Generalprøven bestået: SpaceX's nye Crew Dragon er i havn på ISS
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Generalprøven bestået: SpaceX's nye Crew Dragon er i havn på ISS

Det gik, som det skulle, da Space X's Crew Dragon i dag dockede til rumstationen. Først på eftermiddagen kunne en af de ombordværende astronauter på ISS tilmed kunne stikke hovedet gennem lugen til kapslen og konstatere, at testdukken stadig var i ét stykke i sædet.

Næste gang er det to Nasa-astronauters tur. Det bliver i juli, men inden da skal denne kapsel lige hjem igen. Det sker på fredag eftermiddag, hvor vi streamer frakobling og splashdown i Atlanterhavet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der ser ikke ud til at være nogen køling på dysen til motoren på andet trin og den ser hvidglødende ud på videoen. Imponerende at den kan holde til det så længe!

  • 0
  • 0

Merlin 1D vacuum dysen er faktisk kølet, omend det er rigtigt at den også er hvidglødende og afgiver en stor del af varmen som strålevarme.

Bemærk udstødningen fra turbopumpen som føres ned til dyse forlængelsen på vacuum udgaven. Turbopumpens udstødningens gasser er væsentligt koldere end gassen fra raketmoterens forbrændingskammer, grundet at gas generatoren til turbopumpen køre fuelrigt for at holde temperaturen nede.

Det er egentlig ikke specielt nyt at bruge turbopumpens udstødningsgas til at lave et isolerende lag af gas i den nederste del af dysen. F-1 motorerne på Amerikanernes måneraket Saturn-V, benyttede samme trick hvilket tydeligt kan ses på den kulsorte gas som dominere de første meter af udstødningen.

SpaceX har så lavet dyseforlængelsen af en legering/metal med tilstrækkeligt højt smeltepunkt og god varmeudstråling, hvilket er nyt ifht F-1.

  • 5
  • 0

Prøv at lægge mærke til den enorme forskel på SpaceX og NASAs designsprog i alting fra raketter og kapsler til multimedia, det er ikke kun en generationsforskel.

  • 3
  • 0

Jeg undres lidt over at man efter docking undersøgte luftkvaliteten med håndholdte instrumenter.
Jeg havde en forventning om at en kapsel til persontransport, ville have et automatiseret system til regulering af klima og luftkvalitet?

  • 0
  • 0