Genstart har ikke løst signalproblemerne på S-banen

Genstart har ikke løst signalproblemerne på S-banen

Foto: Christoffer Regild

Banedanmark kæmper fortsat med en del af de problemer, der i går lukkede eftermiddagstrafikken mellem Gentofte og Hillerød ned.

Problemerne med de nye signaler på S-banen mellem Gentofte og Hillerød blev i går så presserende, at Banedanmark valgte at lukke helt ned for togdriften på strækningen. Formålet var at genstarte signalsystemet i håb om, at det ville løse problemerne. Det har det imidlertid ikke gjort, fortæller teknisk direktør Søren Boysen fra Banedanmark.

»Det korte svar er, at genstart ikke har løst de småfejl, vi oplevede i går,« siger han.

Læs også: Banedanmark: Det var en aktiv beslutning at stoppe S-togene

Der var i går tale om to forskellige problemer. Dels fik medarbejderne i Banedanmarks driftscenter forkerte meddelelser fra togene; dels standsede togene ikke, hvor de skulle ved perronerne. Og det sidste af problemerne har genstarten ikke løst.

»CBTC-systemet, som vi har rullet ud på strækningen, skal gøre det muligt at standse toget ved perronen med den samme nøjagtighed som i metroen. Togene kører vel at mærke ikke forbi perronen; men den nøjagtighed, der skal være i systemet, har vi ikke lige nu,« siger Søren Boysen.

Småproblemer

Har I nogen som helst idé om, hvorfor togene ikke standser præcist?

»Nej. Vi er i dialog med leverandøren Siemens og med DSB om, hvad problemet kan skyldes. Men vi jagter sådan set stadig alle muligheder,« siger Søren Boysen.

Du kalder det småproblemer, men problemerne var i går alvorlige nok til at få jer til at trykke på panikknappen og standse togene i eftermiddagstrafikken. Så helt små problemer taler vi vel ikke om?

»I går havde vi også flere fejl, end den vi bakser med i dag. Derfor var der et ønske om en genstart af det samlede system. Det er fuldstændig rigtigt, at det på ingen måde er hensigtsmæssigt midt i driften,« siger han.

Ingen ny genstart

Det er anden gang på tre uger, strækningen med det nye CBTC-signalsystem oplever problemer. I januar måtte DSB's køreplan ændres, fordi det nye CBTC-system har vist sig ikke at standse togene korrekt, når skinnerne er glatte.

Læs også: Nye signaler til S-banen gør rejsetiden længere i stedet for kortere

I dag har DSB på grund af signalproblemerne halveret afgangene mellem Gentofte og Hillerød, så togene nu kører i såkaldt tyveminuttersdrift, mens Banedanmark arbejder på at løse problemerne.

»Tyveminuttersdrift gør driften mere robust. For hvis der opstår forstyrrelser og forsinkelser i et enkelt tog, så breder det sig hurtigere som i ringe i vandet til det samlede S-togsnet, hvis vi kører timinuttersdrift,« forklarer Søren Boysen.

Togrejsende mellem Gentofte og Hillerød behøver dog ikke frygte, at eftermiddagstrafikken igen bliver lammet.

»Jeg forestiller mig ikke, at det bliver nødvendigt at genstarte systemet i dag. Eftersom genstarten i går ikke løste problemerne helt, giver det ikke nogen mening at forsøge det samme i dag,« siger Søren Boysen.

Kommentarer (17)

»CBTC-systemet, som vi har rullet ud på strækningen, skal gøre det muligt at standse toget ved perronen med den samme nøjagtighed som i metroen. Togene kører vel at mærke ikke forbi perronen; men den nøjagtighed, der skal være i systemet, har vi ikke lige nu,« siger Søren Boysen.

Det må være slemt så, for Metroen er ikke synderlig nøjagtig, hvilket undrer. Metrotogene nærmest lister til perron.
Men i det mindste er perrondørene (oftest) brede nok, så det ikke gør så meget.

  • 1
  • 1

Nogen der kan henvise til, eller forklare i korte termer, hvorfor genstart generelt er nødvendigt?
Det var noget jeg konstant skulle gøre, da jeg kørte windows, men med linux mint er det godt nok sjældent at det overhoved er nødvendigt, næsten uanset hvad jeg skal. I windows kan du jo dårligt tilslutte en printer uden at systemet går helt i knæ og bruger det der føles, som evigheder, på at finder drivere og hvad ved jeg - stort set uanset hvilken hardware man benytter - eller hvor hurtig den end måtte være.
Logitech lavede et squeezebox system på et tidspunkt, som udmærkede sig ved at skabe kontakt imellem klient og server - uden nogen form for interaktion fra brugeren, eller med hensyn til hvilken rækkefølge man tændte eller slukkede nogle af apparaterne i det samlede system.
Hvorfor er disse systemer, som f.eks banedanmark benytter, så følsomme? Er det bare kompliceret grunden sin størrelse? Er det dårlig planlægning? Eller grundet ufuldstændig ugennemprøvet software?
Og er det i det hele taget forkert af en lægmand, som mig at sammenligne de systemer jeg nævner?

  • 5
  • 1