GRAFIK: NOx-rens på vej til forbudstruede dieselbiler
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

GRAFIK: NOx-rens på vej til forbudstruede dieselbiler

Den danske virksomhed Amminex har planer om at føre deres NOx-fjernende teknologi ind i personbilernes verden.

Teknologien bygger på brugen af ammoniak i fast form til at fjerne sundhedsskadelige NOx-gasser fra dieseludstødning, og den anvendes allerede i Danmark på blandt andet 300 Movia-busser.

Med en nedskalering og produktnavnet BlueFit retter Amminex derimod opmærksomheden mod mindre dieselbiler i forventning om, at bilfabrikanterne vil blive tvunget til at montere efterbehandlingssystemer på de dieselbiler, der udleder mere NOx end tilladt efter de nyeste krav.

Artiklen fortsætter under grafikken

Illustration: MI Grafik

»Alle de signaler, vi får fra markedet, tyder på, at det bliver nødvendigt at rense bilernes udstødning, hvis de skal have lov til at køre ind i alle europæiske byer,« siger Amminex’ tekniske direktør, Tue Johannessen.

Baggrund i Tyskland

Produktet er målrettet bilfabrikanterne, og en egentlig lancering afhænger blandt andet af udgangen på en juridisk og politisk kamp om dieselbiler, der lige nu udspiller sig i Tyskland.

Kampen omfatter blandt andet en retssag i den tyske højesteret om et forbud mod forurenende dieselbiler i forurenede byer. Et sådant forbud vil gøre retrofit-­løsninger nødvendige, mener Tue Johannessen.

»Det er ikke realistisk, at man bare knipser med fingrene, forbyder alle dieselbiler, og så regner med, at der er elbiler nok. Det vil heller ikke være miljørigtigt at skrotte alle de her dieselbiler,« siger han.

I sidste måned lovede de største tyske bilfabrikanter at tilbyde software-opdateringer til bilejere med NOx-forurenende biler. Det skete efter massivt pres i hjemlandet, der kulminerede med et møde mellem bilfabrikanterne, delstatsledere og ministre.

Presset er dog ikke lettet meget siden. I næsten 70 tyske byer vil de forventede resultater af opdateringerne ikke være nok til at sænke koncentration af kvælstofdioxid – den sundhedsskadelige type af NOx – til et niveau under EU’s grænseværdi. Det viser en beregning, som det tyske miljøagentur offentliggjorde i slutningen af august.

Tysk miljøminister stiller krav

Den tyske miljøminister, Barbara Hendricks, lagde ikke fingrene imellem i sin reaktion på tallene:

»Jeg finder det uacceptabelt, at bilindustrien nægter at forhandle om et teknisk retrofit. Fabrikanterne er også ansvarlige for hardware-opgraderinger, og udgifterne skal de selvfølgelig selv stå for.«

Det er primært dieselbiler med typegodkendelsen Euro 5, der er relevante for Amminex. De har nemlig ikke en såkaldt SCR­katalysator til efterbehandling af udstødningen som de nyere Euro 6-biler. Derfor udleder de langt mere NOx.

At eftermontere en sådan katalysator i Euro 5-biler er derfor den mest effektive retrofit-løsning, men det er afgørende for BlueFits fremtid, om katalysatoren benytter Amminex’ teknologi med ammoniak i fast form eller en teknologi med det flydende stof urea, der under navnet AdBlue allerede anvendes i de fleste Euro 6-biler.

Ifølge Tue Johannessen har deres faste ammoniak en klar fordel i forhold til urea: temperaturen.

»Vores ammoniak virker ved lavere temperatur end AdBlue. På baggrund af det kan man installere katalysatoren længere fra motoren, og dermed bliver installationen mindre indgribende,« siger han.

BlueFit er for nylig blevet testet på en middelstor dieselbil med en reduktion af bilens NOx-udledning på 95 procent som resultat.

Ubesvarede spørgsmål

I den store tyske miljøorganisation Deutsche Umwelthilfe (DUH), der blandt andet kæmper for at mindske forureningen i tyske byer ad rettens vej, er de glade for, at nye løsninger bliver testet.

Prisen på produktet bliver dog altafgørende, mener kemikeren Axel Friedrich, der er tilknyttet DUH som ekspert. Den skal kunne konkurrere med alternativer, der allerede har en bedre infrastruktur.

Men Amminex kan endnu ikke oplyse prisen:

»Skal udstyret på 1.000 biler eller 100.000 biler? Det ved vi ikke endnu, og det betyder jo en kæmpe prisforskel,« siger Tue Johannessen.

Formentligt kommer Amminex nærmere et svar, når tyske myndigheder og bilfabrikanter igen tørner sammen i efteråret til det næste store dieselmøde.

Det lyder lidt småfarligt, kan ammoniakken ikke opbevares i noget som ikke lyder som biprodukt fra et atomkraftværk ?

Den kemiske proces lyder så simpel at man undres at nogen ikke har set det tidligere...

Kan dette erstatte AddBlue eller skal begge være installeret ?

  • 2
  • 5