GPS-jamming sender sydkoreansk mobilnet i sort
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

GPS-jamming sender sydkoreansk mobilnet i sort

Sydkoreas mulighed for at modtage GPS-signaler er blevet jammet fra Nordkorea. Jamming-signalerne er sendt fra de nordkoreanske grænsebyer Kaesong og Haeju i fredags. Jammingen har ramt dele af Sydkoreas hovedstadsregion, hvor blandt andet mobilnet er blevet forstyrrede, beretter nyhedsbureauet Reuters.

Mobiltelefoner kører som regel på nogle helt andre frekvenser end GPS-signalet, men alligevel kan GPS-signaler være vigtige for funktionaliteten i et mobilnet, da GPS-satelliterne kan bruges til at synkronisere den vigtige clock i mobilnettet, som sikrer, at nettet er synkroniseret.

LÆS OGSÅ: GPS-satellitter skal holde styr på tiden i nye bredbåndsnet

Også artillerienheder og udstyr ved nogle kommercielle organisationer skulle være blevet berørte af GPS-jammingen.

Professor og leder af Dansk GPS Center ved Aalborg Universitet Kai Borre fortæller, at jamming af GPS-signalet normalt foregår i et begrænset område, men han vil dog ikke afvise, at jamming kan lade sig gøre fra eksempelvis Nordkorea og ind i Sydkorea.

»Normalt er det inden for 10 - 100 meter. Men hvis man sætter rigtig meget effekt på, så kan det tænkes, man kan nå længere,« siger han.

Såfremt jamming-signalet er sendt fra Nordkorea, så vil muligheden for at modtage GPS-signaler også have ramt Nordkorea selv.

»Normalt vil det brede sig i alle retninger,« siger Kai Borre.

Mere GPS-jamming

Ifølge Kai Borre, bliver der generelt indberettet flere og flere tilfælde af GPS-jamming.

»Det er typisk, man vil putte sådan en i sin bil for at undgå at betale roadpricing. Tankegangen er jo destruktiv,« siger Kai Borre.

Ifølge Aalborg-professoren vil den kommende europæiske pendant til GPS, Galileo, som det ser ud nu, være sværere at jamme end det amerikanske system.

»Galileo-signalerne bliver lavet, så de er mere robuste overfor jamming, da det klart er en lurende fare i de systemer, vi har. Så mange bestræbelser går ud på at lave det så modstandsdygtig overfor jamming som muligt,« siger Kai Borre.

Han understreger dog også, at man skal være påpasselig med at sammenligne det nuværende GPS med Galileo, da Galileo er flere år fra at være operationelt, ligesom det europæiske system har været forsinket flere gange.

»GPS bliver altså også moderniseret. Og jeg vil tro, vi ser de moderniserede GPS-signaler, før Galileo overhovedet er i luften,« siger Kai Borre.

Dokumentation

Reuters: N.Korea behind GPS signal disruption in South: reports

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

»Normalt vil det brede sig i alle retninger,« siger Kai Borre.

det kommer vel an på om man bruger en rundstråleantenne eller en retningsbestemt antenne til at udsende jamming-signalet med...

  • 0
  • 0

Hvis støjsignalet kendes eksakt, kan tænkes at de også har mulighed for at ophæve det, og derved modtage GPS med en speciel indrettet enhed.

  • 0
  • 0

Der vil nok blive et marked for noget der kan modvirke jamming.

Det eneste der kan modvirke jamming, er at have et backup system i et helt andet frekvensbånd, helst et frekvensbånd med helt andre egenskaber.

Det system hedder "Loran-C", sender på 100 kHz og kan ikke jammes med udstyr mindre end tre lastvognstog: Et til generatoren, et til antennemasten og et til radiosenderen.

USA har af årsager der ikke står helt klare lukket deres LORAN-C sendere, muligvis for at sikre at staten har muligheden for at jamme GPS hvis en terrorist skulle være faret vild på Manhattan med en atombombe.

Europa har LORAN-C dækning, men kan ikke rigtig tage sig sammen til love at de vil drive det lang tid nok til at nogen kan markedsføre modtagere til det.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Det er ikke svært at jamme GPS.
Signalerne bliver sendt med 27 W fra en satellit i 20000 km afstand.
Når signalerne når jorden ligger deres effekt på omkring -155 dBW, hvilket er ufattelig lidt. Det behøver ikke en gang at være en kraftig sender man jammer med.

MvH,

Bent.

  • 0
  • 0

Det er ikke svært at jamme GPS.

Nemlig. Artiklen jeg henviste til ovenfor nævner at det bliver masseproduceret små router - store bokse i Kina. og bliver f.eks købt af chauffører der ikke vil overvåges af deres arbejdsgiver. Fra artiklen: Newark lufthavns nyligt installerede GPS landingssystem gik ned regelmæssigt to gange om dagen. Hvorfor? En chauffør der havde en sådan boks i forruden. Jamming kan ske over store afstande, og når man tænker på hvor meget der egentlig styres af GPS - eller GPS' tidssignal kan det da nok give panderynker. Helt galt bliver det da når man begynder at fake GPS signaler.

LORAN C eller eLORAN er dyrt og også regeringskontrolleret. Hvis der er en med en god ide her kan han blive rig.

  • 0
  • 0

Det system hedder "Loran-C", sender på 100 kHz og kan ikke jammes med udstyr mindre end tre lastvognstog: Et til generatoren, et til antennemasten og et til radiosenderen.

USA har af årsager der ikke står helt klare lukket deres LORAN-C sendere, muligvis for at sikre at staten har muligheden for at jamme GPS hvis en terrorist skulle være faret vild på Manhattan med en atombombe.

Europa har LORAN-C dækning, men kan ikke rigtig tage sig sammen til love at de vil drive det lang tid nok til at nogen kan markedsføre modtagere til det.

Poul-Henning

Nordkorea ville nok være ligeglade med om det er håndholdt eller det fylder tre lastbiler,de gør hvad der skal til for at jamme et signal.

  • 0
  • 0

Fly er designet til at fungere uden GPS. Jamming af GPS vil derfor ikke udløse en katastrofe for fly.

Anderledes går det, hvis fly i fremtiden gøres afhængige af GPS, for at opnå flere fly luften. Dette vil være nemt at jamme, og hvis ikke at piloterne kan håndtere de mange fly, når systemet jammes, så er det usikkert.

Man kan forestille sig, at flyene måske selv kan indeholde en sender, så de er i stand til at positionere sig, i forhold til hinanden - altså at de selv udspænder en slags Loran C "GPS" net. I så fald, vil man måske kunne opnå en pålidelighed, der vil være svær at jamme fra jorden, hvis samtidigt at antennen placeres, så den ikke nemt lader sig forstyre af et jamming signal fra jorden, og kun kan lade sig påvirke, af andre flys signal. Kombineret med radar og GPS, samt et kamra for visuel kontakt, vil det måske være tilstrækkeligt sikkert.

  • 0
  • 0

Kære Jens Madsen
Jeg mente man skulle jamme ting nede på jorden. I stil med engang man sendte TV signaler fra et fly. Ja ja og man kan lige pludseligt ikke forsøge jamme i bestemte retninger.
Man kan næsten alt hvad nogle vil.

Hvad nørder ikke kan udrette for eks. med overskudsdele fra USA forsvar og radarsystemer.
Nå skal det være så skal det være. Ting som er at betragte som bombemål har selvfølgelig GPS jammere i området deromkring IKK', men kan man også snyde Optik og Lasersigtede "Ting".

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten