Godstogstrafik gennem Sønderjylland genåbnet

En alternativ rute er taget i brug, så godstogstrafikken igen kan køre igennem Sønderjylland. Den vanlige rute via Vamdrup og Vojens blev i torsdags beskadiget over en seks-syv kilometer strækning, da et godstog kørte af sporet, og siden har Skandinaviens godstrafik været afskåret fra Tyskland.

Men nu kører en lille del af godstogene igen.

»Vi har også åbnet en alternativ rute via Bramming, så vi passerer grænsen mellem Tønder og Niebüll, så man den vej kan komme til Hamborg,« siger Peter Svendsen, trafikdirektør i Banedanmark, til Ritzau.

Læs også: Afsporede godsvogne løftes på plads

Men ruten over Bramming kan ikke aflaste problemet i fuld skala: Skinnerne kan ifølge Banedanmark kun tage ti godstog om dagen, og de må kun være 420 meter lange, selvom de plejer at være op imod 750 meter. Så der er stadig et godt stykke op til de 36 godstog, der normalt passerer Vojens-Vamdrup dagligt.

Scandlines tager også lidt ekstra gods med fra Trelleborg for at lette trykket på den ødelagte passage, og ligeså er et center i Padborg, hvor gods kan komme fra tog til lastbiler og omvendt, taget mere i brug.

Passagerer må stadig en omvej

De ødelagte sveller mellem Vojens og Vamdrup betyder også, at 3.500 passagerer dagligt må tage bussen og dermed øge rejsetiden med en faktor fire, og det må de blive ved med på endnu ubestemt tid.

»Vi ved endnu ikke, hvor lang tid der går, før vi kan åbne strækningen, men svaret kommer i løbet af ugen,« siger Peter Svendsen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

For biler der er der flere alternatvier en for jernbanen. For jernbanen kan jo ALDRIG gå i stykker eller blive ramt af reparationer.....som vi nu har set i nordjylland, broen fra sjælland til lolland og senest i sønderjylland.

Hbvad med om politikerne, så til at få elektricificeret hele jernbanenettet og fik genåbnet Tinglev-Tønder samt Thisted-Nørresundby. Sådan at der fandtes alternativer inden for landets grænser i tilfælde af lukning af strækninger pågrund af reparationer eller uheld!

Havde det været den sønderjyske motorvej havde de straks vedtaget at der skulle laves en ny motorvej fra Esbjerg til Tønder. Men nu er det BARE jernbanen, så må man bare vente til det er lavet :S

  • 0
  • 0

@ Jørgen Rasmussen

Hbvad med om politikerne, så til at få elektricificeret hele jernbanenettet og fik genåbnet Tinglev-Tønder samt Thisted-Nørresundby.

Hvad med et reality-check? Hvad vej er jernbanegodstrafikken gået de sidste 50 år? Hvordan er rentabiliteten ved at renovere 2 sidestrækninger for godstrafik, der har været lukket de sidste 30-40 år?

Selvfølgelig hvis Staten havde en oliekilde og uanede af milioner af milliarder, kunne man jo godt virkeliggøre dine våde drømme ....

Pengene er da langt bedre brugt til dobbelt spor Padborg-grænsen samt Vojens-Lunderskov ...

  • 0
  • 0

Tja, og så skal næste alle passager på Både Vamdrup-Vojens og Ribe-Tønder nu køre med busser..

fra www.Arriva.dk Der kører indtil på fredag kun ét dagligt passagertog mellem Ribe og Tønder. Strækningen bliver i stedet benyttet til godstransport.

Fredagens togafsporing ved Farris mellem Vojens og Lunderskov får nu også konsekvenser for togdriften på Tønderbanen mellem Esbjerg og Tønder. Godstogene, der normalt kører via Vojens, bliver fra tirsdag 4. december til fredag 7. december omdirigeret til Tønderbanen, og det betyder aflysning af næsten alle tog mellem Ribe og Tønder.

De eneste tog, der kører på hele strækningen mellem Esbjerg og Tønder, er afgangen klokken 6.09 fra Tønder og afgangen klokken 6.27 fra Esbjerg.

Halvdelen af togene mellem Ribe og Esbjerg er også aflyst.

De aflyste tog bliver erstattet af busser.

Togtrafikken mellem Tønder og Niebüll kører normalt.

Lad os få dobbelt spor Bramming-Niebüll først, så kan den bane hånter trafikken når der skal bygges dobbelt spor mellem Vamdrup og Vojens.

  • 0
  • 0

Lad os få dobbelt spor Bramming-Niebüll først, så kan den bane hånter trafikken når der skal bygges dobbelt spor mellem Vamdrup og Vojens.

Man kunne i hvert fald sørge for, at der var krydsningsmuligheder for godstog af max. længde på Tønder-Bramming (afhængig af tilladte toglængder/-vægt syd for grænsen), og måske også en form for togkontrolsystem, hvilket kunne give en god kapacitet i reserve, når uheldet er ude som nu. Tønder-Bramming har så dårlig kapacitet, at det næsten er en joke for en grænseoverskridende strækning. Fx. er der kun de to perronspor tilbage på Tønder Station - alle opstillings- og godsspor er spærret.

Mvh. MM

  • 0
  • 0

Karsten Du mangler vidst selv et realaty tjek, for det er vedtaget at der bliver brugt penge på at elektrificere strækningen fra Lunderskov til Esbjerg OG at der bliver lavet dobbeltspor igennem sønderjylland. MEN der mangler en alternativ rute hvis der som iøjeblikket sker et uheld der lukker en strækning. Tinglev-Tønder bør genetableres og jernbanenettet over hele landet bør elektrificeres. For det vil også gøre det lettere, at købe moderne hyldevare producerede togsæt.

  • 0
  • 0

@ Jørgen Rasmussen

MEN der mangler en alternativ rute hvis der som iøjeblikket sker et uheld der lukker en strækning. Tinglev-Tønder bør genetableres og jernbanenettet over hele landet bør elektrificeres. For det vil også gøre det lettere, at købe moderne hyldevare producerede togsæt.

Lige nøjagtig disse linjer råber på et reality-check ....

Der er lige blevet godkendt en finanslov med et underskud på 35 milliarder ... Jeg synes det er rigelig med de år jeg har tilbage på arbejdsmarkedet. Mine børn og jeg vil blive ramt på et eller tidspunkt af underskudene..

Hvor er det lige du finder milliarder til at genåbne nedlagte strækninger samt udbygge andre strækninger ?

Indkøbet af elektriske togsæt og lokomotiver afhænger ikke af, at man har 112% backup !

Jeg tror etaten og samfundet ville foretrække elektrificering af Aalborg-Aarhus og Vejle-Herning mange gange før en genåbning af Tønder-Tinglev

  • 0
  • 0

MEN der mangler en alternativ rute hvis der som iøjeblikket sker et uheld der lukker en strækning. Tinglev-Tønder bør genetableres og jernbanenettet over hele landet bør elektrificeres.

Lige den strækning er der jo så alternativer til.. nemlig Skanderborg-Skjern nok bilver der langt fra Fyn til Esbjerg den vej, men der kan Vejle-Herning jo også tages i brug.

At der mangler strøm på det hele kan vi ikke være uenige om :-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten