Godstog kørte knap to kilometer over Fyn med flækket hjul

Plus19. januar kl. 15:314
Godstog kørte knap to kilometer over Fyn med flækket hjul
40 procent af løbefladen på et af hjulene var væk, da godstoget blev standset. Illustration: Havarikommissionen.
Under andre omstændigheder kunne skader på svensk godstog have ført til en alvorlig ulykke, konkluderer Havarikommissionen.
Artiklen er ældre end 30 dage

Banearbejdere ved Ejby Station fik sig lidt af en overraskelse, da et svensk godstog på vej hjem fra Krefeld i Tyskland buldrede forbi med næsten 100 km/t i januar sidste år.

Den første godsvogn efter lokomotivet ‘hoppede voldsomt’, skriver Havarikommissionen i en redegørelse af en hændelse, der ifølge kommissionens kunne have udviklet sig til en alvorlig ulykke.

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
4 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
22. januar kl. 11:55

Det var godt nok i m-e-g-e-t gamle dage, der var folk ved sporskifterne, der holdt øje med passerende tog. Da jeg startede ved banen i 70'erne var der ikke noget af den slags.

Personer, der har arbejde ved banen, har kontaktmulighed (mobiltelefon er det mest nu om dage) til en trafikstyringsmedarbejder, som kan advare toget over radio.

2
22. januar kl. 11:32

Hvis lokomotivføreren ikke kan føle at der er noget så galt med den første vogn bagved lokomotivet, så er der jo ingen chance for at opdage det endnu længere tilbage i toget.

Så måske hver vogn skulle udstyres med et accelerometer som måler vedvarende uregelmæssigheder?

I gamle dage var det personalet ved sporskifter som hold øje med de passerende tog, men når alt er automatiseret så skal man også automatisere den opgave.

1
20. januar kl. 09:41

Banearbejderne havde kun mulighed for at advare ham, fordi godstoget fra det svenske firma Hectorrail ved et tilfælde blev kaldt til standsning på stationen på grund af en teknisk fejl i et signalanlæg.

Håber ikke at det er den fulde sandhed? De må have kontakt til et sted, som kan gå videre med oplysningerne?