Googlebil får første førerløse nummerplade
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Googlebil får første førerløse nummerplade

De søger for os, og nu vil de også køre for os. Google har i længere tid arbejdet med udvikling af førerløse biler, og nu har den amerikanske stat Nevada udleveret den første nummerplade til et førerløst køretøj til netop søgegiganten Google.

I stedet for en almindelig, grøn nummerplade har Google fået udleveret en rød nummerplade med et uendelighedssymbol på, oplyser motorkontoret i Nevada.

Læs også: Sådan virker Googles førerløse bil

Dermed har Google nu mulighed for at testkøre deres førerløse køretøj på offentlig vej i staten Nevada. Ifølge motorkontoret er det den første af denne typer tilladelse, der er udstedt i USA.

»Jeg mente, at brug af uendelighedssymbolet var den bedste måde at beskrive en 'bil for fremtiden'. Den unikke røde nummerplade vil være let genkendelig for offentligheden og myndighederne og vil kun blive udstedt til selvkørende testkøretøjer,« fortæller leder af motorkontoret i Nevada Bruce Breslow i en meddelelse.

Når producenterne er klar til at markedsføre selvkørende biler, vil nummerpladens farve skifte til grøn - dog stadig med uendelighedssymbolet placeret til venstre på pladen.

Google er de første, der har henvendt sig til motorkontoret i Nevada om registrering af et førerløst køretøj. Nevada er udpeget som testområde for førerløsebiler i USA. Andre producenter har dog også indikeret, at de er med på vognen så at sige, oplyser motorkontoret.

Udstedelsen af den nye uendelighedsnummerplade til Google er sket efter omfattende testkørsler på både motorveje, lokalveje og den berømte og stærkt trafikerede Las Vegas Strip.

Google har anvendt en Toyota Prius til sine testkørsler. Bilen er udstyret med en række sensorer og radarer, der er med til at danne et virtuelt overblik over den tilstedeværende trafik.

Statens udvalg for selvkørende biler har desuden nøje gennemgået Googles sikkerhedsprocedurer, medarbejderuddannelse, systemets virkemåde og alarmeringsfunktion i forbindelse med ulykker.

I Danmark er det Skat, der står for udstedelsen af nummerplader, men her oplyser pressemedarbejder Finn Serup Jensen, at der ikke findes aktuelle planer i Danmark om særlig nummerplade til førerløse biler og at der heller ikke er noget 'på tegnebrættet'.

Dokumentation

Nevada DMV Issues First Autonomous Vehicle Testing License to Google

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"I Danmark er det Skat, der står for udstedelsen af nummerplader, men her oplyser pressemedarbejder Finn Serup Jensen, at der ikke findes aktuelle planer i Danmark om særlig nummerplade til førerløse biler og at der heller ikke er noget 'på tegnebrættet'"

Nej det ville sgu også være en overraskelse, hvis DK var i front på den kant!

  • 0
  • 0

"I Danmark er det Skat, der står for udstedelsen af nummerplader, men her oplyser pressemedarbejder Finn Serup Jensen, at der ikke findes aktuelle planer i Danmark om særlig nummerplade til førerløse biler og at der heller ikke er noget 'på tegnebrættet'"

Nej det ville sgu også være en overraskelse, hvis DK var i front på den kant!

Der er ikke så mange der udvikler selvkørende biler i DK, så hvorfor begynde at udvikle en nummerplade når der ikke er behov for det? Den dag de bliver produktionsmodne, så indgår de bare i det almindelige nummerpladesystem. Ingen grund til at udvikle noget nyt bare fordi chauføren ikke er et menneske...

  • 0
  • 0

Inden Danmark finder ud af at ændre formen på den teoretiske køreprøve, så bilen ikke skal gennem sådan en for at få adgang til vejene, så leviterer vi nok allesammen rundt istedet.

  • 0
  • 0

Jeg har en vittighed:
A taxi driver and a priest stood at Heavens Gate...
They had arrived simultaneously, and Saint Peter had to choose who to be let in.
After some consideration St. Peter decided that the taxi driver should be let in, but the priest did not understand -Why?
- Listen priest, Saint Peter replied. -I have for some time followed you both, and every time you performed the Holy Ceremony people fell asleep. But when the taxi driver was working, customers always folded their hands and said: -Ohh God... OHHH GOD!!!
http://www.dmvnv.com/platescodes.htm

  • 0
  • 0

[quote]"I Danmark er det Skat, der står for udstedelsen af nummerplader, men her oplyser pressemedarbejder Finn Serup Jensen, at der ikke findes aktuelle planer i Danmark om særlig nummerplade til førerløse biler og at der heller ikke er noget 'på tegnebrættet'"

Nej det ville sgu også være en overraskelse, hvis DK var i front på den kant!

Der er ikke så mange der udvikler selvkørende biler i DK, så hvorfor begynde at udvikle en nummerplade når der ikke er behov for det? Den dag de bliver produktionsmodne, så indgår de bare i det almindelige nummerpladesystem. Ingen grund til at udvikle noget nyt bare fordi chauføren ikke er et menneske...[/quote]

Lige præcis!

  • 0
  • 0

Den har jeg tænkt lidt over, og jeg kan altså ikke greje den.....
Hvor sidder føreren på en traditionel nummerplade?

Jeg ville da ellers hævde samtlige nummerplader på mine køretøjer ( en bil, to motorcykler samt en trailer) er førerløse, hvorimod køretøjerne som sådan ikke kommer nogen steder uden fører.

Men jeg må jo tjekke dem igen, måske man skulle gå ud tilbyde dem en kop kaffe ;o)

  • 0
  • 0

Det interessante er vel heller ikke så meget nummerpladen, men mere ansvarsforsikringen ved et autonomt køretøj. Hvem har ansvaret i tilfælde af en ulykke? Ejeren eller sælgeren eller udviklerne, eller ... ? Dén diskussion tror jeg bliver interessant.

-Steen

  • 0
  • 0

Det interessante er vel heller ikke så meget nummerpladen, men mere ansvarsforsikringen ved et autonomt køretøj. Hvem har ansvaret i tilfælde af en ulykke? Ejeren eller sælgeren eller udviklerne, eller ... ? Dén diskussion tror jeg bliver interessant.

Måske. Men uden fortilfælde er det jo ikke:
-Hvem har ansvaret hvis den førerløse Metro laver ulykker?
-Hvem har ansvaret hvis airbag'en i en bil forvolder personskade når den udløses?
-Hvem har ansvaret hvis en automatisk kran på et værksted smider gods ned over en person?
-Hvem har ansvaret hvis hjemmehjælperen snubler over den automatiske støvsuger?
-Etc.

Om ovenstående eksempler allerede er afklaret ved jeg så ikke.
Men det kan da ikke være en fuldstændig ukendt problematik, da det langt fra er første gang vi har med autonomt maskineri at gøre.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten