Germanwings-ejer anbefaler uanmeldte stoftest af piloter

Flyselskaber skal kunne opdage, hvis en pilot lider af en psykisk sygdom. Det fortæller direktør for Lufthansa, Carsten Spohr, i det første avisinterview siden et Germanwings-fly i marts fløj i døden med 150 om bord.

Læs også: Leder: Massemordspilot fik indført meningsløs cockpitregel

En tysk ekspertgruppe er nu i færd med at undersøge omstændighederne, der formentlig tillod andenpiloten Andreas Lubitz at styre maskinen ud af kurs og ned i de franske alper. Og det er til den arbejdsgruppe, at Carsten Spohr vil anbefale, at branchen indfører uanmeldte sundhedstests, oplyser Lufthansa ifølge Reuters.

De uanmeldte tjeks kunne være et muligt middel til at fastslå om piloter jævnligt tager antidepressiv medicin, hvilket kan indikere et potentielt psykologisk problem, lyder det fra Carsten Spohr i et interview med Frankfurt Allgemeine Zeitung.

Undtagelser for tavshedspligt

Det er stadig uklart, hvad der drev Andreas Lubitz til at aflåse cockpittet og sigte flyet mod bjergsiden, sådan som sagens anklager fremlægger forløbet. Det er dog kommet frem, at piloten havde gennemlevet perioder med svær depression og skjulte attester fra sin læge, der skulle fritage ham fra at arbejde.

Med tilfældige og uanmeldte psykologtests ville flyselskaber have en mulighed for at opdage mentale problemer hos piloter. Men Carsten Spohr peger også på andre områder, der kan advare om medarbejdere i farezonen.

Læs også: Havarikommission: Har vi gjort cockpits for sikre?

Den tyske ekspertgruppe bør også overveje om læger, der tilser piloterne, skal have lov til at bryde deres tavshedspligt i særlige tilfælde, siger direktøren ifølge den tyske avis.

Som det er i dag giver tysk lov ikke arbejdsgivere adgang til sundhedsinformation om ansatte. Siden flyulykken 24 marts har flere tyske politikere dog talt for at slække på de regler.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

..som lavede den stunt, som krævede flere hundredrede menneskers liv er simpelthen ikke forstået her.

Men, kan man forstå, at folk er better fit for flight for Germanwings end de er for andre flyselskaber?

  • 0
  • 2

Hvis disse forslag blev indført, så tror jeg blot det ender med, at piloter med psykiske problemer slet ikke søger hjælp. Og så kan det ende meget værre. De skal i det mindste have en eller anden form for garanti for, at hvis de søger hjælp, så kommer de straks på fuldt betalt orlov og med garanti for at kunne vende tilbage til arbejdet, så snart problemerne er løst. Ellers vil det ikke virke. Tværtimod vil man i stedet få piloter, som ikke får nogen hjælp overhovedet, og som alligevel fortsætter deres arbejde, fordi de er bange for at miste det.

  • 3
  • 1

Hvad er logikken i at den syge pilot godt måtte flyve for GermanWings, men ikke måtte flyve for Lufthansa?

Altså, skal jeg passe (mere) på når jeg køber billige billetter?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten