GPS-fejl førte til menneskejagt: Politiets forklaring om fynsk landsby åbner ladeport af spørgsmål
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

GPS-fejl førte til menneskejagt: Politiets forklaring om fynsk landsby åbner ladeport af spørgsmål

Det var trackingen af en Volvo V90 som denne, som gik så galt, at politiet stormede en landsby på Fyn, selv om bilen befandt sig på Sjælland. Illustration: Makizox / Wikimedia Commons

Københavns Politi åbner en ladeport af tekniske spørgsmål i forbindelse med den politiaktion den 28. september, hvor store dele af trafikken blev lukket ned i jagten på en iransk agent.

Københavns politi forklarer i en pressemeddelelse, at »fejlagtige GPS-signaler« fik ordensmagten til at rykke ud i stort tal til den fynske landsby Espe. Sådan lyder overskriften på pressemeddelelsen.

Det viste sig imidlertid, at hverken agenten eller den sorte Volvo V90, som politiet troede, at han kørte i, befandt sig i landsbyen. Men politiet skriver, at det havde »oplysninger om, at den efterlyste bil havde befundet sig i byen«.

»En defekt på bilens antenne har påvirket bilens GPS-udstyr«

»Det har efterfølgende vist sig at være fejlagtige informationer, som er givet på baggrund af en defekt på bilens antenne, der har påvirket bilens GPS-udstyr. Det ligger således nu fast, at køretøjet ikke har befundet sig i Espe,« skriver Københavns Politi og tilføjer, at det ikke har yderligere oplysninger i sagen.

Volvoen, som var udsat for den intensive menneskejagt, viste sig at holde i en landsby i nærheden af Holbæk. De tre mænd i bilen var påvirkede af hash og havde intet kørekort, men meldte sig selv gennem den enes advokat, da de blev klar over, at de var målet for den intensive jagt.

Spørgsmålet er imidlertid, hvordan den defekte antenne tilsyneladende med relativt stor præcision kunne placere den efterlyste Volvo i en anden landsdel, end hvor de hashpåvirkede unge mænd befandt sig.

Hvilken GPS er der tale om?

Med digitale transmissioner er der normalt ikke tale om, at der bliver sendt forkerte bits, men derimod om, at der enten er signal, eller også er der ikke. Politiet giver ingen antydning af, hvordan fejlberegningen af positionen konkret fandt sted.

Det er heller ikke klart, hvilken GPS-enhed der er tale om. Dansk eller svensk politi kan naturligvis have placeret deres egen tracker på bilen, men det har vi ingen information om.

Moderne biler har indbygget et nødkaldssystem, så bilen selv alarmerer og altså også oplyser sin position i forbindelse med en ulykke. Men det er ikke redaktionen bekendt, om dette system kan bruges til aktivt at spore bilen, og hvilke fejlkilder det eventuelt kan medføre.

Tracker bilfabrikkerne os uden vores samtykke?

Samtidig har særligt dyrere biler indbygget systemer, så de via mobilnettet og/eller wifi kan koble sig på producentens netværk. På Twitter mener flere brugere, at det var et sådant system fra Volvo, som politiet benyttede sig af under aktionen den 28. september. Volvo har dog foreløbig ingen kommentarer til Ingeniørens spørgsmål til sagen.

Der var desuden tale om en udlejningsbil lejet i Stockholm af et datterselskab i Hertz-koncernen. Hertz kan meget vel have haft sit eget flådestyringssystem, som overvåger bilens position, men redaktionen har ikke set oplysninger om, hvordan det i givet fald fungerer, og hvilke fejlkilder der kan være.

Hvis der er et tracking-system i bilen, hvad enten det gælder Volvos eller Hertz', så vil opsamling af data om kundernes position efter alt at dømme kræve et særskilt samtykke efter de europæiske databeskyttelsesregler, GDPR. Redaktionen kender ikke til, om bilproducenter eller udlejningsselskaber indhenter sådanne samtykker.

Hvorfor stoler politiet ikke på sine nummerpladescannere?

Endelig virker det mærkværdigt, at politiet ikke vidste, at bilen umuligt kunne være på Fyn. Politiet har opstillet faste nummerpladescannere ved Storebæltsbroen. Desuden scanner Storebæltsforbindelsen selv bilisternes nummerplader. På den måde burde det stå klart, at bilen ikke havde passeret broen til Fyn.

Læsere, som er nået helt herned gennem alle de ubesvarede spørgsmål, er mere end velkomne til at bidrage med svar i debatten under artiklen.

Og hvorfor måtte man lukke ned for trafikken i hele Danmark hvis truslen drejede sig om få navngivne personer som allerede var under PETs beskyttelse?
Var de beskyttede personer blevet væk for PET, så de ikke kunne flytte dem til et sikkert sted? Eller var andre personer også i fare? Eller lukkede man trafikken af en anden grund?
Er der nogen der kender svaret?

  • 22
  • 1

Det var da den mest amatøreragtige aktion man har set længe. En mistænkelig bil ses i Ringsted. Politiet prøver at kontakte den og den køre væk. Da politiet ikke eftersætter den svenske bil, enten med en politi bil eller motorcykel, så havde den været stoppet, må man tolke at politiet var på gå ben. Så laver man vejspærringer ved Øresund- og Storebælts broen, med 30 km. kø som resultat. Hvorfor fik man ikke svensk politi til at kontrollere alle biler ved betalings anlægget i Malmø, og dansk politi ved betalings anlægget i Korsør?

  • 14
  • 4

De spørgsmål har jeg også stillet mig selv, men de ligger lidt uden for, hvad vi dækker her på Ingeniøren. Det må dog endelig ikke afholde nogen fra at forklare det her i debatten.

  • 13
  • 1

"Fejlagtige GPS-signaler"?
Mit gæt er at PET har set spøgelser som man selv har forstørret op i en fantasifuld konspirationsteori der slet ikke hænger sammen med de aktioner der blev foretaget.

  • 6
  • 8

Det var angiveligt en af indsatsledervogn, typisk en varevogn, hvilket kan forklare hvorfor en sort Volvo med en stor motor kunne køre fra den. At eftersætte med en motorcykel eller patruljevogn, ville kræve at en sådan var i nærheden.

Hvis politiet står ved broerne og agere filter, så vil det hurtigt danne lange køer. Jeg ved ikke hvordan det var ved betalings anlægene, men på lillebælt var der opstillet en chikane så man kunne kontrollere alle biler. Dette gav også lange køer.

Jeg er ikke sikker på at de valgte den rigtige løsning. Men de fik da testet beredskabet.

  • 22
  • 2

Jeg kørte en tur fra KBH til Aarhus i sommers i en Volvo Xc90 (Må have ca. det samme tech).

Da jeg startede turen viste GPS'en en meget præcis lokation, men forkert retning.
Under hele turen lokaliserede GPS'en(ja det var nok snarere kompas) mig helt korrekt i forhold til, hvis den havde haft retningen korrekt da jeg startede.

Hvis politiet havde haft adgang (AaAaRgh) til Volvoens GPS-system under den tur havde de fejlagtigt sendt flåden ud i østersøen, selvom jeg var på vej over Fyn.

Synd at så mange mennesker skulle have ødelagt deres fredag, hvis det virkeligt er sådan en type fejl, der er tale om.

  • 13
  • 2

Hvis bilen var udstyret med GPS sporing som Hertz og/eller politi havde adgang til, og den blev stjålet i August - hvorfor var den så ikke sopret op på et tidligere tidspunkt?

  • 16
  • 1

For nogle år tilbage, var der nogle målinger derblev placeret i det indiske ocean.
Tastefejl, konvertering og aflæsningsfejl er vel de fejl der stadig kan foretages.
Så det fine udstyr skal nok bruges med omtanke. Mennesker er ikke fejlfrie.

  • 2
  • 0

De skulle være glade for at der ikke var indført roadpricing, for så var turen fra Ringsted til Holbæk blevet nogete dyrere en godt var. Især hvis roadpricing fremover også opkræver storebæltsbilletten.

  • 14
  • 0

den defekte antenne tilsyneladende med relativt stor nøjagtighed kunne placere den efterlyste Volvo i en anden landsdel

Nu kan man vel ikke kalde det nøjagtighed, når det er lang fra målet. Man kan måske kalde det præcision, hvis den samme position fremkommer flere gang fra samme (stationære) køretøj (og efterfølgende fortolkning).

  • 5
  • 1

Lidt teknologi:
De fleste GPS-modtagere / bil- og bådnavigationsanlæg beregner positioner med jævne mellemrum. Baseret herpå beregnes fart og retning.
Det er muligt, at nogle typer har et indbygget kompas til dobbeltkontrol, men det har jeg nu aldrig hørt om.
Fordi nøjagtigheden (især i byer) kan være mindre end vejbredden er der måske yderligere indbygget en "flyt mig hen på nærmeste vej"-funktion.

Jeg har ikke en god forklaring på det som du har oplevet.

  • 5
  • 2

Min første tanke var, at politiet efter at have klodset i det, havde brug for at opfinde en forklaring på roderiet og derfor valgte noget, de ikke har megen forståelse af, som årsag.

Min anden tanke var, at politiet efter at have klodset i det, havde brug for at opfinde en forklaring på roderiet og derfor opfandt en eller anden årsag, som de selv synes er plausibel.

Min tredje tanke var, at politiet efter at have klodset i det, ...

  • 19
  • 5

Under hele turen lokaliserede GPS'en(ja det var nok snarere kompas) mig helt korrekt i forhold til, hvis den havde haft retningen korrekt da jeg startede.

Hvis det virkelig er korrekt at det er antennen som er skyld i at Espe blev indblandet i aktionen må det vel betyde at antennen også virker som kompas ud fra din beskrivelse?

Normalt opfatter jeg en antenne som noget der kun modtager og/eller sender (og evt. forstærker/filtrerer) radiobølger.

  • 4
  • 0
  1. Jeg tror ikke en GPS-fejl er sandsynlig - faktisk helt usandsynlig.
  2. Jeg kan, måske, godt forstå Politiet i et søvnigt øjeblik melder det ud på den måde; jeg tror det er sådan de har oplevet det, men deres "fake-news"-filter har bare ikke fanget det. Det er jo det denne artikel handler om: "Kan det virkelig være rigtigt ?".

Derfor lægger jeg til grund at GPS-positioneringen har virket korrekt.
Jeg har ingen mening om udlejningsbiler og dyre biler faktisk er udstyret med sporing OG om brugerne underskriver en erklæring om, at det er de indforstået med.

Men prøv lige at overveje hvor mange trin der er mellem en GPS-sporet bil OG modtagerne af sporingsdata (dansk Politi).
a. udstyret er fabriksinstalleret og har sikkert et serienummer, som rapporteres i bilens dokumentation. Fejlkilde #1.
b. bilens modtager forsyner bilen med nummerplader og knytter serienummer og registreringsnummer sammen. Fejlkilde #2.
c. bilen udlejes og på et tidspunkt ønskes den sporet (af dansk Politi) baseret på registreringsnummeret. Fejlkilde #3.
d. Eet eller andet sporingsnummer eller lignende meldes tilbage og bruges af Politiet (har de adgang til dette sporingssystem ?). Fejlkilde #4

Ihvertfald sidder dansk Politi og sporer en bil (som de - rigtigt eller forkert - tror er den eftersøgte).
På grund af alvoren, og fordi nummerplade-scannere jo KUN virker hvis nummerpladen 1) identificeres korrekt, og 2) sidder på bilen (endnu), så lukkes broer og lignende; det er trods alt en fordel at bo på en ø !

MEN hvad nu hvis, i den lange kæde af fejlkilder, den sporede bil er en ganske almindelig bil (med sporing), som kører til Fyn ?
Og parkerer i en fredelig fynsk landsby ?

Jeg tror Politiets "fake-news"-filter har været off, og ingen har stillet spørgsmålet:
"Kan det virkelig være rigtigt ?".
Læs "Kejserens Nye Klæder" - det ligner den historie - det er ganske vist !

P.S.: Min fortolkning af et muligt hændelsesforløb rejser jo så spørgsmålet for alle ejere af biler med tracker. "Hvordan kan jeg vide at min tracker virkelig virker ?".

P.P.S.: De fleste som bruger et GPS-baseret system i bil eller båd - til navigation - laver vel (når de får et nyt system) en simpel test - kører jeg på min egen vej, sejler jeg ud af min egen havn ? Men trackeren har jo IKKE en indbygget validering på samme måde.

  • 17
  • 1

Mig bekendt virker GPS-systemet vha tidsmåling (ret mig, hvis jeg er galt på det !).

Antenner er ikke mit speciale, men kan man lave antenner som forsinker signalerne ?

Det var da heldigt, at bilen ikke kom ud for et alvorligt uheld, så havde det været ret så svært for redningsmandskabet at finde den ...

Jeg vil opfordre Ingeniøren til at forfølge denne - i mine øjne - latterlige bortforklaring.

  • 7
  • 2

En GPS-modtager benytter signaler fra et antal satellitter. Kort fortalt bliver resultatet sådan en rumlig kartoffel-flade, som passer bedst mulig med signalet fra alle benyttede satellitter. For biler og både er der så et (lille) område på det benyttede kort, som ligger inde i kartoffel-fladen. DET er så positionen.
Rent teknisk måles tidsforskellen mellem de modtagne signaler (teknisk set: faseforskellen), som ALLE udsendes absolut samtidigt (baseret på extremt nøjagtigt og synkrone ure i hjver satellit.
(Det geniale er, at få meget kostbare satellitter, kan benyttes af et ubegrænset antal meget, meget, billige modtagere (uden egentligt ur)).

Det er muligt at narre en GPS-modtager (læs om "GPS Spoofing: https://en.wikipedia.org/wiki/Spoofing_att..., MEN det forudsætter nærhed til modtageren (og det kan man måske med skibe og fly, men næppe i praksis med en kørende bil som den beskrevne).

Albert Nielsen, ovenfor, beskriver bedst hvad Politiet har forsøgt.

  • 11
  • 0

Den første tegning passer så (stadig) ikke, da der er high accuracy; den højre pil skulle være sat på venstre side (fx)

  • 4
  • 3

Jeg mener, at der findes GPS jammere, der kan placere en bil et andet sted, afhængigt af hvad den sættes til. Er det sådan en, at politiet mener, der må have været i bilen?

Kan årsagen til spæringen være en ganske anden, og ikke have noget med volvoen at gøre?

  • 4
  • 0

Det mest skræmme er ikke at nogle iranske terrorister skulle myrdes, det mest skræmmende er kan myndighederne spore folks bilen uden deres tilladelse?

Det kunne jo være at de havde fået ejerens tilladelse (Udlejningsfirmaet). Politiet skal vel ikke spørge gemene tyveknægte om de vil spores.

I øvrigt, Volvo V90 (og andre modeller) kan udstyres med Volvo On Call som tilbehør (Jeg har det ikke i min, så jeg har ikke hands-on erfaring). I så fald har den indbygget 4G internet forbindelse. Det anvendes til at sende status information tilbage til Volvo i tilfælde af breakdown. Det er da muligt at det også kan anvendes den anden vej til at kontakte bilen for en status meddelelse.

Jeg er i øvrigt glad for at jeg ikke var i Danmark den dag i min sorte V90 på belgiske plader. Jeg kan da levende forestille mig nogle panikscener hvis jeg blev spottet.

  • 3
  • 0

Var det ikke Volvoen ejer (udlejningsfirmaet), der havde sporing af bilen?
(Den information har de vel videregivet til politiet)

Nej. Det var de eftersøgte selv, som via deres advokat ringede politiet op og fortalte, at de havde efterladt den efterlyste Volvo ved Vintre Møller nær Holbæk.

Med andre ord blev Volvoen ikke fundet vha. GPS.

Volvoens GPS-enhed må jo på en eller anden måde have vist, at bilen befandt sig i Espe på Fyn - ellers ville politiet jo ikke have rykket talstærkt derover.

Det er tænkeligt (jeg ved det ikke), at udlejningsfirmaet Hertz har installeret GPS-trackere i deres udlejningsbiler. De tracker ikke nødvendigvis bilernes kørsel, men kan vel aktiveres ved en opringning, hvis en udlejningsbil ikke leveres tilbage til aftalt tid.

Udlejningsbilen var meldt stjålet, og så er det jo praktisk med en sporingsenhed - hvis den altså virker :-)

  • 9
  • 0

Fra artiklen:

Endelig virker det mærkværdigt, at politiet ikke vidste, at bilen umuligt kunne være på Fyn. Politiet har opstillet faste nummerpladescannere ved Storebæltsbroen. Desuden scanner Storebæltsforbindelsen selv bilisternes nummerplader. På den måde burde det stå klart, at bilen ikke havde passeret broen til Fyn.

Hmm. Det burde være redaktionen bekendt, at stjålne biler ofte forsynes med falske nummerplader.

  • 5
  • 2

En stadard GPS afleverer udover koordinater også information om hvor god kvalitet signalet/koordinaten er. I tracking systemer (som ikke kommer fra Kina) sikrer man at kun koordinater med tilpas kvalitet benyttes men det kan være her problemet er med Volvoen - simpelhen at det er et amatør-tracking system de benytter. Anden mulighed er selvfølgelig som Christian Islev-Andresen skriver, at de slet ikke forstår data men så burde det ikke være brugt udenfor fabrikken.
Jeg har selv arbejdet med GPS-tracking i mange år for XYONMAP og vores første prototype viste biler som kørte i Øresund eller i Afrika selvom de rent faktisk kørte i København. Det hører dog prototype-tiden til men det er måske dér Volvo stadig befinder sig med deres tracking.

  • 3
  • 1

Ganske kort... Alle nye biler med nødkalds system kan spores i real time.
En bil med et sådan system har i bund og grund en "telefon" indbygget som man kan sende et"ping" til og få bilen til at svare retur "her er jeg".
En ting er at få oplyst gps, noget andet er man nemt kan spore at den er i Netværks celle xx og så få en cirka possition i hvilket område bilen er.

Man kan følge alle biler live hvis man ønsker dette, og bla. blev det afsløre for år tilbage hvordan man i norge/sverige live på et kort ala google kunne se alle telefon numre bevæge sig rundt på et kort live.. ( læk efterretnings tjeneste )

Når det kommer til biler så skulle det ikke undre mig at man foruden en bils possition også kan få andre oplysninger så som hvor mange som er i bilen osv osv. via bilens info system.. og mon ikke man sågar kan lytte med via. det indbyggede håndfri system som kører igennem bilens gps navigations system.

Hvad angår om fabrikanterne spore os... så vil jeg mene ja.. De har jo en økonomisk interesse i at indsamle annonym data om vores færden, forbrug osv osv som de så kan sælge vidre. f.eks. er det mange penge værd at kunne sælge info om hvor mange biler som kører på en strækning hver dag og gennemsnits fart osv. til f.eks. kommunerne så de bedre kan by planlægge.

I bund og grund er vi overvåget i hoved og røv fra vugge-grav, og ordet frihed er en illusion.

  • 4
  • 0

En klassisk fejl, når folk ser en GPS-position på et kort, er at de ikke forstår eller får vist positionens usikkerhed. Har bilen stået i en garage uden signal, kan usikkerheden måske være på flere hundrede km. Hvis den der læser kortet bare zoomer ind på prikken, kan man sagtens tro, at bilen står det helt forkerte sted.

Jeg har hørt om eksempler hvor myndigheder har slået en IP-adresses lokation op og sendt et swat-team til adressen, fx pga. trusler, våben eller narko. Desværre har præcisionen af denne lokation været begrænset til en by, og så har der bare været en prik midt i byen på et tilfældigt men uheldigt hus. Af samme årsag bør standardlokationer for steder placeres i søer, i store parker, på marker ol. Det sker tit, at det system der viser en position ikke viser eller formår at formidle usikkerheden.

En fejl i GPS-antennen kunne give en meget stor usikkerhed og forklare at den stjålne bil ikke havde været sporet.

Det er naturligvis pinligt når det sker, men hvis et biludlejningsfirma skal kommunikere med en myndighed, sker der nemt sådan en misforståelse.

  • 4
  • 0

Hmm. Det burde være redaktionen bekendt, at stjålne biler ofte forsynes med falske nummerplader.

Hvilket den konkrete bil ikke var - den blev i øvrigt efterlyst med nummer, da politiet åbenbart havde aflæst nummeret da den stak af.

Ja. Det ved du, efter bilen blev fundet.

Politiet kunne jo dengang ikke vide, om den i mellemtiden var blevet forsynet med falske nummerplader. Nummerpladescanneren på Storebælt sikrer kun positiv identifikation, men udelukker ikke, at bilen kunne være smuttet igennem på falske plader.

  • 4
  • 0

Uanset hvilken begrundelse man kan finde (og den der med GPS fejl og jagt på en¨"uskyldig" sort Volvo virker ærlig talt ulden) så har lukningen af Sjællands trafikforbindelser vist overfor fremmede magter og andre operatører med ondt i sinde hvad der kan gøres i en krisesituation - og man har indhøstet værdifuld erfaring i beredskabet - men godt nok på bekostning af troværdighed og uden hensyn til alle dem som sad fast i timevis - så det er nok heller ikke forklaringen!

  • 3
  • 0

Det nemme svar kunne måske være at politiet vidste at bilen var stjålet - og at ejeren havde placeret en tracker i bilen, som politiet havde adgang til - som så var defekt.

  • 2
  • 0

Politiet har naturligt nok af og til brug for at komme ud og røre materiellet, og lade mandskabet holde en rask lille øvelse. Det gør militæret jo også, og DSB holder også af og til evakueringsøvelser i tunnellerne under Storebælt og Øresund.
Hvis det var således, at de eksilerede iraner i Ringsted havde været i den fare politiet påstod, så havde det dog været det nemmeste, at evakuerede dem, og anbringe dem et sikkert sted inden en evt. fare var drevet over.
Men så havde det jo ikke kunnet iværksættes denne eneorme manøvre, som blev resultatet.
Iranerne i Ringsted var blot det påskud politiet havde brug for - og nix weiter, men det vil man jo nok ikke indrømme.

  • 3
  • 1

Mig bekendt virker GPS-systemet vha tidsmåling (ret mig, hvis jeg er galt på det !).
Antenner er ikke mit speciale, men kan man lave antenner som forsinker signalerne ?

Jo, en antennefejl kan faktisk godt lave en betydelig tidsforsinkelse, som leder til at man får en position der ligger rigtig langt fra det rigtige. Det er typisk fejl i kablingen mellem antennen og GPS modtageren, og det er typisk fejl hvor komponenter er gået i stykker. Det giver refelktioner og dem reagerer GPS modtageren på. Så det kan godt forklares med "antennefejl". Men - det er altså meget sjældent at det sker.

Hvis vi nu antager, at dem der havde "lånt" udlejningsbilen havde tænkt sig at beholde den i længere tid, kunne man strengt taget også forestille sig, at de haved medbragt en jammer. Faktsik er GPS jammere beskrevet her på ing.dk for 18!! år siden: https://ing.dk/artikel/forbrydere-optrappe...

Over de 18 år er der sket en del, og i dag er det SDR's som er i brug, og de kan andet end blot jamme signalet: https://arstechnica.com/information-techno...

Den SDR som er vist i artiklen er en HackRF, og den kan købes i Danmark uden nogen form for restriktioner. Den bliver (antager jeg) først ulovlig, når den udstyres med den software som gør den til jammer eller spoofer. En anden og langt kraftigere radio er LimeSDR, som kan køre fuld duplex, men der findes i dag et stort og rigt udvalg til lave priser.
Er navigationen baseret på en Android enhed, kan de fleste Androids selv spoofe GPS: https://www.xda-developers.com/fake-androi...

Så flådesikring mod tyveri af udlejningsbiler vha. GPS er bare en rigtig usikker løsning.

  • 3
  • 0

En klassisk fejl, når folk ser en GPS-position på et kort, er at de ikke forstår eller får vist positionens usikkerhed. Har bilen stået i en garage uden signal, kan usikkerheden måske være på flere hundrede km. Hvis den der læser kortet bare zoomer ind på prikken, kan man sagtens tro, at bilen står det helt forkerte sted.

Det skal så være fordi det er en enhed der estimerer position på noget andet end GPS. Står den i en garage uden signal, så er usikkerheden på en GPS modtager uendelig. Enten er der et fix, eller også er der ikke. Så kan der være jammere og forskellige multipath problemer der giver lidt usikkerhed, men det er også det.

Software fejl eller menneskelig fejl er det mest sandsynline. Måske er det den forkerte bil de har tracket. Måske har bilen været udlejet og rent faktisk været en tur på Fyn hvor antennen er gået i stykker så det er den senest kendte position for 3 måneder siden, eller også er der en bug i sporingen, eller noget helt fjerde. Men forkert position pga defekt antenne. Den køber jeg simpelthen ikke.

  • 2
  • 0

Hvis bilen har været uheldigt parkeret i Vintre Møller nær Holbæk, så GPS modtageforholdene har været så dårlige, at der kun har været kontakt til 3-4 satellitter, bliver positionsbestemmelsen usikker. Ved kun 3, er det normalt kun højden der er ubestemt.

Man kan udelukke konverteringsforvekslinger mellem decigrader og andre enheder, alene fordi Espe på Fyn har længdekoordinaten 10.415215 og Vintre Møller nær Holbæk har længdekoordinaten 11.808347

På den anden side, vil den fejlagtige positionsbestemmelse ikke være stabile over længere tid, fordi satellitterne bevæger sig, og derved ændres de dårlige modtageforhold.

Min egen holdning er, at politiets forklaring er troværdig, og at Ingeniørens Magnus Bredsdorff, der åbenbart ikke har fattet en dyt, i egen uvidenhed helt ubegrundet puster til ilden.

Bredsdorff, når du nu har aflokket Ingeniørens sagesløse læsere en masse svar og dermed en masse indbringende klik med din fantasifulde konspirationsteori - helt a la chemtrails - hører undertegnede gerne din kommentar.

Du er formentlig journalist, så inden du bringer en ammestuehistorier til torvs, ville det have været passende, om du selv havde henvendt dig til det danske politi med henblik på en uddybning - alternativ søgt aktindsigt. Er det tilfældet?

  • 2
  • 5

"Jeg er i øvrigt glad for at jeg ikke var i Danmark den dag i min sorte V90 på belgiske plader.
Jeg kan da levende forestille mig nogle panikscener hvis jeg blev spottet."

Øøh:

En person med bopæl her i landet må som udgangspunkt ikke bruge et udenlandsk motorkøretøj
på færdselslovens område, medmindre kørslen sker som nævnt i registreringsbekendtgørelsens
§§ 10, 13, stk. 2, 15 stk. 2 og 16 - 26.

  • 0
  • 2

Jeg har selv arbejdet med GPS-tracking i mange år for XYONMAP og vores første prototype viste biler som kørte i Øresund eller i Afrika selvom de rent faktisk kørte i København. Det hører dog prototype-tiden til men det er måske dér Volvo stadig befinder sig med deres tracking.


Jeg har ikke haft den type problemer med nogle af de kinesiske GPS'er, som jeg har købt til 75 kr. Hvis signalet er svagt, så opdateres positionen ikke. Så man kan godt risikere, at den viser afrika, hvis det var der man havde bilen sidst. Hvis man skjuler GPS'en i bilen, er vigtigt, at den kan opnå et godt signal. Ellers risikeres, at den ikke detekterer positionen. Det største problem ved kinesiske GPS'er, er at mange af dem kun har LBA tracking. De kaldes GPS'er, men indeholder ingen GPS. De har en mobiltelefon indbygget, og anvender mobilmasterne til tracking. Det er ikke præcist. Mange kinesiske har både LBA og GPS, så man kan sammenligne positionen. Et andet problem er protokollen. Kineserne skriver ikke hvilken protokol de bruger. Og nogle gange skifter de den ud ved nye software udgaver. Ingen af dem jeg har købt på ebay, har brugt den protokol som de skriver den gør. Køber man en kinesisk GPS, kan jeg anbefale denne side: https://racemap.com/en/gps-tracker/test - der kan man se hvad at GPS'en sender ud, og oftest kan den identificere protkollen.

  • 2
  • 0

Helt sikkert :-)
Specielt når man tænker på at indtil flere terrorister er fra Molenbeek i Bruxelles.

Ja - der har været flere episoder der ikke var så rare. Dér kan man i øvrigt tale om at lukke en by ned. Den smule jeg kan forstå der skete i Danmark forrige måned kan slet ikke sammenlignes med beredskabet i Bruxelles efter metro- og lufthavnsbombningerne. Vi fik forbud imod at forlade vores arbejdsplads - og da vi endelig sent på eftermiddagen fik lov til at køre ud af byen, var det kun ad nogle få kontrolerede ruter. Alle offentlige transportmidler var lukket ned, så os der havde bil fyldte op med mennesker der skulle i samme retning. Det blev organiseret via delebil websites.

Da jeg 2 måneder senere skulle flyve til Danmark fra Charleroi, var der ikke adgang til lufthavnsterminalen med bil. Min kone kørte mig til lufthavnen, og jeg måtte gå med 2 femårige og baggage de sidste 2 kilometer - Eller vente på en shuttlebus der var så overfyldt at vi med sikkerhed ville misse vores afgang.

  • 2
  • 0

PET tror at de jagter fremmede efterretningsaggenter, eller professionelle lejemordere der er bestilt til at begå mord på dansk jord. Sådanne folk eftersætter man ikke med en enkelt patruljevogn. Man ser heller ikke nogle politijagter med 10 patruljevogne der eftersætter formodet gerningsmænd efter en skudepisode...

Man ser i det hele taget meget sjældent biljagter i Danmark. I stedet gør politiet deres arbejde, de afspærer området, får styr på situationen og sikre sig at gerningsmændene ikke kan slippe væk. Er det et simpelt bademedlem eller en rocker, så lader de ham smutte og henter ham dagen efter i god ro og orden, eller lader ham gå underjorden i et par uger, de skal nok få fingrene i ham. Det samme gælder mindre kriminelle der forsøger at flygte fra politiet. Ingen grund til at skabe fare for befolkningen ved at jagte sådanne folk gennem tæt befolket områder, med mindre de altså er på vej ud for netop at skade befolkningen.

Nu er der tale om jagten på efterretningsaggenter, dem kan man ikke hente dagen efter, men man kan heller ikke nøjes med en enkelt patrulje. Man mobiliserer hele styrken, får de tunge våben på gaden og afspærer alle flugtveje... Og så starter jagten... Bare ærgeligt at nogen skal sidde i kø i 6 timer, det overlever de nok...

  • 4
  • 1

OT: Håber du nyder maden. Den er langt bedre end i Frankrig :-)

Ah - det synes jeg afhænger af hvor man kommer i Frankrig. Jeg er ikke specielt imponeret af de belgiske nationalretter. Min hustru kommer fra caribien. Dér har de god mad.
Mine børn elsker dansk mad - og det selvom jeg ikke er særligt god til at lave den. Jeg kan aldrig lykkes med at få sprød svær. Det er derfor vi engang imellem skal op og besøge Farbror Jørgen (plus en masse andre grunde selvfølgelig)

  • 3
  • 1

Du er formentlig journalist, så inden du bringer en ammestuehistorier til torvs, ville det have været passende, om du selv havde henvendt dig til det danske politi med henblik på en uddybning - alternativ søgt aktindsigt. Er det tilfældet?

Jeg må indrømme at jeg er en af dem, som finder historien om sen defekte antenne noget søgt, ikke af tekniske grundene; men fordi politiet fortsatte med at være i Espe efter at volvoen var fundet og stoppet.

Læs f.eks. DRs opsumering https://www.dr.dk/nyheder/indland/overblik... af historien fra de aktuelle dage.

Noget andet er at for at man kan spore bilen kræves, foruden en fungerende GPS, som kan sende sin position også at bilen sender et ID, som henviser til den rette bil. Heri ligger en forvekslings mulighed.

  • 6
  • 0

Stadig OT.

Ah - det synes jeg afhænger af hvor man kommer i Frankrig. Jeg er ikke specielt imponeret af de belgiske nationalretter. Min hustru kommer fra caribien. Dér har de god mad.

Jeg taler kun ud fra talrige måltider på forskellige restauranter i den belgiske by Kortrijk, som - indrømmet - ligger ganske tæt på den franske grænse. Mht. Caribien er min erfaring begrænset, men på hollandske Curaçao, kan jeg anbefale retter med langustere!

Og PS.
Egentlig finder jeg vor mad debat langt mere berigende, end hvor en tilfældig Volvo er havnet i Danmark, initieret af Ingeniørens blindgænger Magnus Bredsdorff, der som en anden hanrej ikke responderer på kritik af hans sygelige feberfantasier.

  • 3
  • 2