Gennembrud for brintpillen: Lastbiler i USA skal køre med teknologien

For få dage siden stod klart, at USA's største motor- og lastbilproducent, Navistar, vil bruge brintpilleteknolgien til at reducere NOX-udledningen på nye dieselmotorer fra 2012.

»Det er et afgørende gennembrud, som nu for første gang flytter vores teknologi fra testfaciliteterne og ud på landevejen,« siger administrerende direktør i Amminex, Jens Hinnerskov.

»Og så betragter vi det som en betydningsfuld blåstempling af vores teknologi, at USA's største lastbil- og motorproducent er villig til at satse på et motorprogram på vores teknologi,« siger han.

Samtidig med den nye ordre får Amminex tilført 150 millioner kroner i ny kapital fra de eksisterende investorer SEED Capital, Nordea Fonden, Conduit Ventures, Yasuda Enterprise Development Company samt Navistar.

Aftalens konkrete indhold omfatter et såkaldt serieudviklingsprogram, som løber over de næste to år, hvor brintpilleteknologiens prototyper modnes og tilpasses den kommende motorserie fra Navistar. Efterfølgende er der indgået en decideret leveringsaftale, som strækker sig over fem år.

De første lastbiler med brintpilleteknologi forlader efter planen samlebåndet i 2012. Jens Hinnerskov ønsker ikke at sætte et præcist tal på værdien af kontrakten bortset fra, at »det handler om et trecifret millionbeløb.«

Software skal produceres i Danmark

Det system som Amminex skal levere, består af en hovedtank indeholdende en saltblanding indeholdende ammoniak. Ammoniakken frigøres frigøres kontrolleret, når materialet opvarmes og ren ammoniakgas kan efterfølgende ledes direkte ind i udstødningen.  

Dermed bruges ammoniakken i katalysatoren til NOx-rensning af udstødningsgassen, hvorved NOX og ammoniak reagerer og danner kvælstof og vand som udledes via udstødningen.

Herudover skal Amminex levere en elektronisk kontrolenhed, en såkaldt magatronic unit, som indeholder de software kontrolalgoritmer, der sikrer, at der tilføres ammoniakgasser til katalysatoren på det rette tidspunkt og i de rette mængder, således at man opnår den højeste grad af motoreffektivitet og gør det muligt for katalysatoren mest effektivt at spalte NOX'erne i kvælstof og vand.

Softwaren til den elektroniske kontrolenhed sammen med en ammoniak enhed skal produceres i Danmark.

Skrappe miljøkrav skubber brintpillen fremad

Brintpille-teknologien skal gøre det muligt for Navistar-motorerne at leve op til USA's nye og skrappe krav til NOX-forurening fra transportsektoren, som træder i kraft i 2012. Der er tale om miljøkrav, som på dette tidspunkt vil være skrappere end de tilsvarende europæiske krav defineret i de såkaldte euro-normer.

»Person- og lastbilproducenter over hele verden står overfor stadig skrappere miljøkrav, og en række forskellige producenter over hele verden er i øjeblikket i færd med at analysere vores produkter - så det er ikke usandsynligt, at vi kommer til at indgå lignende aftaler i den nærmeste fremtid,« siger Jens Hinnerskov.

Navistar har hovedsæde i Chicago og er motorleverandør til mange forskellige virksomheder i autoindustrien. Navistar producerer også sine egne lastbiler samlet under mærket International.

Historisk set slog virksomheden sit brand fast i den amerikanske bevidsthed som producent af majetærskere under mærket International Harvester.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så brintpillen skal ikke levere energien til kørslen, men skal rense røgen?

Nu var jeg lige ved at få optur over en måde at få selv meget store lastbiler til at køre på el...

  • 0
  • 0

Ja, forstå det, hvem som kan: Jeg troede, at man skulle bruge brinten som energikilde! Men jeg kan se, at den skal bruges til at gøres olien mere anvendelig!

  • 0
  • 0

Hey I har ikke forstået eventyret om brintpillen korrekt. Pillen, som her er tale om, indholder Ammoniak = NH3. Altså bundet brint. Se amminex.com for beskrivelser af områder hvor teknologien bag pillen er tænkt brugt. Et er at ammoniak kan "crackes" til brint og nitrat, som amminex også arbejder med, men en anden anvendelse er at bruge ammoniakken som en del af katalysatorprocessen i køretøjer. Den sidste teknologi er nu den som skal sendes i produktion, mens teknologien med at "cracke" ammoniakken endnu er på udviklingsstadiet.

  • 0
  • 0

Se mit første indlæg...

Ja systemet tilsætter ammoniak og ikke brint i udstødningsgassen inden den når en SCR katalysator, som bruger NH3 til at indfange og omdanne NOx partikler i udstødningen inden den udledes i naturen. Tilsætningen sker alt efter forskellige forhold, som jeg ikke vil komme ind på, i forskellige mængder

Ammoniak anvendes allerede i dag sammen med SCR katalysatorer: Se efter Adbluetanke på de fleste lastbiler i KBH. Adblue er også et ammoniak system, men det virker ved en anden teknik.

  • 0
  • 0

Hey I har ikke forstået eventyret om brintpillen korrekt. Pillen, som her er tale om, indholder Ammoniak = NH3. Altså bundet brint. Se amminex.com for beskrivelser af områder hvor teknologien bag pillen er tænkt brugt. Et er at ammoniak kan "crackes" til brint og nitrat, som amminex også arbejder med, men en anden anvendelse er at bruge ammoniakken som en del af katalysatorprocessen i køretøjer. Den sidste teknologi er nu den som skal sendes i produktion, mens teknologien med at "cracke" ammoniakken endnu er på udviklingsstadiet.

Jeg har ikke misforstået nogetsomhelst. Jeg giver bare udtryk for min skuffelse over, at brintpillen, som er solgt som drivmiddel til biler, nu kun får sit "gennembrud" til sekundærprocesser.

  • 0
  • 0

Jeg har ikke misforstået nogetsomhelst. Jeg giver bare udtryk for min skuffelse over, at brintpillen, som er solgt som drivmiddel til biler, nu kun får sit "gennembrud" til sekundærprocesser.

Den er ikke blevet solgt som drivmiddel til biler, ud over måske i den sædvanlige ukritiske og utekniske presse. Selskabet hedder Amminex og ikke Hydronex, fordi brintpillen er en ammoniakpille, som det beskrives ovenfor.

Brintpillen kan sikkert bruges til at drive en bil, men det kræver at der er brintbiler at drive. Hellere få teknologien kommercialiseret i forbindelse med SCR i lastbiler, end at levere to systemer til show-off i biler.

Vh Troels

  • 0
  • 0

[quote]Jeg har ikke misforstået nogetsomhelst. Jeg giver bare udtryk for min skuffelse over, at brintpillen, som er solgt som drivmiddel til biler, nu kun får sit "gennembrud" til sekundærprocesser.

Den er ikke blevet solgt som drivmiddel til biler, ud over måske i den sædvanlige ukritiske og utekniske presse.[/quote]

http://ing.dk/artikel/65792-dansk-saltpill...

http://da.wikipedia.org/wiki/Brintpille

  • 0
  • 0

Brintpillen kan sikkert bruges til at drive en bil, men det kræver at der er brintbiler at drive.

Der er en del problemer der skal løses før brintbiler bliver andet end en løsning på lokal forurening. Har man f.eks vindmøllestrøm til rådighed og ønsker at lagre energien som brint og bruge den i en bil får man næppe over 25% overført til hjulene. I praksis nærmere de 17% hvis brinten skal gøres flydende eller energien omdannes til amoniak og derefter krakkes til brint. Kan man udnytte tabsvarmen bliver regnskabet selvfølgeligt bedre. http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell

  • 0
  • 0

Hvordan leveres brintpillerne til lastbilerne på deres vej over USA?

Bioethanol har den fordel, at infrastrukturen/benzinstationerne allerede ER på plads.

Men hvordan forsyner man lastbilerne med optankning af brintpillerne?

  • 0
  • 0

Hvordan leveres brintpillerne til lastbilerne på deres vej over USA?

Bioethanol har den fordel, at infrastrukturen/benzinstationerne allerede ER på plads.

Men hvordan forsyner man lastbilerne med optankning af brintpillerne?

Da de ikke skal levere energien til bilens bevægelse, men alene til at behandle udstødningen, så er det ikke særligt tit at det skal ske.

Men ellers er en lastbil en god måde at transportere ting i ;)

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten