Gamle danske IC2-tog solgt til rumænsk jernbaneselskab
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Gamle danske IC2-tog solgt til rumænsk jernbaneselskab

Rettet kl. 12:50. Den rumænske togoperatør Astra Vagoane Calatori udvidede i slutningen af oktober sin flåde af rullende materiel med tre tog.

Og nærlæser man det rumænske transportmedie Club Feroviar, kan man se, at vi har at gøre med DSB's IC2-togsæt, hvor tre blev kørt ud af landet i løbet af sommeren.

Læs også: DSB sælger IC2 - uden garanti

Nu er de malet gule og grønne og klar til at transportere rejsende rundt i Rumænien og de omkringliggende lande.

Her er en video af det første rumænske IC-2, der forlader remisen i nye klæder:

»Et ulykkeligt kapitel«

Aftalen med DSB var, at Astra Trans Carpatic i første omgang købte tre togsæt, og så indkøber de resterende 12, hvis de første virker og kan godkendes af de rumænske myndigheder til togdrift - en betinget købsaftale. DSB oplyser, at der indtil videre kun er købt tre tog.

Da IC2-togene blev taget ud af drift i Danmark, havde de 2.992 kilometer mellem hvert tekniske problem i 2016. Til sammenligning præsterede IC3-togene 48.217 kilometer.

Udfasningen af IC2-togene (og enkelte IC4-tog) blev dengang betegnet af DSB som enden på »et ulykkeligt kapitel i DSB's historie, som IC4- og IC2-togene er udtryk for«.

Rettelse: Det fremgik tidligere af artiklen, at IC2-togene allerede var begyndt at køre. DSB har sidenhen gjort opmærksom på, at det ikke er tilfældet, og at der indtil nu kun er købt tre tog. Ligeledes er indretningen ej heller ændret nævneværdigt.

Der mangler information i denne artikel.
Hvad får journalisten til at konkludere at de nu tilsyneladende kører problemfrit ?
Har de rumænske jernbaner leveret nogle data om deres MDBF ?
Hvis de har så hit med data.

  • 16
  • 2

Hej Lars

Vi har ikke så meget mere end det lige nu. Men vi har et par rettelser efter at have talt med DSB. Mht problemfri kørsel: Det rumænske selskab købte to med option på flere, såfremt togene kører som ønsket. Og siden de nu bestiller 12 mere, går vi ud fra at de to første kører. Men det er sandt - vi har ikke kørselsdata fra de to tog, der kan dokumentere holdbarheden i godkendelsen fra de rumænske myndigheder. Derfor skriver vi også "tilsyneladende".

mvh Henrik Heide
Redaktionschef

  • 8
  • 0

Godt gået, Rumænere.

DSB kan ikke få IC4-toget til at køre ordentligt, efter 10 års forsøg. Og med IC2 gik det for DSB endnu værre.

At de Rumænske baner overhoved har fået dem til at køre efter så få måneden, må anses for et mirakel i bedste fald, inkompetance hos DSB i værste fald.

Mæske vi kan sende IC4 til Rumænien, så kan de opdatere dem for DSB, vise dem hvordan det skal gøres. Altså dem som DSB ikke har nået at skrotte.

Eller endnu bedre; sælg også IC4 til rumænerne. Og lad Arriva eller DB overtage DSBs drift i Danmark.

  • 8
  • 5

Fornuftigt! Det var et sjovt ord valg i denne forbindelse :-)

Måske DSB bare skulle overveje at købe kvalitets toge fremfor Italiensk discount hver gang!
De betaler jo alligevel langt over prisen for et kvalitets tog i sidste ende.

  • 10
  • 0

Nu er rumænere grundlæggende ganske veluddannede. Derfor kan det godt være at de har andre krav til komfort/driftsikkerhed og andre muligheder for at bruge tid på at vedligeholde. IC2 kan sagtens være et enormt skridt fremad i forhold til hvad de i øjeblikket har af (nedslidt) udstyr. Lad os håbe at de får glæde af dem.

  • 9
  • 1

Og i tillæg til Bennys kommentar kan man jo blot bemærke at de også sagtens kunne køre i Danmark. Der var ofte fejl der krævede reset og gav mindre forsinkelser. Men det gav et hak på MDBF hvis en fejl tog mere end 2:59 at korrigere.
Men de kunne altså godt køre Bent.
P.S.
Det er klædeligt at Ing.dk har rettet artiklen og overskriften, for den var da en smule tendentiøs..

  • 2
  • 0

"nærlæser man det rumænske transportmedie Club Feroviar"

Der er ingen grund til at formidle forkerte oplysninger på grund af tvivlsomme oversættelser fra et sprog man ikke behersker. Det velrennomerede medie Railwaypro ( http://www.railwaypro.com/wp/astra-trans-c... ) skrev allerede for en uge siden om emnet:

" To provide passengers with reliable trains and increased comfort on intercity routes, Astra Trans Carpatic has purchased 15 multiple-units from Danish Railways, DSB. Three vehicles are already in Romania and will soon enter tests. "

Så vi tiden vise om forventningen om "reliable trains" bliver opfyldt.

  • 2
  • 0

Derfor kan det godt være at de har andre krav til komfort/driftsikkerhed og andre muligheder for at bruge tid på at vedligeholde.

@ Chris Bagge

Jaah, men DSB kunne knapt få dem til at køre. Dørene, trappetrinene og sammenkoblingerne var problemer DSB på ti år ikke kunne løse.

Når det kommer til sikkerhed har rumænerne et meget afslappet forhold til jernbaner, men hvad med rumænske jernbaneselskaber?
Følgende tabel viser på de fleste punkter at Rumænien er foran Danmark hvad angår jernbaneudstyrets sikkerhed:
http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-ex...

Fx. havde Rumænien 1 togkollision i 2015, Danmark havde 3.
Rumænien er 4 gange større end Danmark målt på befolkning.

  • 1
  • 1

Nu er rumænere grundlæggende ganske veluddannede. Derfor kan det godt være at de har andre krav til komfort/driftsikkerhed og andre muligheder for at bruge tid på at vedligeholde. IC2 kan sagtens være et enormt skridt fremad i forhold til hvad de i øjeblikket har af (nedslidt) udstyr. Lad os håbe at de får glæde af dem.

Præcis. Og måske er præmisserne mht. til bemanding anderledes i Rumænien end i DK, hvor et tog helst skal være 1-mands betjent, ideelt set selvkørende.

At have et par medarbejdere på toget som holder øje med passagerer, teknik, døre og dørtrin er måske det lille nøk der skal til for at få et velfungerende tog.
Jeg gætter på at de smider en stor del af Farfisa-elektronikken væk.

  • 2
  • 1

Bent du forstår da også at læse tallene så det passer din agenda..
I tabel 1 kan du også vælge at læse hvor mange personer kom til skade i ‘accidents to persons by rolling stock in motion’.
6 personer i Danmark.
111 i Rumænien.

Hvis du kigger i tabel 4 og ser på hvor mange personer der mistede livet i jernbanerelaterede ulykker i 2015
Danmark 7
Rumænien 81

  • 3
  • 1

Den viste video gengiver ikke IC 2, som det så ud i DK. IC 2 havde lodrette ender som IC3.
Toget på den viste video har for- og bagende som IC 4 og vognene har profil som IC 4.
Det er altså bare ikke et IC 2!

  • 0
  • 6

Hvor har du den oplysning fra, at Rumænerne har fået dem til at køre?

@BHC

Bevis 1)
Toget kører på ovenstående video.

Bevis 2)
Prøvede at morse, fik intet svar.
Sendte en brevdue, blev taget af musvågen.
Prøvede noget som hedder Google, og fandt straks denne artikel: http://www.railwaypro.com/wp/astra-trans-c...

Bevis 3)
Toget er ommalet, og det gør man vel næppe når man har en betinget købsaftale på 15 togsæt, betinget af de første 3 kan gøres køreklar.

Det der Google tror jeg bliver stort en dag, man kan jo finde ud af alt muligt på nul tid

  • 6
  • 1

Bent du forstår da også at læse tallene så det passer din agenda..
I tabel 1 kan du også vælge at læse hvor mange personer kom til skade i ‘accidents to persons by rolling stock in motion’.
6 personer i Danmark.
111 i Rumænien.

Hvis du kigger i tabel 4 og ser på hvor mange personer der mistede livet i jernbanerelaterede ulykker i 2015
Danmark 7
Rumænien 81

@ Lars Jensen

Fordi Rumænien har mange overførsler i niveau som der næsten ingen findes af mere på det danske hovedjernbanenet. Men de ulykker kan jo ikke tælles med, da de intet har med togmateriellet at gøre.

Lars det fremgår meget tydeligt af mit indlæg jeg skriver om togmateriellet, og ovenstående artikel handler også kun om jernbanemateriel.

Så er ulykker i jernbaneoverskæringer og ulykker hvor folk går på skinnerne hvilket ses ofte i Rumænien jo underordnede.

  • 0
  • 1

Fantastisk.
Du googler selv en statistik om jernbanesikkerhed.
Og så vælger du selvfølgelig hvilke parametre der er relevante, og hvilke parametre der er irelevante.
Det er svært at sige noget til så overbevisende argumenter.

  • 1
  • 1

Fantastisk.
Du googler selv en statistik om jernbanesikkerhed.
Og så vælger du selvfølgelig hvilke parametre der er relevante, og hvilke parametre der er irelevante.
Det er svært at sige noget til så overbevisende argumenter.

Lars hvis du ikke har flere argumenter, men bare vil kaste mudder, så lad være med at skrive.

Ulykker i jernbaneoverskæringer kan aldrig lastes toget, da de altid er bilisternes eller krydsningsmateriellets skyld. Ulykker som skyldes folk bruger jernbanesporet som fortov, kan heller aldrig klandres toget.

Når man ser bort fra ulykker folk selv er skyld i eller som har med det øvrige baneanlæg at gøre, har de rumænske togoperatører bedre statistik end DSB for 2015. Basta!

  • 0
  • 1

Så man kaster med mudder fordi man udfordrer din måde at benytte statistikkerne.

Nu har du jo anbefalet google og her kommer så en anden statistik.
Den har rating for både 2015 og 2017.
Tal fra 2014 ligger til grund for 2017 ratingen.
Der indgår, ud over en vurdering af sikkerheden, også vurderinger på kvalitet/punktlighed og hvor intensivt nettet benyttes.
De har godt nok ikke tal for 2015 med, men med mindre Rumænien foretager et kvantespring, så er der meget der tyder på at billedet er ret stabilt.
Danmark er gået op fra 3. til 2. plads, mens Rumænien er gået nedad og nu ligger nummer 2 fra bunden.

https://www.bcg.com/en-nor/publications/20...

Men det er jo blot et eksempel fra googles skatkammer. Og der kan jo siges meget om statistik.
Du kan sikkert finde andre statistikker der kan overbevise os om at sikkerheden er bedre i Rumænien.

  • 1
  • 1

... er bragt til torvs her, men hvorfor ikke ødelægge diskussionen og fremskaffe fakta fra Rumænere? Jeg synes virkelig, at det er meget dårlig journalistik at bringe sådanne løse rygter. En omhyggelig journalist ville naturligvis have fundet ud af, hvad den faktiske status er, inden offentliggørelsen.

  • 2
  • 1

Nu siger jeg noget som er helt hen i vejret, kunne det tænkes at rumænerne bare er dygtigere end os og har været i stand til at finde og udbedre fejlene på IC2 togene så de bare kører som planlagt?

  • 2
  • 0

Nu siger jeg noget som er helt hen i vejret, kunne det tænkes at rumænerne bare er dygtigere end os og har været i stand til at finde og udbedre fejlene på IC2 togene så de bare kører som planlagt?

Stop nu lige en halv inden der går helt selvsving i den.

Vi har set en kort videosekvens med et enkelt togsæt der er malet om og som kører ud af en værkstedshal for egen kraft.

Selv om MDBF var skidt kunne togene altså også godt bevæge sig for egen kraft da de var på dansk register.

Der er endnu ikke forelagt noget som helst dokumentation for om de overhovedet kører i trafik i Rumænien endnu, og i givet fald hvilken MDBF de kører med.
En sammenligning ville i øvrigt også fordre at rumænerne måler rettidighed på samme måde som man gør i Danmark, og at de registrerer forsinkelser og på samme måde fordeler forsinkelserne på sammenlignelige årsager som man gør i DK.

Denne artikel blev i øvrigt til at begynde med også leveret med en mildt sagt tendentiøs overskrift som bare viser at journalisterne på Ing.dk også er meget begejstret og imponeret af det nymalede IC2 tog fra Rumænien. På baggrund af videoklippet konkluderede de at rumænerne tilsyneladende havde fået IC2 til at fungere.. Og at de var ombygget med sovepladser og brusbade (!?)
Der blev dog hurtigt trukket i land og rettet i både overskrift og artikel.

  • 0
  • 0