GRAFIK: Femern - se de store tals tunnel

Hvis Femern-forbindelsen ender med at blive gennemført, vil det blive danmarkshistoriens største og dyreste anlægsprojekt. Samtidig vil tunnelen slå rekorden som verdens længste sænketunnel. Få overblikket over megaprojektet her.

Kommentarer (16)

Tunnelen bliver ikke speciel lang sammenlignet med Kanaltunnelen, Gotthard Base Tunnel eller Saikantunnelen. Men med 2 jernbanerør, 2 rør til 4-sporet motorvej med nødspor, en serviceskakt og specialelementer der er indnu større til teknisk udstyr, bliver det er meget stor tunnel.

Er der nogen som ved:

  • Blver det verdens største tunnel målt i kvadratmeter?
  • Bliver det verdens største tunnel målt i rumfang?
  • 1
  • 1

@Karsten Henneberg

Richard - hvad er pointen, når resten af EU (med undtagelse af en meget lille strækning i NL/ BE) er singledeck?


Hvad er det for noget vrøvl? Der er dobbeltdækker passagertog i mange europæiske lande, f.eks. Tyskland, Frankrig, Luxembourg, Italien, Sverige, Finland...

Det bruges på strækninger til at øge kapacitet for passagertog. Det ville være en stor fejl at bygger nye togstrækninger der ikke er høje nok til dobbeltdækker-tog.

  • 1
  • 0

Det er en pæn og overskuelig grafik, omend det kun er de såkaldte "standard elementer" (som kun er beregnet for trafik) der er vist.
I denne faste forbindelse er der ligesom ved den faste forbindelse over Øresund brugt visse specielle løsninger til bl.a. vedligeholdelse, og for dette specifikke projekt kaldes det for "special elementer". Disse elementer er kortere men bredere og højere end standard elementer, idet de er udstyret med en "kælder" til diverse teknisk udstyr og i vejrøret modsat jernbanen (hvilket bliver det sydgående) er der gjort plads til at en service bil kan parkere uden at genere trafikken.

  • 0
  • 0

I den trykte udgave (11.marts 2016) kan man på side fire læse om:
Forsyninger :
El (strøm og opvarmning i anlægsfasen ) ..... 1.3 mio. kubikmeter

Hvordan måler man lige el i kubikmeter ;-)

/søren

  • 0
  • 0

er der nogen der ved hvordan man løser fugt problemet i så lang en tunnel,
der tænker jeg på mulig korrosion af armeringstålet ?

  • 0
  • 0