Google-bil skal opsnuse luftforurening i København
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Google-bil skal opsnuse luftforurening i København

Illustration: Bjørn Godske

Googles Streetview-bil skal ud på nye køreture i København, og denne gang er det luftkvaliteten, der skal kortlægges.

I et samarbejdsprojekt mellem Københavns Kommune og Google skal bilen indtil udgangen af 2019 fungere som en kørende målestation, der skal undersøge forureningsniveauet på samtlige veje i hovedstaden. Bilen har i den forbindelse fået installeret udstyr til blandt andet at måle forurening fra ultrafine partikler og sod på gadeniveau.


Professor Roel Vermeulen fra Utrecth Universitet i Holland har været med til at klargøre bilen. Han forklarer, at bilens udstyr kan sammenlignes med det, som findes i de tre stationære målestationer, der allerede er opstillet i København og som også findes i flere andre byer.

»Ved at putte avanceret udstyr i et køretøj bliver vi i stand til at måle forureningsniveauet på hver enkelt gade i stedet for kun at have data fra et par stillestående stationer i byen. På den måde kan der laves et meget detaljeret kort over forureningsniveauet,« siger Roel Vermeulen, professor i miljømæssig epidemiologi.

Illustration: Bjørn Godske

Viden til borgere og byplanlæggere

Forskning har tidligere vist, at der årligt er omkring 550 københavnere, som dør for tidligt på grund af luftforurening, og udgifterne for samfundet vurderes at være omkring 4,5 milliarder kroner årligt.

Ud over ny viden til forskere og byplanlæggere sigter Google efter at gøre data fra projektet bredt tilgængelige, så borgere også kan få gavn af interaktive forureningskort og måleresultater.

»Der er et enormt stort behov fra borgere, forskere og byplanlæggere i forhold til at få hyperlokal data for luftforureningen. Det er ikke nok med tre stationære målestationer. Vi forventer at kunne stille de her detaljerede informationer til rådighed for kommunen, forskere og i sidste ende også befolkningen,« siger Malou Aamund, direktør for Google Danmark.

Illustration: Bjørn Godske
Illustration: Bjørn Godske

Hvordan kommer det helt konkret til at foregå, at borgerne får bedre data i hænderne?

»Det skal vi diskutere med Københavns Kommune, men målet er at offentliggøre data, så man kan se meget præcist, hvor på den enkelte vej, der er mest forurenet. Vi vil give borgerne indsigt og en ligeværdig dialog med myndigheder. Normalt plejer det at være specialister og ekspert, som har adgang til data, men det nye er, at borgerne også skal have det i hænderne til at planlægge renere ruter.«

Teknik- og miljøborgmester i København Ninna Hedeager Olsen (EL) forventer også, at samarbejdet skal komme til gavn for både professionelle og privatpersoner.

»Ved at samarbejde med et af verdens stærkeste tech-firmaer, Google, skubber vi som kommune på for at udvikle nye metoder til at måle byens luftkvalitet. Dette vil bringe København forrest i kampen om at sikre den bedst mulige luftkvalitet og give borgere information, så de eksempelvis kan vælge at cykle ad de mindst forurenede cykelruter,« siger Ninna Hedeager Olsen i en pressemeddelelse.

Foruden København har Googles Air View-projekt kortlagt forureningsniveauer i London og flere steder i USA.

Se professor Ole Hertel fra Aarhus Universtitet fortælle om bilen i videoen.

Emner : Forurening
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Luftmålinger fra bil, hvor borgerne har data-adgang - det lyder som en rigtig god ide, som andre landsdele gerne må tage op. Måler man også på enkeltstoffer udover de mest alm. parametre: partikler, NOx og O3? Og får borgerne indflydelse på ruterne?

Det er nyligt oplyst, at det leukæmi-forbundne stof, benzen, kendt fra benzin, er 'flyttet' fra city luften ud i parcelhuskvartererne og småbyerne. Faldet i city skyldes vist årelang ret effektiv bekæmpelse af stoffer i bilbrændstof og forbrugerprodukter. Til gengæld udleder brændeovnene betragtelige mængder af benzen.

Jeg mener at have set tal på fra 1 mg til 600 mg benzen/kg afbrændt træ. Den sundhedsmæssigt fastsatte grænse for afdampning af benzen til indeklimaet fra forurenede grunde er 0,00013 mg/m3. Der er ingen grænseværdier for samme stof fra brændeovnene, og fortsat ingen afgifter. Med 1-3 kg træ i timen: udregn selv den nødvendige fortynding fra toppen af skorstensrøret og indtil naboen i 10-20 meters afstand.

  • 2
  • 1