Genoplev metrobyggeriet – 2017: Boringerne afsluttes i åbent slagsmål
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Genoplev metrobyggeriet – 2017: Boringerne afsluttes i åbent slagsmål

Denne artikel blev oprindeligt bragt den 11. februar 2017. Den bringes igen i forbindelse med MEtro Cityringens åbning den 29. september 2019.

En 33,5 km rundtur er nu snublende tæt på at være slut. Efter tre et halvt år i Københavns undergrund maser Tria, en af Cityringens fire tunnelboremaskiner, sig i disse timer frem under hovedbanegården mod Stampesgade, hvor den om få dage vil stikke hovedet frem.

Illustration: MI Grafik / Lasse Gorm Jensen

Når det sker, vil både Cityringen, forbindelsen til vedligeholdelsescentret i Vasbygade og tunnelerne til Nordhavn være færdige. Men hvis de tilstedeværende har svært ved at juble, skyldes det måske, at de for tiden strides om ekstrakrav på 7 mia. kr. – næsten en tredjedel af City­ringens samlede pris på 22,2 mia. kr. (2010-priser) – fra entreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT).

Arbejdet med færdiggørelsen af stationer på Cityringen står stille på grund af en strid mellem underentreprenøren MT Højgaard og metroentreprenøren Copenhagen Metro Team. Illustration: Das Büro

Usikker baggrund for krav

En del af ekstrakravene er begrundet med, at Metroselskabet ikke ville godkende ydervæggene på de 22 stationsskakter. CMT var derfor nødt til at forstærke skakterne. Præcis hvor stor en del af kravet, der stammer fra dette arbejde, kan man ikke få oplyst i dag. I den seneste status for projektet, som Folketinget har modtaget, skriver Metroselskabet blot, at kravet er vokset, fordi CMT har udvidet de kendte claims og tilføjet nye og store.

Læs også: Arbejdet på Cityringen gået i stå og entreprenør kræver 7 milliarder kroner

I dag vil ingen af parterne uddybe årsagerne. Metroselskabet har hidtil betegnet kravene som ‘udokumenterede’ og ‘meget lidt begrundede,’ men efter at CMT truede med at forlade byggepladserne, hvis Metroselskabet ikke hjalp entreprenøren med et akut likviditetsproblem, har Metroselskabet nu åbnet op for, at man måske ‘kan blive enige’ om nogle af kravene.

Slagsmål om stationerne

Ved siden af konflikten mellem CMT og Metroselskabet har CMT et slagsmål med underentreprenøren MT Højgaard, som står for den endelige indretning af stationerne. Det slagsmål betyder, at MT Højgaard har forladt de seks stationer, hvor virksomheden var gået i gang med sit arbejde. Metroselskabet har vurderet, at det kan forsinke åbningen med ‘syv måneder eller mere,’ hvis man ikke finder en løsning.

Så lige nu har Metroselskabet givet CMT en såkaldt anfordringsgaranti på ca 1,1 mia. kr., mens bygherren forhandler med de stridende entreprenører. Garantien løb oprindeligt til 31. januar, men er forlænget ‘en måneds tid’. Når en løsning er klar, skal den godkendes af Metroselskabets ejere, staten og Frederiksberg og Københavns kommuner.

Denne artikel blev oprindeligt bragt den 11. februar 2017. Den bringes igen i forbindelse med MEtro Cityringens åbning den 29. september 2019.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten