Hvad er kundskaben om godt og ondt? Fordi det mytiske syndefald vedrører jo ikke matematik-fysik-kemi-biologi som menneskeheden til husbehov behøver for rigtigt at dyrke den lystigheds have, som vores stamforældre igen ifølge myten først blev bosat i som deres hjem på den blå planet. Heller ikke vedrører det mytiske syndefald vel sprog-historie-samfund-religion, som menneskeheden sikkert også behøver for rigtigt at bebo hele samme jord. Alligevel synes vi, at kundskab om godt og ondt må have at gøre med enten naturvidenskaberne eller teologien. Fra katolikkerne i højmiddelalderen var der folkelig skepsis imod førstnævnte, men med reformationen blev der folkelig skepsis imod sidstnævnte (Martin Luther kunne bestemt ikke lide Thomas Aquinas' Teologiens Håndbog, som han opfattede som Kirkens syndefald). Måske er kundskaben om godt og ondt ikke nogen bestemt videnskab, men en indstilling til videnskab: Nemlig det hovmod at tale om videnskaben som sådan, når der findes mange og komplicerede videnskaber, som intet menneske og ingen menneskehed nogensinde kan mestre dem alle sammen under hatten videnskaben. Hermed mener jeg også, at vi ikke bør omtale os selv som det fællesmenneskelige vi, ligesom at vi bliver alle, som til sammen ved alt og kan alt (transhumanismen). Fordi det mytiske syndefald var dels et krav på alviden, dels et fællesmenneskeligt krav (peer reviewed science). Men i sig selv kunne der intet galt være i "ora et labora", det vil sige bøn og arbejde, i og med "teologiske" eller "naturvidenskabelige" sysler. Diverse syndefald har ofte været, at "peers" (begyndende med Adam og Heva) har dels lukket sig om alt, det de vidste og fattede, men også bildt sig ind dermed, at de ikke behøvede den ufattelige. Som stik imod viden gør gængs kundskab til skamme, så den gængse kundskab ikke kan gøre krav på hele verden. Og dels har diverse syndefald været "transhumanisme", det vil sige, at dem med særlig kundskab udvalgte sig selv til ligesom at erklære den nye verdensorden for sig. Det er ikke indholdet af sprog-historie-samfund-religion henholdsvis matematik-fysik-kemi-biologi, som gør synd men indstillingen over for den totalt anderledes, nemlig om man stadig behøver åbenhed imod den nye og anden. Eller om man bare kan gøre, som man selv eller sammen i fællesskab vil, fordi vi jo er så kloge, men det er de ikke. Kundskaben om godt og ondt er heller ikke nogen etik, som man selv i fællesskab kan påberåbe sig over for Gud. Alligevel behøver sikkert de "teologiske" såvel som de "naturvidenskabelige" videnskaber deres indre etikker, som ikke mindst udvikles med "peer reviewed science". Sidstnævnte er al ære og respekt værd, selv om risikoen er en fællesvidenskabelig "transhumanisme", hvor man i fællesskab bilder sig selv og hinanden ind, at man ved alt. Og dermed også kan forvalte etikken på de andres vegne angiveligt til bedste for hele menneskeheden som sådan. Så mit svar bliver, at der ikke findes videnskaben eller vi. Mennesket er og vil altid være afhængigt af den ukendte, som plantede livets træ. Amen