- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Skønt for Mercedes, at de har overskud til at løse selvskabte aerodynamiske problemer med teknik og samtidig skabe god PR. Her tænkes på de enorme luftindtag fra en tid med ineffektive køle-hungrende motorer, som i dag mest er til for at stive smålemmede drenge af i deres maskulinitet. Moderne aerodynamiske biler forsøger at minimere kølergrillen og andre luftindtag. Tesla har erstattet grillen helt med en nose cone https://www.greencarreports.com/news/1092373_aerodynamic-tesla-model-s-electric-car-wins-the-wind-tunnel-wars. 0,19 er nu ret imponerende, og det er rart at se, at spejlene er forsvundet og fælgene gjort glatte. Sjovt nok skriver næsten ingen om frontarealet, som er en ligeså vigtig parameter for luftmodstanden.
På vores ferie i USA overhalede vi flere gange lastbiler med særlige stativer monteret på traileren. Dette kunne klappes ud og havde én eller anden effekt på bagsiden af lastvognstoget.
Er det sjovest at se på "centrifugal" eller på "kræft"? Nå, lige meget. Det er ret sejt :-)
@Jens Jensen
Permanente 39 cm bag-skørt er næppe en hjælp når man skal finde en passende parkeringsplads.Alle de nævnte funktioner kunne jo bare være foldet ud hele tiden. Så skulle man ikke spilde strøm på at folde ud og ind, og der kunne også spares penge på mekanikerregninger, når det går i stykker.
Nogle af punkterne her havde Renault også på Eolab concept bil sidste efterår på Paris Auto Show. Aktiv spoiler, aktive side-skøtter og fælge der kunne lukkes. Så vidt jeg husker er det vigtigt at fælgene kan åbnes så skivebremser kan luftkøles.
https://www.autoblog.com/2014/09/16/renault-eolab-concept-car-paris-reveal-video/
Er der ikke mere tale om at man er startet ud med en meget aerodynamisk bil, men så for at leve op til et flot design, så laver bilen sig pænere når den kører langsomt?
Alle de nævnte funktioner kunne jo bare være foldet ud hele tiden. Så skulle man ikke spilde strøm på at folde ud og ind, og der kunne også spares penge på mekanikerregninger, når det går i stykker.
Gad vide om ikke tilsvarende løsninger vil give mærkbare og attraktive besparelser på lastvognstog? Særligt ændringerne i front og hæk må da være interessante at lave.
Eller er det for dyrt at lave ændringer på traileren og dermed på hækken? En slags oppustelig ballon/luftpude kunne måske forbedre aerodynamikken betragteligt bagtil og nemt pakkes væk når traileren skal sættes ?!