Google: Chaufføren måtte gribe rattet 69 gange

Google: Chaufføren måtte gribe rattet 69 gange

Da Google testede deres to førerløse bil-prototyper på Californiens veje forekom der i 341 situationer, hvor det automatiske styresystem kom til kort. Google kritiseres for at fifle med kriterierne for, hvornår en situation kræver menneskelig indblanding og hvornår de indrapporteres.

I følge et dokument offentliggjort af Google og Californiens afdeling for motoriserede køretøjer (DMV) ville Googles selvkørende bil være kommet ud for alvorlige uheld mindst 13 gange, hvis altså ikke den menneskelige ”co-driver” tidsnok havde grebet rattet. Det skriver The Guardian.

Episoderne fandt sted mellem september 2014 og november 2015 hvor Googles selvkørende Koala-prototype og modificerede Lexus RX450h blev testet i Californien. Her forekom i alt 341 fejl, hvor chaufføren enten måtte overtage kontrollen, eller hvor bilens automatiske styreenhed pludselig slog fra.

Læs også: Førerløs Google-bil skal alligevel have rat og pedaler

Netop rapportering af menneskelige indblanding i det selvkørende bilsystem var et klokkeklart krav fra myndighedernes side forud for Googles testforsøg. Noget som Google dengang ikke var meget for.

»De data kan ikke være et brugbart barometer for køresikkerhed. Under tests sker de fleste afvigelser af uproblematiske årsager, og sjældent for at undgå en ulykke«, lød det dengang fra Ron Medford, den hovedansvarlige for sikkerheden i Googles autonome bilafdeling som svar på DMV's krav.

Nu har Google endelig offentliggjort registrerede tilfælde af tekniske uoverenstemmelser under den 15 måneders lange testperiode.

Formentlig mange flere tilfælde

I 272 af tilfældende registrerede bilens overvågningssystem blandt andet tekniske problemer i kommunikationen, i sensorer-registreringen eller i kritiske områder som styresystem og bremser. I de tilfælde blev føreren af bilen dog advaret tidsnok til at overtage styringen

Læs også: Nyhedsanalyse: Google-bilen åbner ny front i krigen om vores hardware

I de 69 resterende tilfælde måtte chaufførren på eget initiativ overtage styringen, når der var fornemmelse for, at en situation kom ud af kontrol - heraf altså 13 alvorlige episoder, der kunne være endt galt.

I følge The Guardian drejer det sig dog ikke blot om 69 tilfælde, men muligvis om flere tusinde. Når Google kun opgiver 69 tilfælde, har firmaet formentlig begrænset sig til de episoder, hvor Googles egen simulator vurderede at chaufføren havde en grund til at overtage styringen, og undladt dem, hvor bilens styresystem i princippet kunne have klaret det på egen hånd.

Ifølge Google er softwaren efterhånden fint i stand til at beregne andre biler, cyklister og fodgængeres adfærd, og således også i stand til at vurdere, hvornår chaufførens interaktion er nødvendig eller ej.

Google: Vi forventer, at problemerne bliver løst

Googles åbenhed efterlader derfor stadig for mange tekniske detaljer, mener en række forskere og organisationer.

»Google burde melde mere klart ud, hvor de trækker linjen mellem chauffør-forårsagede uoverensstemmelser de indrapporterer - og så dem, de ikke gør«, siger Bryant Walker Smith, professor i jura ved South Carolinas universitet til The Guardian.

Rapporten smider malurt i bæreret for Google, der længe har insisteret på, at deres teknologi var moden til at sende en fuldautomatisk bil på gaden. Den seneste prototype er således specifikt designet til at være helt uafhængig af menneskelig interaktion.

Forbrugerorganisationen Consumer Watchdog peger på, at det virker utroværdigt, når en virksomhed, der overvejer at sende en bil på markedet uden bremser og styretøj, bruger et system, der 272 gange over 15 måneders test måtte overlade kørslen til chaufføren. Ifølge dem tyder det på, at systemet for det første ikke er færddigudviklet og for det andet, at Google ikke handlede klogt, da de i 2014 viste mistro overfor at indrapportere situationerne som forlangt af DMV.

Google selv hæfter sig dog ved, at problemerne gradvist blev mindre over de 15 måneders test, og at fejlene styrker det færdige produkt.

»På længere sigt forventer vi, at disse problemer er udbedret. Men når vi tester det i mere udfordrende vejr eller kørselssituationer, må man forvente, at det isoleret set ikke ser så godt ud. Men det er bestemt ikke repræsentativt for, hvor teknologien vil være, når vi er helt klar til at levere«, siger Chris Urmson, den ansvarshavende for Google’s selvkørende bilprogram til The Guardian.

Kommentarer (11)

The Verge har en helt anden konklusion på de data og en helt anden forklaring på de 69 tilfælde. Det er måske lige friskt nok at den her artikel kun bygger på The Guardian.

Forklaringen i The Verges artikel er at alle de andre tilfælde var sensor fejl eller anden elektronisk fejl hvor bilen overgiver styringen. Der er ingen computer simulering som har fiflet med de tal.

Om de 69:

"Google takes the data from its cars' sensors and feeds them into a simulator, working out what would have happened if the driver hadn't taken control. Through these tests, the company calculated that 13 of these 69 manual disengagements would have resulted in contact of some sort with another road-user or (in two of the 13 cases) with a traffic cone. In 10 of these 13 events Google says its own technology was at fault, and in the remaining three, other drivers were to blame."

http://www.theverge.com/2016/1/13/10759424...

Det betyder ikke teknologien er perfekt. De har stadig en, ihvertfald på papiret, højere sammenstød per km kørt (hvis 100% autonomt).

  • 9
  • 1

Siden hvornår har man haft et udviklingsforløb uden problemer?

Forskellen denne gang er kun at Google er åbne om problemerne.

  • 8
  • 0

Hvor mange kilometer er kørt i perioden? Hvor mange turer, totalt set? Med samme antal turer og km, hvordan ser tallet ud for helt manuelle biler?

  • 3
  • 0