Glatte skinner får DSB til at droppe IC4-stop i Odense

Fra oktober til november kører Banedanmark med løvfaldstroljer, som med et vandspuletryk på 500 bar skal holde nedfaldne blade fra skinnerne. Illustration: Peter Elmholt

Fra i dag og indtil 30. november stopper IC4-togene ikke i Odense, når de passerer byen på fire daglige afgange mellem København og Aarhus.

Det er blevet løvfaldstid, og skinnerne kan være glatte. Togene må derfor kun køre 140 km/h, hvilket betyder, at der kun bliver plads i køreplanen til et enkelt stop på Fyn, i Nyborg.

IC4-togenes bremsesystem kan ikke sikre, at togene standser, når skinnerne er meget glatte. Det konkluderede Havarikommissionen for en måned siden i en rapport, som kom i kølvandet på en hændelse, hvor et IC4 ikke kunne bringes til standsning og nær havde torpederet et godstog. Trafikstyrelsen besluttede derfor, at togene kun må køre 140 km/h i løvfaldsperioden, hvor bladene falder af træerne.

Læs også: Havarikommission: IC4-bremser virker, som de skal - men det er ikke godt nok

Den ændrede køreplan betyder, at IC4 på fire daglige afgange fra mandag til fredag må køre tidligere og samtidig undlade stop i Odense. Det drejer sig om to morgenafgange fra København og to afgange om eftermiddagen fra Aarhus. Se de ændrede afgangstider her.

DSB indsatte i december sidste år enkeltkørende IC4-tog på strækningen mellem Aarhus og København, og i midten af august begyndte man for første gang i to år at køre med sammenkoblede tog på strækningen igen.

Læs også: IC4 bryder sammen 12 gange så ofte som IC3

I perioden fra oktober til november opererer Banedanmark med de såkaldte løvfaldstroljer. De specielle køretøjer spuler skinnerne med varmt vand for at holde dem fri for nedfaldne blade. Løvfald er specielt farligt, fordi de visne blade danner en yderst glat overflade på skinnerne, hvis de får lov til at blive liggende.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kan de så ikke stoppe i Marslev i stedet for? Der er nemlig åbent og ingen løvfældende træer i nærheden?

  • 0
  • 0

Står der noget i timeplanen om at afskaffe løvfaldstiden ? Eller - overdækkede jernbanespor ? - fældning af alle træer og buske langs banen ? - færre tog på banen så der er plads til at bremse ?

Men det er da klart at Vejlefjord-broen skal bygges, der er jo ingen træer og så bliver udsigten flot.

  • 0
  • 0

Kan de så ikke stoppe i Marslev i stedet for? Der er nemlig åbent og ingen løvfældende træer i nærheden?

LOL :-)

Ja, man kan jo lige så godt se det fra den humoristiske side. Ved ingen af de rapporterede hændelser var det specielt glat; så fejlen forekommer beviseligt også på normale skinner; men det er bare helt uoverskueligt at erkende det og tage hele IC4 flåden ud, indtil man har lavet et ordentligt bremsesystem, hvor man bl.a. ikke behøver at koble en aksel ud og dermed reducere bremsekraften yderligere. I stedet prøver man bare at bilde offentligheden ind, at problemet kun eksisterer på glatte skinner, ændrer lidt i køreplanen i et par måneder og håber det bedste.

Tag nu ét eller to togsæt ud - der er jo rigelig at tage af. Få dem til at virke perfekt og sikkert i samarbejde med dansk industri og de godkendende myndigheder, og modificer så de andre tog ligeså, så denne groteske farce kan få en nogenlunde lykkelig slutning.

  • 0
  • 0

IC4 = tog der kører men stopper ikke.... det kan man så tænke lidt over....

  • 0
  • 0

Jeg var ikke klar over at DSB's fornemste opgave var at flytte tog imellem stationer, så hurtigt som muligt. Jeg troede i min naivitet det galt om at flytte personer imellem stationer.

  • 0
  • 0

Jeg må have mig bogen "tog for dummies", for jeg fatter simpelthen ikke at man har drevet tog i mere end 125 år og stadig har massive problemer med løvfald, information, billethåndtering, renovering af skinner, kabeltyveri mm., som betyder at flere tusinde mennesker hver dag rammes af forsinkelser og aflyste afgange. Kan man dog ikke lave dette vanvittige DSB/Banedanmark system mere effektivt? Kan man ikke lære lidt af sine fejl og gøre systemet bare lidt bedre? Jeg ved godt at dette er et isoleret IC4 tilfælde, men det er jo helt til grin at et tog ikke kan bremse! - det er måske den mest elementære funktion i et tog, sammen med evnen til at kunne accelerere. Famne godt jeg har en bil!

  • 0
  • 0

Men hvorfor skal det gå ud over Odense, her er trods alt flere rejsende end Nyborg. Og nu hvor Søren Eriksen ikke længere pendler til/fra Nyborg, så er der vel ingen grund til at det er den, der får IC-stop fremfor Odense.

I øvrigt: da toget kører nonstop KH-Århus uden stop lå belægningen på under 40 pct. Så begyndte toget at holde i Nyborg, Odense og Vejle og så steg det til 60 pct.

Spændt på hvor lavt belægningen ender når Superlynet skal køre? Mon toget kan tjene sig selv hjem ved at undlade at samle flk op undervejs på ruten?

Hvad siger djøf'erne til denne genilae form for driftsøkonomi?

  • 0
  • 0

Jo det er ved Odense Havn H. I. Hansen har sin ophugger virksomhed.

Men havnebanen som i sin tid gav sporforbindelse fra den store verden og direkte ind på H.I.Hansens virksomheds område, er blevet nedlagt, sporene er pillet op og en bygning er opført midt på det tidligere tracé for at sikre at den ikke bliver genetableret.

Vi skulle jo nødigt have gods over på bane i Danmark.

  • 0
  • 0

Jeg må have mig bogen "tog for dummies", for jeg fatter simpelthen ikke at man har drevet tog i mere end 125 år og stadig har massive problemer med løvfald, information, billethåndtering, renovering af skinner....

Der er intet at forstå Jacob, da du ser røgsignaler om manglende evner - regeringen + DSB. Tæl i stedet bunken af dårlige undskyldninger, og så vil du se, at man anklager 'det', 'systemet', teknik etc.

Vejrliget, efterår med løvfald, glatte skinner, elendige bremser, it- eller informationssystem etc. kan ikke tale, så det får skylden.

Regering (Lykketoft) beslutter at stoppe elektrificering (1. tåbelighed), og bestiller unikke diseltog (2. tåbelighed) hos AnsaldoBreda i Italien (3. tåbelighed). Får tog der ikke du'r, og ingen vil indrømme 3 fadæser i rad. Det er da ligetil at forstå.

  • 0
  • 0

Kan man dog ikke lave dette vanvittige DSB/Banedanmark system mere effektivt? Kan man ikke lære lidt af sine fejl og gøre systemet bare lidt bedre?

Jeg har en teori om, at DSB i virkeligheden fungerer som en slags "Danmarks CIA", og at formålet ikke er at købe tog, men at lave forretninger til Italien, der så videredistribuerer penge og venskab til f.eks. Libyens Gaddafi. Dermed siger det sig selv, at det ikke betaler sig, at gøre DSB effektivt. Det har ingen interesse i. Husker da vi solgte IC3 tog til Israel. Dengang, var det også storpolitik, og gensidige handelsaftaler.

  • 0
  • 0

Nedlæg strakt Odense, det bliver billigere end at opgradere de italienske IC4-tog til også at kunne bremse. En luksus jeg anser for overflødig.

Odense Marcipan er alligevel lige brændt ned og H. C. Andersen er død. Ingen vil savne Odense.

Når et IC4-tog ENDELIG er kommet til at køre, så må intet stoppe det. Husk på, at der er meget kort tid mellem tekniske nedbrud på IC4-togene. Så skal Danmarks tredje største by ikke stå i vejen.

I stedet for at stoppe i Odense, kunne man overveje blot at koble et togsæt fra i Odense mens toget stadig er i fart, mens resten af toget fortsætte. Nå nej, IC4 kan jo heller ikke finde ud af at koble til og fra.

  • 0
  • 0

Hov hov, vi har fået flere passagere på banen og der køres til tiden og uden nedbrud (ihvertfald intet at snakke om) :) Måske VLTJ skulle overtage DSB, så de kan få det til at køre :)

  • 0
  • 0

Jeg har hört at Scandlines overvejer samme strategi på Rödby-Puttgarten. I tilfälde af isvinter, skal Puttgarten springes over.

Frank Aaen fra Enhedslisten har også väret ude og påstå, at det slet ikke var USA som bragte den förste mand til månen og tilbage igen. Det var Sovietunionen, de sprang bare månen over.

  • 0
  • 0

Det handler vel bare om et planlagt nedbrud i Odense, så passagerer skifte tog der. De andre tog kører jo ikke til tiden alligevel. Jeg hørte rygter om en DSB chef som bor i Nyborg, som skal skynde sig på arbejde.

  • 0
  • 0

Sku' man tro.. Der må skisme da være flere pendlere mellem Odense og Kbhvn. end mellem Nyborg og Kbhvn.. I Odense er der endda en forbindelse til fin lokalbane til Svendborg. Hvis de de dér tog ikke kan køre så hurtigt at de ikke kan overholde tidsplanen til Jylland, hvad så med at ændre den til at togene skal køre den reglementerede hastighed med blade på skinnerne. Jyderne er da sindige nok og kan sagtens glæde sig over at blive lidt længere i de fine tog. Lidt ligesom i en tv reklame for et eller andet supermarked..

  • 0
  • 0

.. her er 2 indlysende løsninger på problemet:

1) EU skal hurtigst muligt forbyde løvfald inden for en radius af 1200 meter fra banelegemerne

eller

2) De ansvarlige for IC4 skandalen udstyres med koste så de kan gå foran IC4 og feje de livsfarlige blade af skinnerne.

Løsning 2 forudsætter logisk nok et ret adstadigt tempo, men køreplanen vil (nogenlunde) kunne overholdes hvis SAMTLIGE stoppesteder springes over.

  • 0
  • 0

Ville det være teknisk muligt, at få lys, automatiske døre mm. til at virke hvis man spændte en MZ eller ME foran toget? Så ville man da i det mindste kunne bruge vognene, og bremserne ville fungere.

  • 0
  • 0

I DSBs beslutningsorganer ansættes åbenlyst kun personer, der har en indskrænket tankevirksomhed, lider under total mangel på fornemmelse for økonomiske forhold og mener, at kundeservice er en by i Rusland!

  • 0
  • 0

Nu er det vel ikke løvfald / visne blade der er skyld i glatte skinner men nok mere at at der også om efteråret er meget dug i luften der sætter sig på skinnerne.

Det giver også mening da det ofte er om aftenen når solen er gået ned og duggen sætter ind at skinnerne er glatte.

Jeg har tænkt på at den måde man definere perioden med glatte skinner i forbindelse med visne blade er skyld i at man kigger et forkert sted hen, for at finde en løsning på problemet.

Er selv lokomotivfører ved kystbanen.

  • 0
  • 0

Hvis DSB ikke kan standse i Odense, hvordan standser de så i Århus? Er det fordi det er en sækbanegård. Men når nu Århus banegård skal laves om til en almindelig banegård, vil toget så først stoppe ved enden af sporet i Frederikshavn - bogstavelig talt i havnen??

  • 0
  • 0

Hvis jeg havde boet i Odense, så ville jeg straks have sendt et takkebrev til DSB´s ledelse. Tænk at de skal spares for IC4-togene. Stakkels Aarhusianere som skal trækkes med dem hele vejen til København, selvom IC4-togene vel ofte vil bryde ned inden de når så langt. Måske i Odense.

  • 0
  • 0

IC4 skal formentligt køre medd nedsat fart hele vejen fra Århus af, derfor skal der nok spares et stop. Da Odense har andre lyntogsafgange og det har Nyborg ikke, bliver Odense sprunget over af IC4 - formoder jeg.

Jeg plejer at tage IC4 da det er 10-15 min hurtigere, når ikke vi holder og venter ved Kbh H på at få lov at køre ind og komme af.

Gad nok vide hvad sådan en årsløn på direktionsgangen hos DSB er? Håber den er ligeså høj, som får dem der kører rundt med røveri-vognene i toget, for der er ikke en finger at sætte på ledelsen af den virksomhed. De 125 års erfaring med togdrift ses tydeligt!

  • 0
  • 0

Hvad skal vi med de tog, når de ikke kan bruges til det formål vi købte dem til..

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten