Glycerin er ikke nok: Aarhus Letbane overvejer ioniseret olie og ombygning af tog

PLUS.
Kulden har sammen med høj luftfugtighed været hård ved den skinnebårne del af den kollektive trafik i Aarhus. Men letbaneoperatøren har flere ideer til, hvordan letbanedriften kan sikres mod rimtåge og is. Illustration: Jens Hesse / Chili Foto / Aarhus Letbane

Høj luftfugtighed og lave temperaturer har igen og igen stoppet Aarhus Letbane. Nu overvejer operatøren at anvende ioniseret olie og ombygge pantografer og tog, så de kan smelte isen på køreledningerne.

Det er ikke den første rim på sporet, der får letbanetogene i Aarhus til at gå i stå. Men det gør rimfrost på køreledningerne til gengæld. Tre gange i januar er togdriften blevet sat i stå, fordi der er
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.