Banearbejdere ved Ejby Station fik sig lidt af en overraskelse, da et svensk godstog på vej hjem fra Krefeld i Tyskland buldrede forbi med næsten 100 km/t i januar sidste år.
Den første godsvogn efter lokomotivet ‘hoppede voldsomt’, skriver Havarikommissionen i en redegørelse af en hændelse, der ifølge kommissionens kunne have udviklet sig til en alvorlig ulykke.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Håber ikke at det er den fulde sandhed? De må have kontakt til et sted, som kan gå videre med oplysningerne?
Du kan altid ringe 112, som videregiver oplysningerne til fjernstyringen af jernbanen.
Det var godt nok i m-e-g-e-t gamle dage, der var folk ved sporskifterne, der holdt øje med passerende tog. Da jeg startede ved banen i 70'erne var der ikke noget af den slags.
Personer, der har arbejde ved banen, har kontaktmulighed (mobiltelefon er det mest nu om dage) til en trafikstyringsmedarbejder, som kan advare toget over radio.
Hvis lokomotivføreren ikke kan føle at der er noget så galt med den første vogn bagved lokomotivet, så er der jo ingen chance for at opdage det endnu længere tilbage i toget.
Så måske hver vogn skulle udstyres med et accelerometer som måler vedvarende uregelmæssigheder?
I gamle dage var det personalet ved sporskifter som hold øje med de passerende tog, men når alt er automatiseret så skal man også automatisere den opgave.
Banearbejderne havde kun mulighed for at advare ham, fordi godstoget fra det svenske firma Hectorrail ved et tilfælde blev kaldt til standsning på stationen på grund af en teknisk fejl i et signalanlæg.
Håber ikke at det er den fulde sandhed? De må have kontakt til et sted, som kan gå videre med oplysningerne?