GM kalder alle elektriske Chevy Bolt-modeller tilbage

Chevy Bolt-model fra 2019. Illustration: Chevrolet

GM (General Motors) alle modeller af elbilen Chevy Bolt, efter at NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har advaret om en fabrikationsfejl i batterierne i alle fuldt-elektriske modeller produceret siden 2017.

Defekten kan føre til, at batterierne, produceret af LG, kan bryde i brand, og ejere af en Chevy Bolt anbefales at parkere deres biler udendørs og forsøge at holde batteriet på eller under 90 procent opladning. Det skriver det internationale medie Interesting Engineering.

Det er ikke første gang, Bolt-modellen er blevet tilbagekaldt. I november sidste år selvantændte fem biler uden nogen umiddelbar ekstern årsag, som f.eks. et færdselsuheld, og man tilbagekaldte en portion biler. Efter at have undersøgt de specifikke tilfælde tilbagekaldte bilfabrikanten i sidste måned på ny et parti biler og kunne i samme ombæring indsnævre problemet til et par fabrikationsdefekter, der kan ske på samme tid.

Disse fejl inkluderede en foldet separator og en overrevet anode, der tilsammen udgjorde muligheden for en elektrisk kortslutning. I skrivende stund har firmaet identificeret ti brande, der delvist eller fuldkomment var forårsaget af defekte batterier.

Det tredje og seneste parti tilbagekaldte biler er 73.000 Bolt-modeller fremstillet fra 2019 til 2022, hvilket får det totale antal af tilbagekaldte biler op på 142.000, hvoraf mere end 100.000 er solgt i USA. GM anslår, at de første tilbagekaldelser vil koste firmaet 800 millioner dollars (5 milliarder kroner), mens den seneste kommer til at tilføje en milliard dollars (6,3 milliarder kroner) til det beløb.

GM har tænkt sig at søge erstatning fra LG for de defekte batterier, men for at fikse problemet, vil bilfabrikanten udskifte batteriet i alle bilerne.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Samme batteri findes i de Hyundai Kona / Ioniq som også er blevet tilbagekaldt. I DK har man ind til videre bare fået at vide at man ikke må lade den til mere end 90%

  • 3
  • 0

Der har vaeret masser af meget stoerre tilbagekald af biler. Dette er ikke en EV historie men en kvalitetskontrol historie Ford Motor Company: 21 million (1981) Ford Motor Company: 9 million (2004) Toyota: 9 million (2009-10) Ford Motor Company: 7 million (1996) General Motors: 7 million (1971) Toyota: 5 million (2015) Honda: 3 million (2015) General Motors: 9 million (2014) General Motors: 4 million (1981) Chrysler: 8 million (2018) Kilde:https://www.startrescue.co.uk/news/top-10/...

  • 3
  • 2

Dette er ikke en EV historie men en kvalitetskontrol historie

Tilbagekaldelser af et meget stort antal biler er set før, som Claus Becker dokumenterer. Men udskiftning af store batteripakker kan med 100 % sikkerhed KUN forekomme på el-biler, så det ER med 100 % sikkerhed en decideret EV historie. Alle elbil producenter er meget fokuseret på kvaliteten af batteripakken, for alle ved at det er en kritisk komponent, hvor en lille fejl, i en enkelt battericelle, kan forårsage en dominoeffekt, som kan risikere at påvirke hele batteripakken. Et andet forhold er at battericeller slides og nedbrydes. Det er ikke muligt på forhånd at forudse om en bestemt type af battericeller har A) en indbygget svaghed, som gør at cellen fejler efter kun få års drift. Eller B) om fejlraten er væsentlig større end normalt. GM har sikkert erkendt at begge forhold A) + B) er et problem for den aktuelle batteripakke. Dette har ført til den alvorlige erkendelse af at HELE batteripakken skal udskiftes i ALLE biler. Dette bliver en tilbagekaldelse som er VÆSENTLIGT dyrere pr bil, i forhold til udskiftning af et antal airbags, som det gælder flere af de hændelser som Clauc Becker refererer til.

  • 1
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten