseskiverne bliver slidt så lidt. På min benzinbil skulle jeg have skiftet skiver på de bagerste hjul inden den skulle synes for første gang simpelthen pga. at rusten får mulighed for at bide sig fast når det ikke bliver slidt ordentligt af med jævne mellemrum. De var ikke slidt ned som sådan men rusten havde haft mulighed for at gro fast og lave små huller i overfladen (pitting), og det går ikke til et syn.. Det kunne nok have været afværget ved at man med jævne mellemrum laver nogle hårde opbremsninger så man kan få slidt rusten ordentligt væk på skiverne.

Det er simpelthen for dyrt at "spare på bremserne". Resultatet bliver som du beskriver.
Prøv at lægge mærke til bilerne på parkeringspladsen. Man kan typisk se de bagerste skiver og konstatere hvilken type bilist der kører bilen. Er de blanke på hele trædefladen bruges bremserne rigtigt og hele bremseeffekten er til stede når "Peter løber ud på vejen".
For få år siden fik et kvindemenneske hos en organisation den ide at biler kunne spare benzin ved at motorbremse hen mod det røde lys, og sikkert spare lige så meget energi som EU's slukkede baglygter . Det blev promoveret i medierne. - suk!
Bad idea!

Personligt sætter jeg ofte bilen i frigear de sidste 50-100 meter og bremser ikke før end nødvendigt. Derfor er bremserne i topform.

  • 1
  • 5

En elbil vil vel så godt som aldrig køre med fuld hastighed med et fuldt opladet batteri, der burde som minimum være brugt blevet brugt energi tilsvarende den kinetiske energi, da acceleration ikke kommer gratis.

dermed vil der vel også være plads til den regenererede energi, [...]

Ved kørsel på flad vej vil der selvfølgelig altid være plads til bilens kinetiske energi i batteriet, men det skal jo også lige kunne optage det.

Hvis 2500kg bil bremser fra 130km/t på 100m, giver det en gennemsnitlig effekt på små 300kW. Det er der ikke nogen nuværende elbilsbatterier der er tæt på at kunne æde. Og da slet ikke hvis det før nedbremsningen var ladet til 90% eller højere. (Li-ion batterier skal lades meget langsommere end max hastighed når de er ved at være fulde). Muligvis vil det også være et problem at man skal kunne gå fra 0 til 300kW ladeeffekt indenfor brøkdele af et sekund.

medmindre bilen er startet fuldt opladet på toppen af et bjerg og er rullet nedad i "frigear".

Det ville være uhyrlig mærkeligt hvis det ikke var gyldig brug af en bil. (Kør op til bjergpas, lad bilen mens der spises frokost, tril ned fra bjergpas).

  • 1
  • 0

Til Chris Bagge:

Se svar fra Bahnsen:

Han har helt ret! Med den rette legering er alu både stærk, hårdt og korrosionsfast, det sidste især i forhold til dine bremseskiver af stål! Har du aldrig set, hvor de ruster indtil klodserne har slebet det af igen? Det er jo derfor, de bliver for tynde og skal skiftes, men trods det fungerer de!

  • 0
  • 0

På trods af at jeg triller i frigear og bruger håndbremsen frem mod rødt lys eller andet stop, er det fast service at udskifte skiverne bag på hver 2 år til syn. 500 kr for 2 skiver og et par timers arbejde.
Det beløb skal egentligt lægges oven i når jeg udregner besparelsen ved at overgå til den langt overlegne transport teknologi, som reducerede antal bilture med over 90%....ak..ak...

selvkørende dele bil....JaTak!

Høje og smalle dæk/hjul! jeg kan bekræfte at det er noget der virker 29" x 2,35" ingen dækstøj overhovedet.

  • 0
  • 2

Ja, helt stille i skoven, men store knopper synger som bare fanden på asfalt ved +40km/t😄

Det gør de ja, men jeg køre med road dæk. Ingen punktering efter 3000km på trods af ultra lavt dæktryk.
ca 0,5 bar i fordæk og 1 bar i bagdæk.
Min varmeste anbefaling hvis man har plads i baggaflen til så brede dæk, ellers fås de smallere.
https://www.cykelgear.dk/reservedele/daek/...

en grinagtig pris for så fantastisk et dæk, man kan ikke en gang se det har kørt 3000km.
I øvrigt ingen problemer med at køre hygge offroad ind i skoven eller over en våd græsplæne.

  • 1
  • 2

Ja allerede tilbage i halvfjerdserne, da jeg før starten på ingeniøruddannelsen da kørte motorykler, og siden 1968 satte mig meget ind i motorcykelbremser, pga. en dårlig bremse der i 1968, fandt jeg at der i 70erne kunne man et sted i USA til motorcykler købe aluminium ski´vebremser, og til de store motorcykler veje en sådan forhjuls bremseskive lige gov. 300 gram. Og aluminium har jo den gode varmeledningsevne.

  • 0
  • 0

Da jeg der i 1973 kom til synsmyndighederne i Glostrup og fremlagde stabler af papirer om helstøbte aluminiums hjul til motorcykler, altså før vi endnu havde set dem i Danmark, og spurgte om de ønske styrkeberegninger osv. Chefen fejede da papirerne af bordet og sagde at han skulle sørge for at motorcykler over 300 cc ville blive forbudt !

  • 1
  • 0

Det gør de ja, men jeg køre med road dæk. Ingen punktering efter 3000km på trods af ultra lavt dæktryk.
ca 0,5 bar i fordæk og 1 bar i bagdæk.

Schwalbe👍🏻

Standard Nobby Nic til de lange, stejle, stenede, voldsomme stigninger i Fruens plantage og
fedtede, våde rødder på stigningerne på det hvide spor.
Men kan ikke undgås med nogle asfaltkilometer ud til de sjoveste bakker😎

Nogen der nævnte rustfri high-tech bremser:

Hydrauliske, kalibre med 4-dobbelte keramiske stempler ( 2 x 2 str.), sintermetal klodser med køleribber,
ss-alu-ss 160/180mm sandwich skiver med kølefinner ud fra alucenter.
Total vægt incl greb og hovedcylinder: 469 gram +skive (100/120gram stk)
Japansk superkvalitet til en (relativ) latterlig lav pris😉

  • 0
  • 1

Gør det det ikke meget sværre at skifte hjul?
og stiller højere krav til monteringen da den ellers kører bremseskiven skævt

  • 2
  • 1

For få år siden fik et kvindemenneske hos en organisation den ide at biler kunne spare benzin ved at motorbremse hen mod det røde lys, og sikkert spare lige så meget energi som EU's slukkede baglygter . Det blev promoveret i medierne. - suk!

Kvindemennesker kan åbenbart også få gode ideer.
Jeg begyndte (meget skeptisk) på det for 4-5 år siden, og jeg havde altid troet at jeg sparede mest benzin ved frihjulskørsel.
Men når jeg lader motoren gøre 'bremsearbejdet' kører jeg gennemsnitligt 2 km længere på literen, og bremserne som tidligere skulle have nye klodser hvert år, er kun blevet skiftet én gang siden.
Bevares, nu ligger jeg også og kører ind til København ved 7-tiden hver dag, så der er rigelig mulighed for at få 'vedligeholdelses-slidt' bremserne...

Det sparer immervæk en tusse pr. år.

  • 2
  • 0

Bevares, nu ligger jeg også og kører ind til København ved 7-tiden hver dag, så der er rigelig mulighed for at få 'vedligeholdelses-slidt' bremserne...

Det sparer immervæk en tusse pr. år.

Jeg er som sådan ikke modstander af at motorbremse, og jeg vil da også kraftigt anbefale det ved bjergkørsel. Jeg har bare ikke set ret meget relevans af teknikken i flade Danmark, men kan godt se at det er en god ide ved køkørsel, som vist beskriver Henrik Eriksens situation. Køkørsel er trods deltagernes opfattelse nok undtagelsen af al kørsel i Dnamrak.
Når jeg kører i kø søger jeg at tilstræbe en konstant hastighed som svarer til køens gennemsnitshastighed, også fordi det forplanter sig bagud.

Trods god brug af bagbremserne og blanke skiver kan jeg ikke huske hvornår jeg sidst har brugt klodserne i bag helt op. Det skyldes måske at der ofte tilbagelægges adskillige kilometer uden brug af bremser, modsat Eriksens køremønster.

  • 0
  • 0

........er det ret nemt at se forskellen på friløb og motorbremsning.

Friløb viser 1,6 l/100 kilometer hvor motorbremse viser 0,0 :)

Og jeg mener forøvrigt at biler uden automatisk og konstant baglys burde forbydes :(

  • 4
  • 1

Motoren kan ikke bremse som generator (lade) med lige så stor effekt (til batteri eller modstand),
som den kan afgive til drift af hjulene.
Bremsestrøms kredsløb bruges også til mange andre motorer, hvor man skal bruge den fulde bremseffekt fra motoren

Il - har du hørt om Terra brakes?

Allerede for 30-40 år siden blev de opfundet til lastbil trailere. En generator og et elvarmeflade! På Guarda høje kom de rygende forbi på nedkørslerne med 100 km/t hvor vi andre holdt den på 385 km/t med motorbremsen

Jeg mener dette burde også kunne fungere som baghjulsbremser på en elbil og lad hånd-/ parkeringsbremsen være redundant til dette.

  • 0
  • 0

På trods af at jeg triller i frigear og bruger håndbremsen frem mod rødt lys eller andet stop, er det fast service at udskifte skiverne bag på hver 2 år til syn. 500 kr for 2 skiver og et par timers arbejde.
Det beløb skal egentligt lægges oven i når jeg udregner besparelsen ved at overgå til den langt overlegne transport teknologi, som reducerede antal bilture med over 90%....ak..ak...

"Rene - du beder selv om tæskene

I stedet for at lave 100% fuel-cut med motorbremse, sparer du kun en brøkdel ved at køre i tomgang.

Oveni i dette får du en regning for bagskive skift"

Øvelsen går ud på at slibe rusten af skiverne bagpå. Den dumpede hver gang på grund af for meget rust på bagskiverne.
Derfor glider jeg frem mod køen og regulere hastigheden med håndbremsen. Ofte ligger jeg bagerst og kan få det til at passe med at de stillestående biler er sat i gang når jeg ankommer. Så spare jeg at stoppe helt op + jeg spare et par gearskift da jeg blot sætter den i 2 eller 3 gear.
Bremseklodserne sliber jeg på sandpapir så bliver de som nye.

min motorcykel har rustfrie bremseskiver, hvorfor kan biler ikke have det ?

  • 0
  • 0

Når jeg kører i kø søger jeg at tilstræbe en konstant hastighed som svarer til køens gennemsnitshastighed, også fordi det forplanter sig bagud.

Det forsøger jeg skam også...

Trods god brug af bagbremserne og blanke skiver kan jeg ikke huske hvornår jeg sidst har brugt klodserne i bag helt op. Det skyldes måske at der ofte tilbagelægges adskillige kilometer uden brug af bremser, modsat Eriksens køremønster.

...blot ikke altid med samme held. Jeg holdt gladeligt en fast, lav hastighed så alle propper fremad kunne nå at opløse sig inden jeg nåede frem, men gør jeg det fyldes der lyhurtigt op foran af alle dem som tror evigt slalomløb frem og tilbage over kørebanerne får dem hurtigere frem.

Udformningen af 'Hillerødmotorvejens forlængelse' er simpelthen en forbrydelse!

  • 0
  • 0

"Il - har du hørt om Terra brakes?"

Jeg ved at de er forholdsvis store, tunge, dyre, og at det er rent tab af energi. (hvis man da ikke udnytter varmen)

Tror næppe vi til at se dem på elbiler, at sætte dem på baghjulene vil ikke give meget effekt for pengene, da bremsekraften på baghjulene kun ligger på ca 30%
Vi har allerede en generator/opladefunktionen i elbilen, og bl.a. Nissan har optimeret meget på regenerering/bremseeffekt på deres nye Leaf.
Dette med langt større bremseeffekt og længere rækkevidde til følge, lover de

Moderne elbiler bremser rigeligt med motoren i det daglige, og kun til katastrofe/hårde opbremsninger er det nødvendigt med ekstra kraft.

Hvis ikke motorerne er store nok til at håndtere nok bremseeffekt, så bremserne helt kan undværes,(motor på begge aksler) kommer vi nok til at se korrosionsfrie vedligeholdesfrie bremser (som tilvalg ?), der kan holde bilens levetid, eller belægninger skiftes efter 12-15 år som batteriet, når man kobler det til boliginstallationen istedet for bilen.
Det er jo kun værkstederne der har gavn af bremser der skal udskiftes uden at de har været brugt

"På Guarda høje kom de rygende forbi på nedkørslerne med 100 km/t hvor vi andre holdt den på 385 km/t med motorbremsen"

Det var ligegodt sørens😳

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten