Orkanen Sandy oversvømmede flere tunneler og stationer under New York og lukkede undergrundsbanerne, da vind og vand ramte byen 30. oktober.
Tre uger efter er transportsystemet stadig ikke fuldt reetableret. Derfor kigger flere byer nu på måder at sikre tunnelsystemer mod oversvømmelser. En af de løsninger, som lige nu får stor opmærksomhed er en oppustelig 'tunnelprop', udviklet på West Virginia University (WVU).
»I begyndelsen kaldte jeg det en stor airbag,« fortæller Professor Ever Barbero fra WVU til hjemmesiden Enr.com.
'Airbaggen' er en knap 10 meter lang, 907 kg tung pølseformet blære med en diameter på 4,9 meter.
Det inderste af proppens tre lag er lavet af polyurethan og urethan. Laget kan fyldes med vand eller luft, for at justere trykket i det næste lag, der består af Vectran. Yderlaget er vævet af Vectran. Det skal beskytte proppen mod punkteringer.
Opbygningen med flere lag skal sikre, at selvom et lag bliver punkteret, holder det inderste kammer stadig tryk nok til, at proppen kan sidde i klemme, som den skal.
Proppen skal installeres i et kammer eller en container i tunnelens side, og når proppen blæses eller fyldes op, skal den folde sig ud og slutte så tæt om alle de forskellige konstruktioner og konturer i tunnelen, at der ikke trænger mere vand ind, end der kan pumpes ud igen.
Projektet er betalt af Department of Homeland Security (DHS), som er interesseret i at beskytte transportsystemer mod såvel naturkatastrofer som terrorister.
I Storbritannien er man i gang med at installere selvlukkende oversvømmelsesporte omkring 80 stationer. Systemet er udviklet af Arcadis og kaldes Benelux Flood Defence, og det er også installeret på National Library i New York. Men DHS mener, at det er for dyrt, fortæller John Fortune fra DHS til Enr.com.
»Vi ville have en billigere strategi - der mere fleksibelt kunne bringes i stilling - og som kan tilpasses til de enkelte tunneler.«
Prisen for prototypen er 2,3 millioner kroner, men Ever Barbero forventer at stykprisen falder, hvis produktionen kommer rigtigt i gang.
Dokumentation
Læs artiklen hos ENR
Se video fra tidligere forsøg
Pressemeddelelse fra Department of Homeland Security
Pressemeddelelse fra West Virginia University
