Gangtunnel under Nørreport Station slår revner
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Gangtunnel under Nørreport Station slår revner

Gangtunnelen dybt under Nørreport Station slår sprækker. Betonen i både vægge, lofter og gulv er så pivutæt, at vandet trænger ind, så Metroselskabet ikke bare har tætnet med injiceringsvæske, men er også i færd med at lægge dræn.

Det er vinteren, der har skylden, forklarer Anne-Grethe Foss, driftsdirektør i Metroselskabet:

»På grund af kulden trækker betonen sig sammen, og de små revner, der altid vil være i beton, bliver større. Derfor har vi sprøjtet beton ind i revnerne i vægge og lofter for at tætne, og det vil vi komme til at gøre igen næste gang, der kommer en hård vinter,« forklarer Anne-Grethe Foss.

Tætning af gulvet har voldt større problemer. Forsøg på at sprøjte injiceringsvæske ned i betonen har vist sig ikke at være den rigtige løsning i gulvet.

Derfor har ingeniørerne besluttet at etablere et dræn, der kan klare problemerne nu, men også som en mere holdbar løsning, næste gang vinteren bliver hård, og vandet trænger ind.

En af grundene til, at Metroselskabet viger tilbage for at bryde gulvet op, er, at det ville være til voldsom gene for passagererne. Gangtunnelen bliver dagligt anvendt af 45.000 mennesker.

Utæthederne har ikke bare givet de mange daglige brugere af forbindelsestunnelen mellem S-tog og metro våde fødder, men har også medført store lugtgener. Lugten bliver karakteriseret som "en stank af rådne æg".

»Den dårlige lugt kommer i perioder. Vandet, der trænger ind i gangtunnelen, ser rent ud og lugter ikke umiddelbart,« vurderer Anne-Grethe Foss.

»Vi har endnu ikke lokaliseret, hvor lugten kommer fra, men det kan selvfølgelig skyldes, at grundvandet i hele området er forurenet. Vi er opmærksomme på lugten og forsøger at finde årsagen,« siger hun.

Drænarbejdet er efter planen afsluttet sidst i april eller først i maj.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

»Vi har endnu ikke lokaliseret, hvor lugten kommer fra, men det kan selvfølgelig skyldes, at grundvandet i hele området er forurenet. Vi er opmærksomme på lugten og forsøger at finde årsagen,« siger hun.

Hvad er grundvandet forurenet med??

  • 0
  • 0

Det drypper også i cykelkælderen på Forum station.
Der er problemet dog løst til UG: Der er stillet en blå
spand under utætheden, spanden tømmes når en steward alligevel kommer forbi for at holde rygepause.
Da væggene slog revner for et par år siden blev
der skruet stålplader udenpå revnerne, så revnerne
er helt væk nu. Dengang var der også en utæthed samme sted under loftet.
Og hvis Metroselskabet er så bange for at genere tunnelens brugere ved at bryde gulvet op, hvorfor bliver tunnelens faste tiggere og "musikanter" (i anførselstegn, for de kan sjældent spille noget som helst der kan kaldes en melodi) så ikke fjernet?
De generer også brugerne.

  • 0
  • 0

Som bekendt måtte man fryse jorden da man gravede tunnellen, så området er måske mere vådt end man havde beregnet?

Der er altid uforudsigeligheder ved at bygge under jorden. København står jo ikke ligefrem på klippegrund. Der vil komme mere af den slags når ringmetroen bygges.

Anlæg af et sporvognsnet ville ikke være uden gener, men det ville være gener som man næsten 100 % kunne forudsige og planlægge sig fra.

  • 0
  • 0

Lugten hidrører mest sandsynligt fra den omgivende undergrund, hvor anaerob nedbrydning af gamle kulturlag og 'materiale' fra det utætte kloaksystem udvikler ildelugtende gasser, bl.a. svovlbrinte, der er temmeligt mobil og derfor vil gøre sig mest bemærket.
Helt så gådefuld er lugtkilden altså ikke.
MvH.: JH-J:

  • 0
  • 0