Global opvarmning øger risikoen for skibbrud i Nordatlanten
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Global opvarmning øger risikoen for skibbrud i Nordatlanten

Her er et krabbefiskefartøj fanget i havisen ud for Newfoundlands kyst i juni 2017. Illustration: David G. Barber

Lige nu sidder passagerskibet M/S Sarfaq Ittuk på femte dag fast i isen i Torsukattak i det sydlige Grønland. Hverken skib eller mennesker om bord er i fare, oplyser Forsvarets Arktisk Kommando. Og man forventer, at vindretningen ændrer sig onsdag, så isen åbner sig, og skibet kan fortsætte sejladen.

Det sker fra tid til anden, at skibe sidder fast i isen, men i fremtiden kan det blive en stadig hyppigere hændelse. For den globale opvarmning har en ny og hidtil ukendt kedelig effekt på havisen i Arktis:

Når havisen bryder op tidligere om foråret på grund af stigende temperaturer, der gør den tyndere om vinteren og mere skrøbelig, så den kan drive langt væk.

Sidste år i maj og juni truede havis dannet nord for Grønland sejladsen op til 3000 km væk, nede omkring Newfoundland i Canada.

Derfor bad den canadiske kystvagt forskningsskibet Amundsen, der også er udrustet som isbryder, afbryde sin videnskabelige ekspedition. I stedet måtte Amundsen eskortere færger ud i åbent farvand og deltage i eftersøgning og redning af andre skibe – blandt andet handelsskibe og fiskefartøjer – der var fanget i isen, som blokerede sejlrenden helt atypisk for årstiden.

Isen overraskede mange skibe, og den op til otte meter tykke havis flænsede også skrog, så nogle skibe sank, skriver American Geophysical Union.

Det vil ske igen

Situationen sidste år vil gentage sig på grund af det varmere klima, hvor isen bliver mere mobil. Det gælder især en fremtid, hvor man forventer, at Arktis bliver isfri om sommeren.

Læs også: Dansk forskning viser, hvorfor olieforurening er katastrofal i Arktis

Det forudser forskere fra blandt andet University of Manitoba i Winnipeg i Canada, der var ombord på Amundsen, og som har undersøgt isen.

Forskerne har både benyttet droner til at følge isens bevægelser og støttet sig til satellitdata for at se, hvordan isen havde bevæget sig, inden den lå i sejlrenden. Endelig har man taget prøver af isens tykkelse, temperatur og saltholdighed.

Ud fra det tyder alt på, at isen kommer fra Lincolnhavet nord for Grønland, mere end 3000 km væk, oplyser klimaforsker og ekspert i arktiske forhold David Barber fra University of Manitoba.

Naturlige isdæmninger kunne ikke modstå presset

Nordatlanten er naturligvis vant til havis om vinteren. Men isen plejer at være smeltet, når man når maj. I fjor var sejlrenderne derimod pakket med op til otte meter tyk havis.

Læs også: Grønlandske isalger sætter verdensrekord: Gror stort set uden lys

Forklaringen var, at isen normalt danner en form for naturlige dæmninger i de smalle arktiske kanaler om vinteren, som forhindrer havisen nord fra i at drive mod syd. Men man så i 2007, at dæmningerne ikke kunne holde havisen tilbage, og nu mener man, at det samme skete i 2017.

Situationen ser ikke ud til at gentage sig i år. Men for en sikkerheds skyld har forskerne opfordret den canadiske kystvagt til at sikre sig, at den har adgang til mere end bare én isbryder i maj og juni.

Forskningsresultatet er offentliggjort i tidsskriftet Geophysical Research Letters.

Billedet er taget fra en drone, og viser forskere fra forskningsskibet Amundsen i gang med at undersøge havisen. Illustration: David G. Barber
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man mener at det som skete i 2007 (at havisen dannede dæmninger som forhindrede arktisk havis i at drive ind i skibsruter) også skete i 2017.

Der da et helt utilstrækkeligt grundlag for en konklusion som artiklens.

F. eks. var 2012 jo et ekstremt varmt år hvor der virkelig blev smeltet is. Hvorfor skete det så ikke i det år?

Er man ude efter forskningsmidler for at undersøge en "mulig" effekt, som ingen kan se behovet for på grundlag af så få data/?

  • 7
  • 1

Ja, og lige nu sidder der et turistskib fast i havisen, og har gjort det nogle dage.
Altså hvordan hænger det sammen med klimaændringerne?

Der er et forklaringsproblem! - der er for meget religion inde over!
- jeg ved godt at jorden altid har haft klimaændringer. Vikingerne befolkede Grønland, der var nogle tusinde boende i mange år (omkring år 1000 og ca. 500 år frem, det var Erik Den Røde der startede det, de havde bygder o.a.)- de dyrkede korn, holdt kvæg, og sejlede rundt på deres skibe. - Og isbjørnene overlevede disse hundrede af år:
http://www.aerenlund.dk/helte/erik_den_rod...

  • Så kom der en lille istid, og så måtte de ca. 5000 der boede deroppe, trække sig ud af Grønland over nogle år, livet blev umuligt at leve.

Nej, der er for meget religion inde over, IPCC folkene prøver hele tiden at "holde gryden i kog".
- Og det eneste der vil batte på den menneskeskabte indvirkning, er at vi ikke bliver flere mennesker på jorden end vi er i øjeblikket. Altså , vi SKAL nedbringe fertiliteten!

  • 6
  • 5

Og så er der lige det som IPCC folkene ikke vil snakke om:

Flyforurening

Et passagerfly fra København til f.eks. USA og tilbage igen, bruger rigtig meget brændstof. Brændstoffet svarer til en let udgave af dieselolie, og denne olie brændes af i det øverste luftlag, og uden partikelfilter eller andet, altså en betydelig dårligere udledning end en nyere benzinbil.

Hvis vi beregner ud fra artiklen skrevet af ”Spørg Piloten”:

https://spoerg-piloten.dk/hvor-meget-benzi...

så vil 4 personer have et forbrug på 7 Km/l. Der er 6.200 km til New York herfra, så retur er det 12.400 km. Dette giver et forbrug på 1.771 liter.
Hvis dette forbrug omsættes til en bil, der kører 20 km. på literen, vil denne kunne køre ca. 35.000 km! – altså et årsforbrug. Så det ville være bedre at blive hjemme, hvis man nu går op i CO2 forureningen!

Så er der jo familier, der tager på en udenlands fly tur flere gange om året! Hvis familien flyver længere væk, f.eks. til Thailand, så er forbruget meget større.

Forureningen i denne del af atmosfæren er alvorlig, og har mange steder givet mange flere skyformationer, lige fra San Francisco til andre storbyer. Og har vel at mærke gjort det, inden CO2 diskussionen opstod

Lufthavne udvides over hele verden, nogle helt ekstremt. Antallet af passagerer bliver større og større. I Dubai og Beijing blev der sidste år f.eks. fløjet ca. 90 millioner passagerer ind og ud af hver af de to lufthavne. Her i Europa har vi også en voldsom stigning i antallet af passagerer! Men ingen, absolut ingen IPCC folk taler om det, fordi de jo selv bruger flyene meget!

Nej, det er vigtigere at snakke om, at folk ikke må køre så meget i bil!

  • 2
  • 3

Ja, det er jo helt i tråd med det man kan se af data på Climate4you.com, hvor netop opvarmningen i den første halvdel af det 20århundrede er lige så stor som den vi oplevede fra 1980. Samt den afkøling der fandt steddraca 1950 til 1980.

"Hockey stik Mann" var jo en af de ideologiske bannerførere. Som jo med denne artikel fra DTU Space står afsløret som det han er ned resten af slænget, med en parafrase taget fraTrump som "little hockey stick man".
.

  • 2
  • 3

Hvis dette forbrug omsættes til en bil, der kører 20 km. på literen, vil denne kunne køre ca. 35.000 km! – altså et årsforbrug. Så det ville være bedre at blive hjemme, hvis man nu går op i CO2 forureningen!

Men nu udleder en bil motor og en flymotor overhovedet ikke det samme mængde forurening pr km, så den sammenligning giver ingen mening overhovedet..
Desuden har IPPC lavet mange rapporter og analyser af dette *1) , som du jo kunne læse inden du (igen) skriver udokumenterede påstande om fly.
Fly står - stadig- for en meget lille del af den samlede CO2 udledning i verden sammenlignet med biler. Så det giver rigtig god mening ud fra et globalt perspektiv at fokusere mere på biler end fly. (og mere på tung vej-transport end let, osv osv.).

*1 http://www.ipcc.ch/ipccreports/sres/aviati...

  • 3
  • 2

Ja rapporten viser endda at CO2 ikke kan være årsag til nogetsomhelst. Opvarmningen 1920-1950 var lige så stor i dale og egne der ikke er direkte udsat for vinde fra havene og dermed støj fra havenes temperaturændringer - som den opvarmning man ser nu. Vel at mærke med stor tilførsel af CO2 til atmosfæren siden 1950 erne. CO2 har altså ingen effekt i disse områder, så CO2 teorien kan vist hermed lægges død.
Et andet interessant bidrag fra artiklen er dets redegørelse for hvordan man har fortolket og brugt temperatur data i de temperatur serier man normalt taler om. Flere mekanismer har gjort det næsten umuligt for forskere at se de rå data og gennemskue den måde man har udvalgt tidsserier på.

  • 1
  • 3

Lars Mathisson. - Tja, jeg har blot brugt dataene fra en pilot, som beskrevet på hjemmesiden.
Og udledningen fra fly er stigende, og de har ingen partikelfiltre, så de partrikelforurener meget.

Og flytrafikken er stærkt stigende, biler bliver mere og mere "rene", og der er en udvikling i gang med el-biler, som vi kun lige ser begyndelsen på.

Men, rigtigt mange danskere o.a. tager på lange flyture med familien, så de kan sidde i Langbortistan med en drinks, og fortælle andre, at de sparer meget på benzinen, idet de ikke kører så meget i bil!
- Men når de så er kommet hjem, så svarer deres flytur til et helt års forbrug af brændstof, som brændes af i stratosfæren, men CO2 og masser af partikler som resultat!!

  • 1
  • 2

Tja, jeg har blot brugt dataene fra en pilot, som beskrevet på hjemmesiden.
Og udledningen fra fly er stigende, og de har ingen partikelfiltre, så de partrikelforurener meget.


Hvor har du så data fra bilerne fra? Den lokale taxachauffør ??
Pointen er at en masse kloge hoveder fra IPPC (og iøvrigt også ICAO) har regnet en helt masse på de her ting, også at trafikken er stigende. Det står alt sammen i den rapport jeg linkede til som jeg synes du skal læse. Der står en masse god og saglig data i dem.

  • 1
  • 1