General Motors fremviser første selvkørende delebil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

General Motors fremviser første selvkørende delebil

Illustration: Cruise

Der har været lidt stille omkring selvkørende biler, bortset fra et par indspark fra altid optimistiske Elon Musk omkring kommende selvkørende funktioner i Teslas biler.

Men tirsdag aften kom General Motors på banen med en præsentation af den selvkørende minibus Origin. Selve udviklingsarbejdet er udført af teknologiselskabet Cruise. Det blev opkøbt af General Motors i 2016 og har siden fået enorme investeringer fra de japanske virksomheder Honda og Softbank.

Køretøjet er opbygget som en lille spejlvendt bus med plads til seks personer, som sidder overfor hinanden. Der er hverken rat eller pedaler, så bilen skal altså være 100 procent selvkørende. Den er eldrevet og tanken er, at det skal indgå i en flåde af dele-køretøjer.

Origin bygger på en helt nyudviklet elektrisk platform, som General Motors står for og ved præsentationen tirsdag i San Francisco, sagde administrerende direktør for Cruise, Dan Ammann, at køretøjet ikke behøvede en menneskelig chauffør, da hele teknologien var bygget op med redundans, så der ikke var noget “single point of failure”, på tværs af sensorer, computere, netværk og fremdrift.

Spar $5.000 om året sammenlignet med at eje en bil i San Francisco

Derudover var det småt med data omkring Origin. I materialet fra Cruise, står der blot, at Origin vil få en sensor-pakke, et AI-system og anden teknologi, der tilsammen gør den bedre til at overskue alle situationer end mennesker kan.

På hjørnerne af bilen er der monteret noget hardware, som også vises ved præsentationen. Den ene af Cruies' grundlæggere, Kyle Vogt, kaldte det ved præsentationen for en "Owl", altså ugle og det skulle være en kombination af kamera og radar.

Cruise har i en årrække kørt test i San Francisco, hvor sensorer og it-udstyr har været installeret i forskellige versioner i en elektrisk Chevrolet Bolt. Og i modsætning til de selvkørende busser, der er ved at blive testet i Danmark, så skal Origin kunne køre med op til “highway-speed”, hvilket må antages at være mellem 55 og 65 miles i timen eller cirka 88-104 km/t.

Dan Ammann fremhævede, at produktionsomkostningerne er blevet holdt helt i bund, hvilket vil sige, at en Origin skulle kunne produceres til det halve af hvad en elektrisk SUV koster i dag - det må med andre ord betyder en Tesla X eller en Audi e-tron.

Hvis sådan en flåde af selvkørende delebiler, bliver sendt ud i San Franciscos gader, så anslår folkene fra Cruise, at en bilejer vi kunne spare 32.500 kroner om året ved at droppe bilen.

Men hvad prisen for en tur kommer til at koste, meldes der ikke noget om. De fortæller heller ikke, hvornår Origin er klar til den virkelige verden – blot, at der er tale om en produktionsklar model og at den ikke vil blive sat til salg til private.

Se Cruise' egen præsentation her:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

På bedste amerikanske vis kammer han fuldstændig over og bliver aldeles utroværdig, men det går nok over there, hvor de har vænnet sig til den form for marketing.

Famillien på 4 medlemmer der dropper bilen sparer 32.500kr, det bliver svært hvis bilen er billig og de ikke bruger 32.500kr om året på den, og det er vel inclusiv forbrugsafgifter på delebilen.

I videoen siger de at bilen kører næsten hele tiden, men har de overvejet at forbrug af transport er variende over dagen ugen og året, når egen bil er væk så skal der altid være en delebil tilgængelig, ellers kommer datteren for sent til violinspil, håndbold eller hvad der ellers gå´s til, og når vejret er dårligt kan de ikke bare tage af sted en halv time før.

De nævner heller ikke om der er krog på til genbrugspladsen eller turen til Tyskland eller hvad det nu svarer til over there.

  • 1
  • 5

De nævner heller ikke om der er krog på til genbrugspladsen eller turen til Tyskland eller hvad det nu svarer til over there


Mon ikke nogen står parat til at tilbyde dig alle former for service på leje basis du har fantasi til. Hvor mange kroge eller kraner vil du have på din genbrugsplads opgave?
Hvor mange skal i være på ferieturen og skal bilen også være jeres hotel? Hvor mange cykler vil i have med?
Nu er du fri til at vælge det bedste køretøj til din daglige 1 persons transport.

  • 3
  • 2

... ved at man trykker på en knap.

Og wow, dette er en prototype på en sensor, jeg er dybt imponeret.

Jaja, man lavede også en mockup af Teaterfuglen uden det betød at Stærekassen endte med at blive lavet om.

  • 0
  • 4

Famillien på 4 medlemmer der dropper bilen sparer 32.500kr, det bliver svært hvis bilen er billig og de ikke bruger 32.500kr om året på den, og det er vel inclusiv forbrugsafgifter på delebilen.

Når det nu er San Francisco der er hans eksempel, vi ljeg antage at parkerings-afgifter er en væsentlig del at besparelsen.

Jeg har tidligere set det nævnt at det at tage Uber eller lignende delebiler til/fra arbejde i netop San Francisco ofte er billigere (og hurtigere) end at køre selv når parkeringsafgifter og transport mellem tilgængelig parkeringsmulighed pg arbejdsplads tages med i regnskabet.

Dermed har Uber bidraget til at øge trængslen i San Franciscos gader da deres biler jo kører videre inde i byen efter de har læsset folk af..

Hvis delebiler som de nævnte kan gøre det endnu billigere end Uber, vil der dermed afgjort være besparelser at hente. Spørgsmålet er dog stadig om trængslen vil øges eller reduceres. Det afhænger nok mest af, hvor mange folk der i praksis er i de her "delebiler" og hvad de gør når de ikke har planlagte ture.

  • 2
  • 0

at køretøjet ikke behøvede en menneskelig chauffør, da hele teknologien var bygget op med redundans, så der ikke var noget “single point of failure”, på tværs af sensorer, computere, netværk og fremdrift.

Det gør den da ikke mere sikker i trafikken.

  • 2
  • 0

Nu er du fri til at vælge det bedste køretøj til din daglige 1 persons transport.


Konceptet er netop ikke at køre med 1 passager men op til 6 passagerer, computeren beregner ruter med optagning og afsætning efter at flytte flest muligt længst muligt, spørgsmålet er om der stadig er sygt meget plads når armlænet er sat på plads, så der er plads til 6, og hvor meget plads er der egentlig til benene når der sidder nogen overfor, og midt på gulvet kæmper fru jensens gangstativ om pladsen med 3 store kufferter fra de 3 der skal til lufthavnen, bagagerummet er jo kabinen, og uden en rigtig chauffør er der heller ikke nogen prof til at hjælpe fru jensen ind og ud af bilen.

Ja jeg skriver bilen selv om de påstår det er en oplevelse, i min verden er det en bil.

  • 0
  • 2

:-) Jeg skulle jo nok have skrevet, at den ser ud som om, at designeren har tegnet en halv minibus og så spejlet den - sorry for mit ufuldstændige billedesprog.

  • 0
  • 0

Bare vent til politikkerne får tonset alle deres afgifter ned over den form for kørsel. Så kommer det desværre nok til at koste i omegnen af det samme, som det koster at have egen bil i dag. Desværre.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten