Gamer-piger vælger ofte naturvidenskab og teknologi

Genkend pigerne, der interesserer sig for gaming-relaterede emner, og stimuler deres interesse allerede i grundskolen, for så vælger de formentlig en STEM-uddannelse, mener britisk forsker. (Eleverne på billedet arbejder med et smartboard.) Illustration: Hanne Kokkegård

Hvis man skal have flere kvindelige studerende på STEM-uddannelserne, skal man kigge efter de piger, der allerede i grundskolen viser interesse for computerspil, og så stimulere deres interesse. Det tyder et nyt britisk studie på.

University of Surrey i England har fulgt samme gruppe af over 800 piger i alderen 13-14 år i årene 2004-2010. Hvert år har man spurgt til forskellige ting som holdninger, fritidsinteresser med mere – og set på deres vej gennem uddannelsessystemet fra grundskoleuddannelsen på enten en privatskole eller en statsejet skole til universitetet og i sidste ende deres vej ind på arbejdsmarkedet.

Data er sammenholdt med data fra et andet længerevarende kohortestudie af unge i England.

Den stereotype gamer-pige

Piger, der spiller computerspil i ni timer eller mere om ugen, er tre gange mere tilbøjelige til at vælge en uddannelse inden for videnskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik (STEM), end deres medsøstre, der ikke spiller eller kun spiller ganske lidt.

Man har samtidig fundet ud af, at alle de unge kvinder, som deltog i studiet, som allerede læser på et STEM-studie, identificeres som værende gamere.

Samme ’kategorisering’ ser man derimod ikke hos de mandlige studerende, selv om alle de unge mænd også spiller computerspil i en eller anden grad. De definerer bare ikke sig selv om værende gamere, og det kan skyldes, at de ikke mærker samme pres for at tilhøre stereotypen af unge, der spiller.

Husk kvindelige rollemodeller

I forsøget på at få flere unge især piger til at vælge en STEM-uddannelse bør man derfor kigge mod de piger, der meget tidligt viser interesse for gaming, og opmuntre dem til at søge en STEM-uddannelse, siger forskningsleder Anesa Hosein, der er lektor i videregående uddannelse – og i øvrigt selv har en fortid som kvindelig gamer.

Læs også: Rollemodel for ingeniørfaget: Iværksætterånd med passion for autonome biler

»Vi er nødt til at blive bedre til at identificere signaler tidligt, så vi kan genkende de piger, der måske er mere interesserede i at søge STEM-uddannelser,« siger hun i en pressemeddelelse.

Samtidig kan forældre, pædagoger og lærere også stimulere pigernes fremtidsdrømme om studievalg ved at præsentere dem for forskellige typer computerspil – herunder spil, der måske ikke lige umiddelbart er spil som den stereotype spiller vil spille, men spil der appellere til andre interesser end f.eks. kampspil, mener forskerne.

Endelig opfordrer man på baggrund af studiet til, at skoler i højere grad end i dag sørger for besøg af kvindelige rollemodeller inden for de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser, så pigerne møder dem og måske kan genkende sig selv i dem og spejle sig i deres karrierevalg.

Undersøgelsen er finansieret af British Academy og offentliggjort i tidsskriftet Computers in Human Behaviour.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

.. spillede hun ikke særlig meget computer, og læste japansk på KU. Jeg fik lokket hende til at spille World of Warcraft, og nu læster hun til ingeniør på DTU. ;)

  • 2
  • 0

Spørgsmålet er om spilleriet i sig selv er årsag til det, eller om det er et "symptom" på at pigerne der spiller i højere grad færdes i et miljø der ser forbi de mere traditionelle kønsstereotyper. Og de derfor har mere mod på at opsøge de traditionelt mandligt dominerede studieretninger (og fritidsinteresser). Jeg tror mest på det sidste, uden at have andet grundlag for det end en mavefornemmelse.

  • 0
  • 0

Alternativt så kan computerspillene være et symptom på at pigerne har en mere STEM orienteret tankegang. Jeg tror i hvert fald at det har mere med tankegang end kønsstereotyper at gøre.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten