Billige biler og dyre tog: Giftig cocktail får kollektiv transport til at gispe efter vejret
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Billige biler og dyre tog: Giftig cocktail får kollektiv transport til at gispe efter vejret

PLUS.
Der er blevet stadigt voldsommere trængsel på indfaldsvejene til København, i takt med at beboerne i omegnskommunerne har fået råd til flere biler og har fravalgt busser og tog. Illustration: Lasse Gorm Jensen

Politikerne har gjort bilerne billigere, mens det er blevet dyrere at bruge kollektiv transport, togene har været ramt af spor­arbejde, og busserne forsinkes af trængsel. Resultat: passager­flugt.

Landet over sætter færre rejsende sig hver dag til rette i sæderne hos DSB. Til gengæld stagnerer antallet af familier uden bil, ligesom kurven over familier med både en og to biler er ubrudt stigende, ifølge tal fra Danmarks Statistik. Flugten fra den kollektive transport har nu også ramt Region Hovedstaden,

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

som ellers hidtil har holdt nogenlunde stand. Kun i selve København kan metroen vise en passagerstigning. Læs også: Offentlig transports sidste bastion: Nu flygter også hovedstadens pendlere over i bilerne Både DSB’s S-tog og Movias busser er ramt af stigende bilejerskab blandt indbyggerne i omegnskommunerne, og for første gang kan DTU’s store Transportvaneundersøgelse registrere ...