Gasbranchen må trække notat om busser tilbage

Foto fra Teknologisk Instituts test af en af gasbusserne i rapporten. Illustration: Teknologisk Institut

Kun en uge nåede Dansk Gasteknisk Center at have et notat, der gik i rette med Teknologisk Institut, liggende på sin hjemmeside. Så blev det pillet af, og Ingeniøren fik en mail om, at notatet er trukket tilbage.

Bagved ligger en konflikt om, hvorvidt der er en miljøgevinst ved at lade busser og lastbiler køre på naturgas i stedet for diesel. Nej, konkluderede Teknologisk Institut overraskende i en rapport til Transport- og Byggestyrelsen.

Læs også: Mytedræber: Naturgas i busser er ikke spor mere miljøvenligt end diesel

Netop gevinsten ved gas er ellers et af argumenterne for, at gasselskaberne opfører nye tankanlæg til netop busser og lastbiler. Naturgas udsender mindre CO2 pr. energienhed end diesel, men det bliver ifølge Teknologisk Institut opvejet af, at gasmotorerne ikke er lige så effektive.

Tilsvarende bliver der ikke dannet partikler eller NOx ved at brænde naturgas af i en motor, og gasbiler er derfor så godt som forureningsfri til gavn for sundheden i byerne. I praksis var dieselbilerne af den nyeste generation, som Teknologisk Institut testede, dog næsten lige så rene.

Særligt det høje forbrug af naturgas på Teknologisk Instituts rullefelt faldt landets største gasdistributør, HMN Naturgas, for brystet. Det var også netop forbrugsmålingerne, som notatet fra Dansk Gasteknisk Center, der er ejet af de danske gasselskaber, gik i kødet på ved i stedet at tage udgangspunkt i målinger udført af transportselskaber.

Læs også: Naturgas i lastbiler næsten lige så sort som diesel

Ifølge executive vice president Jan K. Jensen fra Dansk Gasteknisk Center var netop forbrugstallene i notatet fejlbehæftede, og det er grunden til, at centret har trukket det tilbage.

»Vi havde tallene fra Trafikstyrelsen, men noget tyder på, at de ikke holder. Trafikstyrelsen har simpelthen lavet en enhedsfejl, som gør, at procenterne bliver anderledes,« siger han.

I stedet for at sammenligne energiindholdet i brændstoffet havde styrelsen taget udgangspunkt i en kubikmeter naturgas for gaskøretøjerne og en liter diesel for de traditionelle motorer.

»Det er meget banalt, og nu prøver vi at få de rigtige data,« siger Jan K. Jensen.

Læs også: Nye super-dieselmotorer giver færre grønne fordele ved naturgas

Dansk Gasteknisk Center undersøger, om notatet skal revideres.

»Det, som vi tvivlede på – og det gør vi måske stadig, vi har bare ikke ordentlig dokumentation – var om Teknologisk Instituts målingerne rent faktisk er repræsentative,« lyder det fra Jan K. Jensen.

Læs også: Styrelse: Lastbiler og busser skal køre på komprimeret naturgas

Konsulent Christian Hedegaard Gravesen, som skrev Teknologisk Instituts rapport, havde ikke set notatet fra Dansk Gasteknisk Center, før Ingeniøren for ti dage siden sendte det videre til ham. Han vil i dag ikke kommentere detaljerne i det, men siger dog, at han har kommenteret og spurgt ind til det.

Desuden fastslår han, at notatet ikke gav Teknologisk Institut anledning til at redigere i sin rapport.

»Vores rapport står jeg ved. Der er ikke ændret et komma i den,« siger han.