'Den gamle dame' har fløjet for sidste gang

Illustration: Bjørn Godske

Da Ingeniøren i august fik tilbud om en tur med Danmarks eneste flyvende DC-3’er – blandt flyentusiaster blot kaldet 'den gamle dame' – vidste vi ikke, at det skulle blive en af de allersidste gange, flyet var i luften.

Nu har Foreningen for Flyvende Museumsfly (FFFM) sammen med foreningen DC-3 Vennerne besluttet, at lyden fra de to Pratt & Whitney Twin Wasp-­motorer ikke længere skal kunne nydes, som det har været tilfældet, når flyet tog en af de mange sommerture hen over det danske landskab.

I en analyse, som FFFM har udarbejdet, er man kommet frem til, at det ikke længere vil være forsvarligt at flyve videre med OY-BPB.

Analysen konkluderede, at motor nr. to skulle udskiftes, der var brug for et hovedeftersyn og udvendig bemaling samt behov for indkøb af ekstra reservedele.

Læs også: DC-3 fylder 75: Flyet, der gjorde luftfarten voksen

Illustration: Bjørn Godske

Yderligere blev det understreget, at det blev mere og mere vanskeligt at have tilstrækkeligt med uddannede piloter og mekanikere til at holde flyet i luften.

Da flyvesæsonen sluttede i september, blev OY-BPB fløjet til den vanlige vinteropbevaringshangar i Kastrup, og her kunne det desuden konstateres, at der var metalspåner i oliefiltret til motor nr. et, hvilket indikerer, at der er noget galt med motoren, og at den derfor skal udskiftes.

Det var ellers den nyeste motor, da den blev købt i 2016, og den har kun fløjet 230 timer.

Over fire millioner kroner plus en ny motor

Samlet mener foreningen, at det vil koste over fire millioner kroner over de næste to et halvt år at holde flyet i luften. Det fordeler sig med cirka 3,9 mio. kroner til teknisk vedligeholdelse (herunder indkøb af en ny motor) og 290.000 kroner til uddannelse af piloter.

Læs også: Kom med op i luften med 'den danske DC-3'er'.

Efterfølgende blev der altså også brug for endnu en motor, og det blev for meget for foreningen. Det er nu planen, at der skal opføres en hangar, hvor flyet kan udstilles permanent, gerne i Roskilde.

Til TV 2/Lorry siger Henrik Hugger, der er formand for DC-3 Vennerne:

»Det er en tung beslutning. Og jeg er ked af det. Jeg og alle bestyrelsesmedlemmerne og vores medlemmer har haft så utroligt mange oplevelser med det gamle fly. Det er en helt speciel ting at flyve med det, for det er jo en rigtig flyver både at høre og se på.«

Læs eller genlæs Ingeniørens reportage fra en af de sidste flyveture her, og se videoen her.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det var en helt speciel lyd når den kom over Vallensbæk, som den gjorde mange gange hen over sommeren. Hørte jeg den i tide gik jeg udenfor og så og hørte den. Den sidste "rigtige" flyver.

  • 20
  • 0

Trist. Har været oppe med at flyve med hende, ifrb. med Roskilde Airshow. Elskede den herlige musik fra motorene. :) Specielt ved full power ved take off.

  • 7
  • 0

Jeg forstår FFFM's problem men forstår ikke at de tilsyneladende har opgivet så hurtigt. Som medlem af DC3 vennerne er jeg naturligvis rasende - 4 millioner over 2 år burde være småpenge for staten Danmark! Er der slet ingen der tænker på at søge bevilling fra en fond, eller måske er der en flyinteresseret millionær som kunne spytte i bøssen?

  • 9
  • 5

....at foreslå en indsamling til at give Damen en fly botox fornyelse, hvori der indgår at hun bliver udstyeret med turbomotorer hos Basler og dermed får en livtidsforlængelse. https://en.wikipedia.org/wiki/Basler_BT-67

Det er en kostbar ting (6,5 millioner $ lidt mindre end en af de Wiking Twinotter vandfly der flyver mellem KBH og Århus som koster 7 millioner $) men de DC3 der har gennemgået behandlingen får en lasteevne på fem tons, frem for de nuværende tre ton og en fornyet leve tid. De er yderst populære i artiske og antartiske områder. En af de ting de Baslermodificerede DC 3er til B 67 er, at en af dem flyver i Antartisk med de radarantenner som blev udviklet på DTU til at måle Indlandsisens tykkelse i 1970erne, for at måle istykkelser på Antartis.

  • 4
  • 12

Jeg kan kun tilslutte mig. Det er trist. Som beboer midt i Roskilde de sidste 20 år jeg set og ikke mindst hørt BPB utallige gange hvert eneste sommerhalvår, og det har været et privilegium. Næsten uanset baggrundsstøj har jeg altid genkendt lyden med det samme, og altid kigget op for at se flyets umiskendeligt langsomme og rolige bevægelse i luften. Og som flyveinstruktør i Roskilde Lufthavn har jeg, ud over selvfølgelig at have set flyet dagligt på jorden, mange gange oplevet det i luften. Når tårnet kaldte op og sagde "du er nummer to til landing efter en DC-3" så blev det en lidt bedre dag. Selv min familie, som ellers altid har ment at min flyinteresse var i overkanten, har glædet sig over at føle sig tæt på historiens helt bogstavelige vingesus, og mit medlemsskab af DC-3-foreningen har i de seneste år været et husstandsmedlemsskab. Det er svært at acceptere at det er slut, men at holde fly i den kaliber flyvende kræver bare mere end man forestiller sig.

  • 9
  • 0

Opvokset og fortsat boende under “indflyvningen” til Værløse ser jeg normalt op, når den velkendte stjernemotor lyd er på himlen. Nostalgisk set et tab - en maskine som ofte bragte mig til Aalborg - Icetrain mener jeg ruten hed - for forsvarspersonel

  • 5
  • 0

Da jeg var Venezuela i 1998 kunne vi ikke få billeter til den dyre tur til Angel Falls, og fik istedet nogle billigere biletter. Stor var min glæde da jeg opdagede, at grunden til den billigere pris var, at man fløj med ældre fly, nemlig DC3. På tilbageturen landede vi en by ved Orinocofloden for optankning, da turen ikke kunne klares på tankens kapaciet. Her talte jeg 12 DC3ere på flyvepladsen i helt almindelig drift foruden den vi fløj i. Så mon ikke man stadigvæk kan komme ud at flyve DC3 i sydamerika?

  • 5
  • 0

Efter endt rekruttid i Skrydstrup fløj vi til Værløse i en DC3-er. Dakota hed den vel også? Måske "den gamle dame"? Det var i begyndelsen af 1970-erne. Ruten gik netop under navnet "Icetrain". Vi jokede med om navnet mon hentydede til den manglende isolering. Vi sad på faste bænke direkte op ad flyets aluminiumssider. Allerede den gang var det jo en veteranmaskine.

  • 1
  • 0

Jeps. Det er lidt forvirrende - specielt i forhold til de militære C-typer og de gamle Douglas-fly.

Men DC i DC-3 står for "Douglas Commercial" i den civile udgave. Samtidigt får den så en militær C-type når den benyttes som militært transportfly.

  • 1
  • 1

Er det virkelig ikke muligt at hovedreparere sådan en motor. Den er jo næsten ny. Helt at udskifte motoren virker radikalt. Eller er det mangel på kvalificeret ekspertise, der gør det nødvendigt?

  • 1
  • 0

Det er lidt forvirrende - specielt i forhold til de militære C-typer og de gamle Douglas-fly.

Ja, kært barn har mange navne: "DC-3" den civil fabriksbetegnelse "Dakota" RAF betegnelse "C-47 Skytrain" US Army betegnelse "C-53 Skytropper" US Army betegnelse for version til troppetransport "R4D" US Navy betegnelse Dertil fantes versioner med andre C-numre "Li-2" Sovjetisk bygget version, fremstillet efter metriske dimensioner "Cab" Nato betegnelse for Li-2

  • 1
  • 0

"Yderligere blev det understreget, at det blev mere og mere vanskeligt at have tilstrækkeligt med uddannede piloter og mekanikere til at holde flyet i luften."

Det bliver vel næppe mindre vanskeligt af at man grounder et af de få fly, der bidrager til at vedligeholde den slags kompetencer?

  • 4
  • 0

Jeg håber og beder til at der kan skaffes nogle nye motoren. Samt at der, kan samles nogle penge ind. Det er vores kulturarv. Jeg ville ønske kunde vi tage et par flygtninge mindre fra Mellemøsten og dermed bruge vores penge meget mere begavet.

  • 2
  • 12

Det her er nok en upopulær mening, men jeg syntes det er fornuftigt (men mega ærgerligt) at de stoppe med at flyve med den, hvis de ikke længere mener at det er sikkerhedsmæssigt - og økonimisk - forsvarligt.

Det er helt klart trist at der bliver en flyvende DC-3'er mindre, men jeg syntes personligt at det er bedre, at vi endnu kan se den på jorden i hel tilstand, fremfor at den styrter ned en dag med X antal dræbte og tilskadekommende til følge, som vi desværre en gang i mellem ser med andre fly på samme alder.

Og ideen med at lave en 'Basler' opgradering er jeg ikke fan af, da flyet er et museums fly, og derfor bør holdes i så original tilstand som muligt.

Så en ansvarlig beslutning, selvom det samtidig er en trist en.

  • 3
  • 0

Lad Damen blive på jorden.

Lad de gamle historisk interessante fly blive på jorden.

I august 2018 styrtede et gammelt Junkers 52 fly ned i Schweiz, mens det fløj med turister. Det kan ikke være meningen, at turister slider disse gamle fly ned.

I september 2019 crashede et Boeing B-17 også kaldet "the Flying Fortress" i Connecticut. Af dem er der kun 10 flyveklar, hvorimod ca. 40 er på museer.

Jeg er helt enig med Søren Augustesen.

  • 5
  • 0

Det har altid undret mig, hvorfor også større fly som DC3 i "gamle dage" havde halehjul i stedet for næsehjul, og derfor havde en helt "forkert" stilling på jorden og også under start må stillingen have givet modstand indtil halen var oppe på plads. Var der en teknologisk eller flyveteknisk grund til halehjulet, eller var det bare en tradition "fra Ellehammers tid"?

  • 1
  • 1

Var der en teknologisk eller flyveteknisk grund til halehjulet, eller var det bare en tradition "fra Ellehammers tid"?

Tradition fra flyvningens barndom, hvor man ofte bare havde en haleslæber (mede). På tidlige fly udgør motoren en meget stor del af fuldvægten, derfor var det mest praktisk at have hovedhjulene langt fremme. Særligt på enmotorsfly, hvor motoren sider aller forrest. Der bygges fortsat mindre (enmotors)fly med halehjul, heunder en del motorsvævefly.

under start må stillingen have givet modstand indtil halen var oppe på plads.

Derfor løfter man normalt halen under startløbet, herunder får man hjælp af propeller slipstrømmen, så det kan gøres ved lav hastighed. Men det var et problem for prototyperne til ME-262 (første jetjager), luftmodstanden var for stor og motorene fik for lidt luft med sænket hale, så piloten måtte "hjælpe" med hjulbremsen for at løfte halen, derfor ændrede man til næsehjul.

  • 3
  • 0

Tradition fra flyvningens barndom, hvor man ofte bare havde en haleslæber (mede)

- et lille kuriosum: "Draken" (Saab 35) har/havde næse- såvel som (dobbelt) halehjul ('sporrställ'). Under landing (som sker med ganske stor indfaldsvinkel) beskytter sporrstället halepartiet - og når bremseskærmen benyttes under sidevind, er (var) det vigtigt at have halehjulene i god kontakt med banen, idet flyet med udsat skærm og vægt alene på hovedunderstellet ville dreje ret voldsomt 'ind mod vinden'!

  • 1
  • 0

Et yderligere kuriosum.

I starten af 1950'erne forsøgte Convair at videreudvikle den kæmpestore B36'er til den konkurrence, der blev vundet af Boings B52.

Herunder forsynede man en modificeret B36-krop med tilbagestrøgne vinger. Det førte tyngdepunktet så langt tilbage, at man monterede hvad der må være verdens grimmeste halehjul, for at forhindre, at flyet tippede om på halen når den stod på jorden.

I følge Eric Simonsens bog US Combat Aircraft Flyoff Competitions mente ledelsen hos Convair (berettiget!), at det så så bøvet ud, at man på de fleste fotos af prototypen sørgede for, at der stod en lastbil strategisk placeret foran halen, så det så ud som om flyet stod på hoved- og næsehjul :-)

Et overlevende billede, hvor man kan se den trappestige-lignende øjenbæ på flyet kan findes her:

https://ww2aircraft.net/forum/attachments/...

/Bo

  • 0
  • 0

Herunder forsynede man en modificeret B36-krop med tilbagestrøgne vinger. Det førte tyngdepunktet så langt tilbage, at man monterede hvad der må være verdens grimmeste halehjul, for at forhindre, at flyet tippede om på halen når den stod på jorden.

Det har kun været til brug ved taxi og parkering, hovedhjulene er placeret omtrent samme sted i forhold til vingen, som på andre lignende fly f. eks. 707. Der er i øvrigt almindeligt at montere et støtteben under bagkroppen under losse/laste operationen, https://www.google.dk/url?sa=i&source=imag... https://www.youtube.com/watch?v=JLWxD0gY__... https://www.google.dk/url?sa=i&source=imag...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten