Gamle ingeniørfif og nye materialer halverer klimabelastning fra broer

PLUS.
Der kan spares meget beton - og meget CO2 - ved at bygge motorvejsbroer som sammenstøbte rammekonstruktioner, som man gjorde på Kliplevmotorvejen frem for de mere betonkrævende bjælkebroer. Det er blot en af de muligheder Vejdirektoratet har identificeret til at nedbringe CO2-belastningen fra anlægsprojekter. Illustration: KM Group

Med mindre CO2-belastende cement og gamle designfif som indstøbning af rør, kan Vejdirektoratet bygge broer med op mod 50 procent lavere CO2-udledning uden at øge omkostningerne.

Ved at gå tilbage til gamle ingeniørdyder som materialeoptimering kan man mindske CO2-belastningen fra byggeri af motorvejsbroer – uden at gøre byggeriet dyrere. Det viser en analyse, som Vejdirektoratet
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.