Glatte skinner gør togbremsning kompliceret

Fredag morgen kørte et S-tog gennem en stopbom på Hillerød Station. Årsagen var, at der ikke kom såkaldt bremsesand ud på skinnerne, som var fedtede på grund af støvregn. Det viste sig senere, at sandfunktionen ikke virkede på 44 ud af 58 nye S-tog.

»Det er klart, at når lokomotivføreren regner med, at der er bremsesand – og der så ikke kommer den rette mængde, så kan han få problemer. I Hillerød har føreren gjort, hvad han skulle,« siger civilingeniør Joakim Haulrik, der er teknikchef i DSB S-tog.

Hvor meget dårligere, bremseevnen bliver uden sand ved en given hastighed, kan ikke beregnes, forklarer Joakim Haulrik med henvisning til alle de ubekendte faktorer.

Det afhænger nemlig helt af, hvad der ligger på skinnerne. Er det blade, støvregn, sne eller is? Og hvor tykt er laget? Gennembrydes det eller glider hjulene ovenpå? Man kender altså ikke den præcise friktion mellem skinner og hjul.

»Det er umuligt at regne ud. Og det indgår ikke i bremseberegningen, men man smider selvfølgelig sandet på for at bremse bedre. Toget vil så ved hjælp af computeren gøre alt for at bremse på en måde, så decelerationen passer til det valgte trin,« fastslår han.

Sådan virker S-togsbremserne

DSB's nye S-tog har otte faste bremsetrin. Hvert trin svarer til en deceleration på X m/s