Google bliver bilproducent: Her er bilen uden rat, speeder og bremser
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Google bliver bilproducent: Her er bilen uden rat, speeder og bremser

Illustration: Google

Google-koncernen har efterhånden et bredt udvalg af forretninger, og nu springer den ud som bilproducent, skriver Chris Urmson, som er chef på Googles projekt for selvkørende biler på Google Official Blog.

Læs også: Volvo tester vejmagneter til selvkørende biler

I første omgang er der tale om 100 af Googles egendesignede prototyper, som skal produceres i bilbyen Detroit.

»Vi undersøger lige nu, hvordan en fuldt selvkørende bil vil se ud ved at bygge nogle prototyper. De vil være designet til at operere sikkert og autonomt uden at have brug for menneskelig indblanding,« skriver Chris Urmson på sin blog.

Tom kabine

Kabinen bliver ikke som i andre biler. Der kommer nemlig til at mangle en række af de ting, vi kender fra folkevognen ude i garagen.

Læs også: Audi og Toyota er med i kapløbet om selvstyrende biler

»De vil ikke have rat, speeder eller bremse, fordi bilen ikke har brug for dem. Vores software og sensorer klarer alt arbejdet,« siger Chris Urmson, som ikke lægger skjul på, at han forventer, at bilen kommer til at revolutionere måden, vi ser biler på.

Det særlige ved bilen er dens sikkerhedsmekanismer, som ifølge projektlederen har været det vigtigste i arbejdet med prototyperne.

Masser af sensorer

»De har sensorer, der fjerner alle blinde vinkler, og de kan se objekter på en distance, der svarer til to fodboldbaner i alle retninger, hvilket er særligt vigtigt på steder, hvor der er mange kryds,« fortæller Chris Urmson.

Bilen vil være begrænset til at kunne køre 25 mph eller cirka 40 kilometer i timen, og den er indrettet uden særligt meget luksus.

Læs også: Googlebil får første førerløse nummerplade

»Den vil have to sæder med sikkerhedsseler, plads til passagerers egendele og knapper til at starte og stoppe og en skærm, som viser ruten, og det er omtrent det hele,« skriver Chris Urmson på Googles officielle blog om den lille bil.

Google regner med, at bilen - i versioner med rat - vil blive testkørt i løbet af sommeren. Derefter vil pilotprojektet de kommende år bevæge sig ud på de californiske veje.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nogen må have urealistisk høj tiltro til både soft- og hardware, når mulighed for at gribe ind via rat og pendler udelades.

  • 8
  • 3

Jeg ville umiddelbart være tilfreds med et nødstop (som det findes i tog).

Jeg ville til gengæld gerne vide hvordan man får den til at parkere på en fri parkeringsplads :)

  • 5
  • 0

Nogen må have urealistisk høj tiltro til både soft- og hardware, når mulighed for at gribe ind via rat og pendler udelades.


Samme urealistiske høje tiltro vi har til det utroværdige kontrol apparat der er i dag? Vi ved at det, bla., hyppigt flytter sensor fokus over på radioens knapper i flere sekunder ad gangen.

Computer:
- Gennemtestet software, løbende eftersyn
- Gennemtestet hardware, løbende eftersyn
- Optimale sensorinputs, ingen blinde vinkler
- Meget lav reaktionstid
- Kan tjekke alle relevante retninger på samme tid

Mennesker:
- 24 timers oplæring/test, næste eftersyn efter 50 år
- Hardware der degenererer
- Dårligt sensorinput med mange blinde vinkler
- Høj reaktionstid
- Ude af stand til at tjekke flere vinkler samtidigt

  • 18
  • 4

Mon ikke den sætter dig af lige ved døren og bagefter finder den nærmeste p-plads (eller ladestation hvis det er en elbil)... Så tilkalder du den med din smartphone når du igen ønsker at køre og den samler dig op ved døren...

Se, det er jo netop det smarte! Den behøver jo ikke parkere tæt på hvor du skal hen. Den skal bare sætte dig af, og så kan den for så vidt køre hele vejen hjem igen, hvis det skal være.

Hvis det her bliver en success (og det gør det, for det økonomiske potentiale er enormt) så vil det revolutionere vores transport i almindelighed og hele bilsektoren i særdeleshed.

Jeg kan faktisk ikke vente!

  • 4
  • 0

Jeg ville umiddelbart være tilfreds med et nødstop (som det findes i tog).

Hov fejl - jeg nødstopper lige her midt på motorvejen, fordi der kom en fejlopdatering til bilen. Jeg synes nu også det er lidt skræmmende, at der slet ikke er nogen mulighed. Det kunne jo være et lille joystick, som tilgår nogle autonome systemer. Det kan vel ske ting på vejen, som kørecomputeren ikke lige er i stand til at forstå. Ellers er det jo sådan set smart nok med sådan en bil, hvor man kan lave alt mulig andet.

Hvis vi får automatiske eller semiautomatiske biler nok, så kan man også øge hastigheden ved køkørsel. Det burde jo være muligt at køre 100km/t i tæt trafik, hvis der ikke lige hele tiden var nogen der skulle køre 95 og andre der skulle køre 105km/t.

  • 0
  • 0

Samme urealistiske høje tiltro vi har til det utroværdige kontrol apparat der er i dag? Vi ved at det, bla., hyppigt flytter sensor fokus over på radioens knapper i flere sekunder ad gangen.


Og så er der lige de få minusser som du ikke nævner...

  • Hacking
  • Virus
  • Fjernkontrol

Men alt i alt, så mener jeg at en automatisering af bilerne helt klart er en forbedring af trafiksikkerheden... Man skal bare ikke være blind over for de problemer der kan være...

  • 7
  • 2

Foreløbig har jeg ventet 14 måneder på en software opdatering til min indbyggede "GPS mm.", så en talefejl kan rettes og ændringerne på rute 21 og rute 23 har de heller ikke fået med endnu, så jeg venter nok lige på "version 2" før jeg sådan lige springer på en software styret bil.

  • 4
  • 1

Spændende projekt. Det ville være oplagt at indrette med mulighed for f.eks. arbejdsbord og soveplads.

I øvrigt mangler der så vidt jeg ved stadig afklaring af spørgsmålet om hvem der har ansvaret for ulykker/lovovertrædelser som bilen måtte forårsage. Jeg tror at producenten bliver nødt til at tage ansvaret evt. via en forsikringsordning og med forbehold for at der ikke er "pillet" ved bilen.

  • 5
  • 0

Jeg går og drømmer om at man ikke har sin egen bil, men at man når man skal bruge en bil bestiller den til at afhente på et bestemt tidspunkt og kører til destinationen. Hjemturen fungerer på samme måde. Det kræver så at der findes puljer af biler rundt omkring så der aldring er for langt fra puljer til opsamlingsstedet. Så kan der vælges el eller brændstof afhængig af distancen der skal køres.

Disse puljer bliver stillet til rådighed at private firmaer og jeg bruger så en simpel app til at finde den bil der er billigst om som lever op til mine behov på lige præcis den her tur.

Tænk på de muligheder der er for at sige at jeg skal fra a til b på den der formiddag og at jeg er åben for samkørsel. Databaser der så kender alles kørselsbehov kan så i nogle tilfælde etablere samkørsel. En lidt længere køretid er vel ikke så vigtigt hvis man kan læse, arbejde eller sove mens man bliver transporteret.

Jeg drømmer, men det kunne godt lade sig gøre.

  • 14
  • 1

Det her er enden på Taxa branchen.

Jeg tror nærmere det er enden på privatejede biler. Hvis taxaselskaberne kan spare chaufføren væk bliver det pludselig MEGET billigere at have vogne kørende, og med computerstyring allerede fuldt implementeret burde det være forholdsvist simpelt at sørge for at vognene holder hvor der normalt er mest brug for dem.

At en enkelt vogn kan betjene flere personer gennem et taxaselskab vil gøre det billigere at tage taxaen, da den eneste ekstraudgift der er til taxaselskabet ift privatpersonen vil være den ekstra slitage der kommer på bilen, udover selvfølgelig virksomhedsrelaterede skatter og afgifter.

Al den plads der kan spares på P-pladser vil kunne få en enorm betydning, især i større byer, hvor prisen for en kvadratmeter asfalt at holde på kan være enorm.

  • 2
  • 1

Al den plads der kan spares på P-pladser vil kunne få en enorm betydning, især i større byer, hvor prisen for en kvadratmeter asfalt at holde på kan være enorm

Det vil nok også give mest mening i netop større byer. Personlig ville jeg nok være lidt ked af at skulle vente ½ time på at min bestilte vogn fik snøvlet sig ud til Udkantsby, hvor jeg bor, fordi jeg skal ind og hente nogle skruer i Jem og Fix. På det tidspunkt ville jeg jo allerede være hjemme igen.

Men ok - jeg kunne jo sende min drone ind efter skruerne - så sparede jeg også selv køretiden :-)

  • 1
  • 0

Og den gammelkendte fjelmeddelse kan komme til ære og værdighed igen med et lille twist:

Systemet har opdaget en fejl. Luk alle winduer og genstart computeren!

hø,hø

/niels

  • 7
  • 0

Ulempen ved taxa-løsningen er bare at alt mit fritidsudstyr (træningstøj, fiskestang m.m.) skal med ind på kontoret hver eneste dag, da jeg jo ikke ved om jeg lige vil bruge et par timer på vejen hjem fra kontoret... Alternativet er at jeg altid runder mit hjem og ikke har noget skrammel lignende i bilen :)

  • 1
  • 0

Hoooold nu fest, hvor ser den bil ringe ud.. det er muligt den er smart på den tekniske front, men der er sgu da ingen der gider sætte sig ind i noget, der ligner en blanding af Anders Ands bil og Bedstemor Ands.. Nu har design aldrig være Google helt stærke side, meeen, come on!

  • 0
  • 9

mens den stadig kan indbringe en lille skilling. Når google bilen kommer til byen som leje på minut basis, vil der komme mange meget billige biler ud på brugt markedet.

Software update: Det er nok kun kortet der skal opdateres, med mindre en ny type trafikant dukker op i trafikken. Bilen kan helt sikkert transportere sig sikkert rundt i trafikken selv uden kortet og gps informationer.

Jeg glæder mig til at kunne slappe af i bilen, spare mange penge, få nedsat forureningen og få mere plads i byen.

  • 4
  • 0

Det er ikke kun taxaer der bliver berørt. Når først der bliver lavet en lastvogns version, så forsvinder mange chauffør jobs. Hvis jeg lavede lastvogne så ville jeg skynde mig at indgå et samarbejde med google, så mit firma fik mulighed for at tilbyde den chauffør løse lastvogn til kunderne. De 40 kmt i byer kan sikkert hurtigt sættes op når det gælder mere kontrollerede veje som f.eks. motorveje.

  • 0
  • 0

Ende på Taxa - aldrig i livet - onde tunger antyder, at Taxaerhvervet mest lever
af at handle med frikørte biler - ikke for at transportere mennesker.

Ergo - får Googlemobilen ikke stor chance i den brance.

  • 0
  • 0

En surrogat af dig som altid befinder sig på kontoret. Om 100 år er mennesket overflødigt for at verden fungere :o(

  • Hvad gør vi så...
  • 3
  • 0

Du har desværre ikke haft et arbejde de sidste mange mange år grundet robotisering inden for dine kompetencer og har derfor ingen indkomst haft og derfor ikke mulighed for at nyde en ferie.

  • Du er en af de mange millioner af overflødige inden for EU som lever af overlevelsespakken bestående af mad kuponer.
  • 0
  • 0

Jeg håber da de laver bilerne så den ikke opdaterer styresystemet under kørsel... Men venter til de perioder hvor en fejlopdatering ikke vil være katastrofal :)

Lur mig om den ikke skal opdatere noget Java midt i en overhaling af et lastvognstog på motorvejen... ;)

  • 0
  • 1

Med en tophastighed på 40 km/t er bilen perfekt til bykørsel. Men til længere rejser, er hastigheden endnu for lav. Eksempelvis vil det ikke være muligt at krydse storebæltsbroen, da den ikke kan køre hurtigt nok.

Men jeg ser mange muligheder, eks. ældre der ikke længere kan køre bil samt blinde og handicappede, vil alle kunne få stor glæde af, selv at kunne køre rundt. (Og ja, der vil selvsagt være nogen, der ikke vil være i stand til at betjene bilen, men det er et fåtal set i det store billede).

Et andet område hvor en sådan bil er interesant er indenfor delebilsområdet. Delebilsordninger er populære i byerne, her vil man kunne lave en delebilsordning, der for alvor gør det nemt - bestil via smartphone og bil ankommer til afhentning. Ikke noget med at finde delebilen fem blokke væk. Og ikke noget med at kræve kørekort, da bilen kører sig selv.

  • 3
  • 0

@kristian
Det er jo kun en betabil til test af hardware. Der er nok ikke blevet fokuseret på andet end, at den skal have fire hjul og et karrosseri med plads til hardwaren. Eller også skal den minde om en android. Branding er alt jo :)

Jeg glæder mig til det her, og til biler der ikke lukker partikler og støj ud. Det bliver fedt!

Og mon ikke hospitalerne får noget mindre at lave til den tid? Trafikken er suverænt topscorer hvad angår skader og kvæstelser. 200 døde per år og mange flere skader. Tænk på hvor mange mennesker der lever med alvorlige skader og hvad det koster samfundet - og familierne. Det er skisme en sjat. Måske får vi en usexet kedelig trafik, men det har vel alligevel aldrig været meningen, at gorillaer med mere potens end kløgt skulle tyrannisere vejene.

  • 1
  • 0

Og mon ikke hospitalerne får noget mindre at lave til den tid? Trafikken er suverænt topscorer hvad angår skader og kvæstelser.

Har du et link til din kilde?

Selv om det skule være korrekt at trafikken er topscorer (umiddelbart vil jeg mene at hjemmet, herunder køkkenet og "handy-manden" også bidrager væsentligt) har hospitalerne også mange andre kunder end de skadede og kvæstede, nemlig dem med sygdomme. Jeg tvivler derfor på at det er her besparelsen vil ligge.

En helt selvkørende bil (call-bil) kan nemt ændre trafikmønsteret væsentligt som andre debattører er inde på. Hvad det medfører kan vi kun gisne om.

  • 1
  • 0

Spekulere bare lidt på om den kan finde ud af køre ned af min tantes hulvej til gården.
Måske man skal tegne en rute på fladskærmen.
Og om man skal have en speciel app, hvis den kører fast ude på stranden.?

Ellers ja, bus og tog bliver forældet før det nye togforlig når at blive ført ud i livet.

  • 1
  • 0

Jeg har brugt Google Maps som cyklist, og Google kan fint vejlede mig ind på små ukendte stiger. Så hvorfor skulle Google ikke kunne finde vej til din tante? En del er rutevejledning og dertil kommer censorer, der rager højde for de sidste ting.

Jeg skal dog indrømme at jeg tager cyklen i hovedstadsområdet, men er positivt overrasket over de ruter som Google giver mig. De er langt bedre end noget andet.

  • 2
  • 0

Jeg har brugt Google Maps som cyklist, og Google kan fint vejlede mig ind på små ukendte stiger. Så hvorfor skulle Google ikke kunne finde vej til din tante? En del er rutevejledning og dertil kommer censorer, der rager højde for de sidste ting.

Jeg skal dog indrømme at jeg tager cyklen i hovedstadsområdet, men er positivt overrasket over de ruter som Google giver mig. De er langt bedre end noget andet.

  • 0
  • 0

Ja, og så kan man sende bilen ud at køre "søndagsturen", mens man bliver hjemme og foretager sig noget fornuftigt.

  • 2
  • 0

..., men det forekommer rimeligt sikkert, at autonome biler bliver en del af den, fremtiden altså. Og måske er der slet ikke så længe til, nogle (Google bl.a.) mener, at autonome biler kan være kommercielt tilgængelige allerede i 2017(!).

En del forskere og meningsdannere finder, at der er slående argumenter for, at autonome biler vil forandre vores forhold til og opfattelse af biler og mobilitet ganske radikalt - at vi vil bevæge os væk fra den privatejede bil mod noget, der ligner delebilsløsninger. Men også at taxi, kollektiv trafik, flextrafik og individuel transport i stor udstrækning vil smelte sammen, eller at der i hvert fald vil opstå en stor gråzone, hvor disse nu relativt adskilte områder vil komme til at overlappe.

Her er i flæng et par interessante artikler:
http://www.citylab.com/commute/2014/04/wil...
http://www.bbc.com/news/business-26433493

Det australske firma Zoox har nogle ret spændende visioner omkring autonome biler:
http://www.zoox.co/design.html

Der findes masser af information derude om autonome biler, også seriøs forskning. Søg og du skal finde!

  • 3
  • 0

Præcis, især hvis man ikke bare er flere personer om at dele en enkelt bil, men i stedet køber sig ind i en pulje af biler, hvor man bare kan bestille bilen til at samle sig op på et bestemt sted / tidspunkt, så man ikke risikerer at bilen er i brug når man selv mangler en.

Selv på længere ture hvor rækkevidden ikke er stor nok (det er elbiler Google arbejder med, ser det ud til) er der mulighed for at der holder en ny bil ved en ladestation på ruten og venter, så man bare kan skifte når behovet er der.

  • 0
  • 0

Hvis bilen køre galt, hvem har så ansvaret, er det dig som fører ( der ikke har rat eller speeder i bilen ) eller er det bil producenten eller er det dem der har lavet softwaren der styre computeren ???

  • 0
  • 1

Hvis bilen køre galt, hvem har så ansvaret, er det dig som fører ( der ikke har rat eller speeder i bilen ) eller er det bil producenten eller er det dem der har lavet softwaren der styre computeren ???

Det må være producenten af bilen. Forsikringen bliver nok en del af prisen (leje eller eje). Som en anden skrev er google store nok til lave deres eget forsikrings selskab. Bilen vil sandsynligvis være udstyret med kameraer der vil dokumentere hvad der skete hvis en ulykke sker.
Det kunne være en menneske styret bil/motorcykel/knallert/cykel/fodgænger/rulleskøjte køre, eller en autonom bil af andet fabrikat.

  • 1
  • 0

Det må være producenten af bilen. Forsikringen bliver nok en del af prisen (leje eller eje). Som en anden skrev er google store nok til lave deres eget forsikrings selskab. Bilen vil sandsynligvis være udstyret med kameraer der vil dokumentere hvad der skete hvis en ulykke sker.
Det kunne være en menneske styret bil/motorcykel/knallert/cykel/fodgænger/rulleskøjte køre, eller en autonom bil af andet fabrikat.


Jeg tror at det er mest sandsynligt at ejeren/brugeren har en ansvarsforsikring/kaskoforsikring som i dag... Det vil skabe samme sikkerhed som i dag og producenten skal ikke til først at undersøge om ejeren/brugeren har fortaget en ulovlig ændring af systemet, eller har glemt at fortage den seneste sikkerhedsopdatering... Jeg tror heller ikke at forsikringsselskaberne frivilligt vil lukke for den forretning der hedder "bilforsikring"...

Det er ejerens/brugerens ansvar at bilen er i forsvarlig stand (dækslitage, bremseskiver m.m.) og at der f.eks. ikke er sat en mindre nøjagtig sensor på i forhold til den som bilen er leveret med fra fabrikken... For vi skal vel ikke tilbage til et system hvor det er producenten der sætter prisen på reservedele uden mulighed for konkurrence på mekanikerområdet...

  • 0
  • 0

Har måske formulet mig forkert, tænke på i forhold til love, hvis bilen køre galt hvem skyld er det, du kan havde køre måske det meste af en dag så kan sensoren være beskidte eller der kunne være en lille software fejl som gør du måske køre glat en gang per 1 millon kilometer, den type fejl ser vi jo næste hver dag.
Er det føren af bilen ???
Er det ham der produceret bilen, så bliver den sikkert ikke nogensinden lavet. ???
Er det dem der lave softwaren ???
Og hvis hvorfor og hvordan beviser du at det er den ene eller den anden ???

  • 0
  • 1

Har måske formulet mig forkert, tænke på i forhold til love, hvis bilen køre galt hvem skyld er det, du kan havde køre måske det meste af en dag så kan sensoren være beskidte eller der kunne være en lille software fejl som gør du måske køre glat en gang per 1 millon kilometer, den type fejl ser vi jo næste hver dag.
Er det føren af bilen ???
Er det ham der produceret bilen, så bliver den sikkert ikke nogensinden lavet. ???
Er det dem der lave softwaren ???
Og hvis hvorfor og hvordan beviser du at det er den ene eller den anden ???


Som jeg skrev før, min holdning er at det er ejeren/førren af bilen som er ansvarlig for bilens aktuelle tilstand og derfor skal have en lovpligtig ansvarsforsikring som dækker de skader som bilen påføre andre. Ejeren/førren kan så vælge at have en kaskoforsikring som dækker de skader der opstår på bilen selv... (der er her tale om privatejet biler, på samme måde som i dag)

Hvis et specifikt mærke/model har særligt mange uheld, så vil de forskellige forsikringsselskaber nok tage fat om producenten eller sætte prisen op for forsikringer på den pågældende model og ellers må lovgivningen gribe ind og stille specifikke krav.

  • 1
  • 0

Har måske formulet mig forkert, tænke på i forhold til love, hvis bilen køre galt hvem skyld er det, du kan havde køre måske det meste af en dag så kan sensoren være beskidte eller der kunne være en lille software fejl som gør du måske køre glat en gang per 1 millon kilometer, den type fejl ser vi jo næste hver dag.
Er det føren af bilen ???
Er det ham der produceret bilen, så bliver den sikkert ikke nogensinden lavet. ???
Er det dem der lave softwaren ???
Og hvis hvorfor og hvordan beviser du at det er den ene eller den anden ???

Det er da ikke anderledes end i dag.
Hvis en fejl på Metroen er årsag til materiel- eller personskade, hvem er så ansvarlig?
Hvis der er en fejl i en kran på en byggeplads, så den taber en bunke jernplader ned over en person, hvem er så ansvarlig? Jamen, der er jo en mand der styrer den! Det er muligt, men han holder jo ikke selv fast i pladerne med sine hænder. Det gør nogle kæder, som hænger i krogen, som igen hænger på et hejseværk og så videre.
Hvis en kæde knækker så jernpladerne styrter ned, hvem er så ansvarlig? Producenten af kæderne, vel.

Når jeg kører min bil, kunne servostyringen vel også sætte ud så jeg pludselig ikke kunne dreje hjulene. Det kunne resultere i en farlig ravage. Og det behøver jo ikke være min skyld. Hvem er så ansvarlig?
Producenten, går jeg ud fra.

Så hvis en automatisk bil laver ulykker, så er det vel også producenten af bilen, mon ikke?

Jeg kan i hvert fald garantere dig for to ting:
For det første vil en automatisk bil være sikrere at have kørende, både for passagerer og dem uden om bilen. Ellers får den simpelthen ikke lov til at køre på vejene. Det er galt nok som det er i dag, hvor det er mennesker der styrer vognene.
For det andet vil forsikringsselskaberne være lykkelige for at forsikre automatiske køretøjer, netop på grund af det første argument.
Forsikringsselskaber kigger nemlig kun på statistikken, de er ikke overtroisk bange for ny teknologi: Når de ser at automatiske biler sænker ulykkesniveauet til 10% af personførte køretøjer, så er de med på den!

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten