Gennembrud for energispare-propeller

Scandlines-færgerne Prins Joachim og Kronprins Frederik skal nu teste den energibesparende danskudviklede Kappel Propeller i forbindelse med en større renovering af begge skibe.

Dermed bliver de to skibe det første konkrete resultat af samarbejdet mellem opfinderen af propelleren, Jens Julius Kappel og MAN B&W Diesel, som står for renoveringen af skibenes fremdriftssystemer. Et samarbejde, som blev annonceret i december sidste år.

Ideen er at udføre fuldskala-tests af energiforbruget i de to skibe, som sejler på samme rute under helt identiske forhold. Derfor får Kronprins Frederik monteret en Kappel-propeller, mens Joachim bliver udstyret med en konventionel propeller. Efter testen har Scandlines dog sikret sig endnu et sæt Kappel propeller, som senere kan monteres på Prins Joachim.

Scanlinesfærgen Kronsprins Frederik bliver udstyret med en Kappel propeller, mens Prins Joakim, der sejler på samme rute, Gedser - Rostock, får en konventionel propeller. Det bliver den ultimatibve fuldskala-test for energieffektiviteten i Kappels princip med bøjede skrueblade. (Foto: MAN) Illustration: MAN

Bøjede skrueblade forbedrer effektivitet

Kronprins Frederik bliver dermed det andet skib i verden med den nye propeller-type. Det første var et tanksskib fra DS Norden, som rederiet stillede til rådighed for forsøg med effektiviteten.

Forsøg, som viste, at man kan spare tre til fem procent af brændstofudgifterne ved den nye propel-type. Og det er meget, når man snakker skibsfart.

Kappel propelleren udmærker sig ved, at det yderste af skruebladene er bøjet fremad i sejlretningen, hvorved man begrænser hvirvlerne omkring skruebladet og dermed øger propellerens effektivitet. Civilingeniør Jens Julius Kappel har udviklet på denne idé i mere end 20 år [- ] i en periode i tæt samarbejde med forskere på DTU.

Kappel propelleren var nomineret til Ingeniørens Produktpris 2002 og blev i oktober 2002 hædret med den engelske shipping-avis Lloyds Lists fornemme innovationspris, der også kaldes for shippingverdenens Oscar.

Renovering og udskiftning af propeller på de to Scandlines-færger skal ske på det tyske værft, Blohm og Voss i Hamburg over en to måneders periode til efteråret, og færgerne forventes at vende tilbage til deres dont på Gedser-Rostock linien i løbet af oktober og december 2004.